Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: På den igen  (Læst 5587 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
På den igen
« Dato: 10 Januar , 2025, 18:07 »
Så er det sket - Jeg har høns i hønsehuset igen - dejligt. Så i DBA at der var Brahmaer i stor til salg. Det var den race jeg startede med for en del år siden, det kunne jeg ikke stå for.
1,2 i agerhønefarve (tror jeg det heder).
De for naturligvis lidt rundt da de blev sluppet ud af papkassen, men da jeg smed nogle Elstar-æbler ind til dem, kom de straks frem og spiste ivrigt. Dejlige rolige dyr.
glæder mig til at se til dem i morgen og pusle lidt om dem.

Offline Gerda

• Bruger
Sv: På den igen
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2025, 22:46 »
tillykke med dem. De er bare dejlige sådan nogle gokker
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #2 Dato: 12 Januar , 2025, 15:39 »
åh hvor er det hyggeligt at se hønerene pusle rundt og med iver spise æbler og ost mm fra køkkenet, nå nej det fik de da ik  ::).
har allerede samlet 4 æg ind og spist egne blødkogte her i dag. Blommen er nu 1000 x bedre end på købte æg. Sidstnævnte er meget vandede - syntes jeg. og farven - de får ikke gulerødder eller majs de stakels industrihøns.
lidt græs gav jeg dem også i går, det er osse væk !.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2025, 17:03 »
Tillykke med dine nye høns Hans-Kurt.   :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #4 Dato: 13 Januar , 2025, 17:41 »
tak  ;D

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2025, 16:27 »
På fredag skal hente 4 Brahmadamer på Vestsjælland. Damen der sælger dem har dem i flere farver og da jeg ikke skal have udstillingsdyr, så bliver min nuværende hane - den eneste i kurven  ;) ;).
Så vil jeg begynde at glæde mig til egne kyllinger ruget ud af egne høns. Nå man skal jo passe på med at sætte for store forventninger op - "konen med Æggene" i hu  ;D

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2025, 22:18 »
så begynder der vel snart at være fuldt hønsehus ved dig
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2025, 18:57 »
Najjj ikke helt. Mit hønsehus - bygget inde i stalden - er omkring 25 m2 og har 6m siddepinde, så der er god plads.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2025, 20:38 »
Undskyld jeg igen fortæller om mine høns ;), men jeg er så glad for at der igen er liv i hønsehuset og jeg kan stå helt stille ved halvlågen og se dem tulle rundt og se at de fire sidst ankomne begynder at finde deres pladser i hierarkiet.
Mine venner - manden skal desværre begraves på onsdag - har en høne som i måneder har været alene - og i lørdags da jeg var forbi og skære grene til den krans jeg på onsdag skal have med til kirken - kom hun og fulgte mig rundt i haven. Jeg har MEGET undt af hende, at hun skal leve helt alene. Jeg har fået lov til at tage hende med hjem til mine.
Er det  en god ide ??, hun har - som sagt - være ene i måneder !

Offline anneke

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Januar , 2025, 03:03 »
Jeg tror ikke at det vil give problemer at den ene høne kommer til at bo hos dig. Din flok er stadigvæk meget nytetableret, så der er ikke nogen som har været boss i mange år og kan føle sig truet af en ny. Bare giv noget godt til dem som du gjorde med de første med æblene så går det nok. Brahma plejer ikke at være aggresive generelt. Hun bliver glad at få nogle hønsevenner igen.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #10 Dato: 30 Januar , 2025, 07:07 »
Så, i aftes hentede jeg hende. Hun gav sig lidt da jeg tog hende, men var ellers helt rolig under hjemkørslen.
Hun blev sat ind på sovepinden - hvor der sidder 3 andre - så det bliver spændende at se hvordan det går om nogle timer fra nu af.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #11 Dato: 31 Januar , 2025, 22:08 »
må vi høre hvordan det går med din høne, er den faldet til i flokken og hvad siger de andre høns

Offline Hans-Kurt

• Moderator
« Svar #12 Dato: 31 Januar , 2025, 23:54 »
Jeg har vist aldrig oplevet noget lignede før !!! Den nye dame er bestemt ikke indstillet på at være i bagerste række. Lige fra den første morgen jeg observerede hvad der skete med hende og var lidt nervøs for at hun ville blive truet og hakket meget, viste hun et mod og en selvhævdelse uden lige.
Det første møde - - jeg så - med 2 af de grå damer forløb med at hun stod helt stille og nedstirrede dem. Og pludselig hakkede hun den ene og skræmte den anden væk.
Den store Brahma dame - som ellers dominere de andre damer - kikkede kort på hende og gik så vider uden yderligere dege darer.
Hun er åbenbart blevet MEGET selvstændig og ikke det mindste bange for andre - i den tid hvor hun har gået alene og det er nok et par måneder det blev til.
Så Lisbet - hende jeg fik hende af - siger jeg skal kalde hende til orden og sige hun skal opføre sig ordentligt  ;)

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2025, 22:37 »
jaja vi damer kan skam nok bide fra os. Min nabo som er død for mange år siden sagde altid at det var altid damerne det var galt med. Da hentydede han til at 2 tæver altid røg i totterne på hinanden