Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer ved fjerskifte/fæld  (Læst 382 gange)

Tomzen og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna I.

• Bruger
Problemer ved fjerskifte/fæld
« Dato: 19 November , 2025, 23:08 »
Jeg vil høre om der er en der kan give mig et godt råd /forklaring omkring fjerskifte/fæld?
En af mine høns (godt nok en lidt ældre dame) har smidt fjer og nye kommer ud - MEN de nye fjer "springer ikke ud" altså de har længde på 2-3 cm men selve "hylstret" bliver siddende omkring disse fjer så den stakkels høne nærmest ligner et pindsvin - især bagpå/ området omkring måsen og ved/omkring halsen.
Jeg har selvfølgelig ikke liiiiiige fået taget et billede af "situationen" - er der mon en der har kendskab til dette og hvad gør jeg? Gode råd modtages med kyshånd fra både hønen og jeg - ellers bliver det vist en kold vinter at gå i møde........og så må jeg jo til at strikke hønse-tøj til hende.
Har forsøgt at google mig til noget omkring dette, men uden held.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Problemer ved fjerskifte/fæld
« Svar #1 Dato: I dag ved 01:30 »
Det undre mig lidt du ikke finder en løning på nettet. Jeg syntes der er mange råd der ude !!.
Proterinrig foder, rolige forhold osv osv.
Prøv igen - eller måske du får et godt råd her. Tålmodighed hjælper også. Nogle damer er meget længe om at klæde om  ;)

Offline Anna I.

• Bruger
« Svar #2 Dato: I dag ved 05:15 »
Hej igen. Tak for svar. Det er måske en "fejl 40" - men hvad skal jeg søge med og efter, nu jeg ikke ved hvad problemet/emnet er og kaldes? Fjer med skal? Fjer med hylster? Fjer der ikke gør som fjer skal gøre? Fjer med membran? Har ledt efter hvad den del på en fjer kaldes, men ved nogen det, ja så kan jeg jo fortsat søge efter hjælp. Jeg har haft fjerkræ i mange år og ja en enkelt fjer her og der "som gør sådan",  på en høne har jeg da set - det her er bare voldsomt. De fodres og passes "efter alle kunstens regler" så jeg forstår ikke hvad der sker. Mine kræ er generelt langsomme til at generere ny fjerdragt og de kan være flere måneder om at "blive normale igen", altså lægge æg. Mine høns er nok bare unormale - en af dem er pt. gået skruk midt i det hele og går bl.a. og skruk-klukker - det kunne hun da godt ha gjort dengang vejret VAR til kyllinger - her kan man tilføje GAK GAK og ikke GOK GOK  ::)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: I dag ved 07:03 »
Jeg har også haft nogle høner, som har gået rundt med meget lange hylstre og lignet pindsvin, inden fjerene har foldet sig ud og her på fjerkræ forum og andre hønsemedier har jeg set en del høns gennem årene, som også har set sådan ud.
Jeg tror såmænd ikke, det er så ualmindeligt og fjeren skal nok folde sig ud og dække og varme kroppen.
Jeg ser 'kun' to problemer i det - 1) at de stive pigge er ubehagelige for hønen  2) piggene holder ikke kroppen varm og det er bestemt et problem, hvis man fælder i den kolde vinter

Min Maren Maran på billedet fældede i frostvejr og derfor holdt hun sig meget af tiden under den tilbudte varmelampe

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Online Tomzen

• Bruger
« Svar #4 Dato: I dag ved 09:46 »
[...] MEN de nye fjer "springer ikke ud"[...]
Hvor længe snakker vi om her? Det kan tage fra ret kort tid til mere end en måned for dem at springe ud, både afhængigt af race og temperement. Jeg har selv for nyligt stået i samme situation, og fandt her på sitet en god forklarende tekst:

Citér
Fældning:
Hvert år som oftest om efteråret, taber hønsenes deres fjer, går i fældning og får nye. De fleste høns stopper med at lægge æg til fældningen er overstået. Nogle høns fortsætter dog uanfægtet, mens deres fældningsperiode til gengæld oftere er længere.

Høns vi kalder "senere fældere" lægger æg i 12 til 14 måneder, før de fælder, mens andre, "tidlige fældere" begynder fældningen allerede efter få måneders æglægning.

De sene fældere er generelt bedre æglæggere og har en grovere og kraftigere fjerdragt, hvor de tidligere fældere har en finere fjerdragt, som er mere blank og glat.

