Altså nu kommer jeg med et par bud på havd i eventuelt kan gøre

Jeg ville som alt i en høne mene at Maran og Sussex ville være bedst.
MEN! Jeg syntes det er meget MEGET bedre at tage eksempelvis alle af en race ( Welsummer, Wyandot eller andet) og så vælge et par gode høner at have gående sammen med som eksempelvis Orpington. Grunden til at jeg ikke direkte vil anbefale orpington er (undskyld hvis jeg fornærmer nogen) at jeg ikke mener de er de fødte æghøns, altså skide gode til at komme med en ordnetlig portion æg.
Jeg ville til gengæld gøre følgende hvis jeg stod i din situation

..
Købe 1 hane og det antal høner i ønsker af en slagterace. Som slagterace ville jeg tage Plymoth rock. JEg vælge hanen netop her for ikke at skulle ud at købe nye hele tiden. Du slagter simpelthen bare overskudet. Hvis du havde hanen af æglægger så ville du hurtigt skulle hente nye til slagt.
Så ville jeg købe 4 høner af en god robust æglægningsrace (Sussex, Maran, Wyandot eller måske blomsterhøns

? ) Så er jeres æglægningsbehov dækket. Når så ægtallet begynder at falde, så slagt de gamle og køb nogle nye. Det er nemmere at købe 4 nye til æg hver andet år end at købe 30 til slagt hvert år

...
Så ville jeg vælge en rigtig god race til rugning (hvis ikke den allerede er dækket ind af de overstående) Her ville jeg selv tage et par landhøner (af rugende stamme) eller et par silkehøns (gode rugere) eller et par orpingtion, så brude i være dækket sådan nogenlunde ind
1.5 Plymouth rock. 0.4 af den æglægningsrace i nu valgte og 0.2-0.3 af en af rugeracerne
Ved ikke om det hjalp eller om det forvirrede mere end det gavnede