Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Problemer ved fjerskifte/fæld  (Læst 149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anna I.

• Bruger
Problemer ved fjerskifte/fæld
« Dato: 19 November , 2025, 23:08 »
Jeg vil høre om der er en der kan give mig et godt råd /forklaring omkring fjerskifte/fæld?
En af mine høns (godt nok en lidt ældre dame) har smidt fjer og nye kommer ud - MEN de nye fjer "springer ikke ud" altså de har længde på 2-3 cm men selve "hylstret" bliver siddende omkring disse fjer så den stakkels høne nærmest ligner et pindsvin - især bagpå/ området omkring måsen og ved/omkring halsen.
Jeg har selvfølgelig ikke liiiiiige fået taget et billede af "situationen" - er der mon en der har kendskab til dette og hvad gør jeg? Gode råd modtages med kyshånd fra både hønen og jeg - ellers bliver det vist en kold vinter at gå i møde........og så må jeg jo til at strikke hønse-tøj til hende.
Har forsøgt at google mig til noget omkring dette, men uden held.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Problemer ved fjerskifte/fæld
« Svar #1 Dato: I dag ved 01:30 »
Det undre mig lidt du ikke finder en løning på nettet. Jeg syntes der er mange råd der ude !!.
Proterinrig foder, rolige forhold osv osv.
Prøv igen - eller måske du får et godt råd her. Tålmodighed hjælper også. Nogle damer er meget længe om at klæde om  ;)

Offline Anna I.

• Bruger
Sv: Problemer ved fjerskifte/fæld
« Svar #2 Dato: I dag ved 05:15 »
Hej igen. Tak for svar. Det er måske en "fejl 40" - men hvad skal jeg søge med og efter, nu jeg ikke ved hvad problemet/emnet er og kaldes? Fjer med skal? Fjer med hylster? Fjer der ikke gør som fjer skal gøre? Fjer med membran? Har ledt efter hvad den del på en fjer kaldes, men ved nogen det, ja så kan jeg jo fortsat søge efter hjælp. Jeg har haft fjerkræ i mange år og ja en enkelt fjer her og der "som gør sådan",  på en høne har jeg da set - det her er bare voldsomt. De fodres og passes "efter alle kunstens regler" så jeg forstår ikke hvad der sker. Mine kræ er generelt langsomme til at generere ny fjerdragt og de kan være flere måneder om at "blive normale igen", altså lægge æg. Mine høns er nok bare unormale - en af dem er pt. gået skruk midt i det hele og går bl.a. og skruk-klukker - det kunne hun da godt ha gjort dengang vejret VAR til kyllinger - her kan man tilføje GAK GAK og ikke GOK GOK  ::)