Tidlige fældere taber kun nogle få fjer ad gangen og bruger 4 mdr. til et halvt år på at være fuldt færdigtfældede. De tidlige fældere er ikke de bedste æglæggere i flokken.

Sene fældere producerer æg i længere tid inden de begynder at tabe deres dækfjer og fælde. Fordelen ved sene fældere er desuden, at fjertab og nydannelse sker på relativt samme tid. Dette gør hønen i stand til hurtigere, at få sin habituelle tilstand tilbage, og fortsætte sin æglægning.

Rækkefølgen hønsene taber fjerene i, er ret fastlagt. De starter som regel på hovedet, og fjerene på halsen, brystet, kroppen, vinger og hale følger efter.

Der er ligeledes en bestemt rækkefølge på de enkelte områder. På vingerne er det f.eks. først svingfjerene der falder.

Vi har et par "gode æglæggere", og de har fældet ret kraftigt indenfor den seneste måned og er stadig ikke helt færdige med deres fjer, på trods af at frosten er kommet.
Nybagt dyreansvarlig på en byggelegeplads siden juli '25
0.1 wyandot, 0.6 araucana, 4.4 dværgsilker, 0.3 geder, 0.1 marsvin (RIP Kiwi :( ), x.x kaniner * 27

Offline Anna I.

• Bruger
« Svar #5 Dato: I dag ved 20:18 »
Tak til Hans Kurt, Helle og Thomzen.

Ja lige nøjagtig sådan som din høne Helle, det er sådan min ser ud. Jeg har ligegodt aldig oplevet det så voldsomt med mine høns - men din slår alligevel min med længder.
Men tror du virkelig at problemet løser sig selv? Jeg har forsøgt at nuldre lidt - men det hjælper ikke en dyt! Jeg håber det stille og roligt går i sig selv, og jeg vil da prøve med varmelampen, selv om jeg ikke tror madammen vil benytte den, men hun skal da have chancen og ikke fryse måsen af, nu kulden og sne er ankommet her til Ebeltoft også. Brzzzzzzzz............koldt er det ved at blive.

Og Thomzen - tak for tekst med info.

Jeg tror mine begyndte at smide/skifte fjer i august og ligeledes holdt de ægge-fri-ferie, hvilket er helt okay. De skal jo også holde fri for de kan blive fit for fight igen på det tidspunkt. Men gud hvor er det dødsygt at købe æg i dagligvareforretninger, selv om det er skrabeæg og økologi og hvad ved jeg. Egne æg ER bare de bedste! Men jeg må nøjes indtil "ægge-ferien" er forbi.

Og så håber jeg at især hende "pindsvinet" snart får fjer igen.

Tak for info og input fra alle i tråden her - så er det jo ikke fordi jeg pludselig har gjort noget galt.

Alt det bedste for jer og jeres høns, venlig hilsen Anna og de hele 7 madammer :-)

Online Tomzen

• Bruger
« Svar #6 Dato: I dag ved 22:09 »
Af vores 7 store høns (altså damerne) er 1 for gammel (mormor, wyandot) og 6 meget læggevillige (araucanere). ~3½ af dem er ikke super gode æglæggere, og 2½ af dem er super gode æglæggere. Den halve ligger et sted midt i mellem.

Af de "ikke så gode", har jeg stort set ikke lagt mærke til fjerskifte andet end et par fjerpenne hist og her. De "gode" smed til gengæld næsten halvdelen af alle fjer for 1-1½ måned siden. De begynder så småt at se normale ud igen nu, selvom der stadig mangler lidt hist og her på trods af at temperaturen har dykket kraftigt, og at sneen har væltet ned her i dag.

De fryser nok en smule i øjeblikket, men omvendt er de jo alle vandt til at klumpe sig sammen og holde varmen når de går på pind om aftenen. Og jeg har lagt mærke til at de en gang i mellem lige tager en kort hyggepause tæt sammen i hønsehuset om dagen, nok for lige at varme lidt ekstra op fordi der mangler lidt her og der :)

(Edit: Og af de små høns, så er de deres første voksne sæson, så de er ikke kommet så langt endnu :D )
Nybagt dyreansvarlig på en byggelegeplads siden juli '25
0.1 wyandot, 0.6 araucana, 4.4 dværgsilker, 0.3 geder, 0.1 marsvin (RIP Kiwi :( ), x.x kaniner * 27