Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Findes der en alt i én høne?  (Læst 15151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Findes der en alt i én høne?
« Svar #15 Dato: 08 Juni , 2009, 07:08 »
Velkommen på forum, det er det helt rigtige sted, når I søger hjælp og svar om fjerkræ, specielt får man altid ret hurtigt svar fra forums mange venlige og hjælpsomme medlemmer.

Wyandotter lægger mange æg året rundt, også om vinteren og uden tilskud af ekstra lys, farven er forskellige brunlige nuancer, de er gode slagtehøns, de er meget rolige og tillidsfulde. De er gode skrukker og gode kyllingeførere. Endelig kan wyandotter fås i et utal af farver.

Om maran gælder jo, at de er franske, og franskmænd er jo kendt for aldrig at have noget, der ikke er godt er putte i munden  ;) Maran er gode slagtedyr.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #16 Dato: 08 Juni , 2009, 08:15 »
Enig med Marianne, men kunne da godt foreslå Orpington også, synes det er underligt, at de overhovedet ikke er omtalt, for de besidder da også alle 3 egenskaber. (Nå, vi er nok mest tilbøjelige til at foreslå ud fra det vi selv har)
De skal selvfølgelig have lidt lys vinteren igennem, for at sikre lidt æg, men det er der sikkert nogle af de andre der også skal.

Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #17 Dato: 08 Juni , 2009, 08:40 »
:o :o :o Den kan da også bare ALT, den race, manner!! ;D

JA ja ja de er helt fantastiske ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #18 Dato: 08 Juni , 2009, 08:43 »

Om maran gælder jo, at de er franske, og franskmænd er jo kendt for aldrig at have noget, der ikke er godt er putte i munden  ;) Maran er gode slagtedyr.

Ok, ham jeg købte rugeæg af sagde at de var noget seje i kødet.  Han brugte kun sine til en grydesteg som simrede længe :)
Men som sagt, jeg hr første gang til gode endnu ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 08 Juni , 2009, 09:18 »
Der er da også New Hampshire, som er hurtigt voksende og lægger store brune æg, jeg ved bare ikke om de skrukker ??

Brahmaen skrukker gerne og lægger også meget godt med æg, til gengæld synes jeg at de er længe om at vokse op.

Jersey Kæmper lægger også godt med brune æg og er gode slagteæg, og faktisk har jeg selv haft nogen i år som har skrukket og jeg har hørt om andre, som også har.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 08 Juni , 2009, 09:24 »
Lestat..... jeg har lidt problemer med mine slagteæg ...... det går ligesom i fisk når jeg slår det bevidstløst inden selve slagtningen  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #21 Dato: 08 Juni , 2009, 09:28 »
Søs altså, *g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 08 Juni , 2009, 10:25 »
Jo ser I, det er et specielt Lollandsk fænomen  :o ;D

For pokker da en, jeg sad og tænkte på æg og ja skrev så slagteæg, det skulle selvfølgelig have været slagtedyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #23 Dato: 08 Juni , 2009, 10:45 »
Tak fordi du bragte smil på manges ansigter i dag, Lene  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #24 Dato: 08 Juni , 2009, 10:52 »
Lestat..... jeg har lidt problemer med mine slagteæg ...... det går ligesom i fisk når jeg slår det bevidstløst inden selve slagtningen  ;)

*g *g *g *g *g *g Tak Søs, det gjorde dagen meget sjovere...*p
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #25 Dato: 08 Juni , 2009, 22:16 »
*g *g *g

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #26 Dato: 09 Juni , 2009, 15:21 »
New Hampshire skulle mig bekendt IKKE ruge.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 09 Juni , 2009, 15:47 »
Altså nu kommer jeg med et par bud på havd i eventuelt kan gøre ;)

Jeg ville som alt i en høne mene at Maran og Sussex ville være bedst.

MEN! Jeg syntes det er meget MEGET bedre at tage eksempelvis alle af en race ( Welsummer, Wyandot eller andet) og så vælge et par gode høner at have gående sammen med som eksempelvis Orpington. Grunden til at jeg ikke direkte vil anbefale orpington er (undskyld hvis jeg fornærmer nogen) at jeg ikke mener de er de fødte æghøns, altså skide gode til at komme med en ordnetlig portion æg.

Jeg ville til gengæld gøre følgende hvis jeg stod i din situation ;)..
Købe 1 hane og det antal høner i ønsker af en slagterace. Som slagterace ville jeg tage Plymoth rock. JEg vælge hanen netop her for ikke at skulle ud at købe nye hele tiden. Du slagter simpelthen bare overskudet. Hvis du havde hanen af æglægger så ville du hurtigt skulle hente nye til slagt.
Så ville jeg købe 4 høner af en god robust æglægningsrace (Sussex, Maran, Wyandot eller måske blomsterhøns ;)? ) Så er jeres æglægningsbehov dækket. Når så ægtallet begynder at falde, så slagt de gamle og køb nogle nye. Det er nemmere at købe 4 nye til æg hver andet år end at købe 30 til slagt hvert år ;)...
Så ville jeg vælge en rigtig god race til rugning (hvis ikke den allerede er dækket ind af de overstående) Her ville jeg selv tage et par landhøner (af rugende stamme) eller et par silkehøns (gode rugere) eller et par orpingtion, så brude i være dækket sådan nogenlunde ind :D

1.5 Plymouth rock. 0.4 af den æglægningsrace i nu valgte og 0.2-0.3 af en af rugeracerne :D

Ved ikke om det hjalp eller om det forvirrede mere end det gavnede ??? :D

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 09 Juni , 2009, 20:10 »
Hvor er jeg bare enig med dig Mikkel ...... Bare se på min blandede landhandel . Syns det fint at blande "brugshøns"
Var det til udstilling og avl ville det jo være en hel anden snak.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 09 Juni , 2009, 20:17 »
Når jeg engang flytter hjemmefra skal jeg nemlig have en hønsegård der er så blandet som mulig. 1 hane af en race og 10 forksellige høner af hver deres race, og så skal de ellers bare have lov at krydse sig som det passer dem. Alle skalfarver skal være representeret, og både toppede, stribede, store og små, haleløse og kæmpehalede. Lavbenede og højbende. Dumme og kloge alle simpelthen :D Det kunne være så fedt :P

Nå... Mega sidespring, beklager ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.