Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And med byld på hovedet  (Læst 15293 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
And med byld på hovedet
« Dato: 02 Juni , 2009, 09:01 »
Hej alle fjerkrævenner

Øh, har I prøvet at have en and med byld på hovedet? - jeg tror at det er efter et rævebesøg her hos os (igen) - hvor jeg havde fat i anden og kunne se, at den havde noget der lignede bidsår i nakkeskindet. Jeg gjorde det rent, men desværre har det udviklet sig til en byld.

Er det så nu, at jeg skal være hård - og lave hul med en skalpel, så skidtet kan komme ud. Med vore katte har jeg utallige gange været ved dyrlæge med bylder - de tager en skalpel og så vupti hul i bylden (uden bedøvelse dog kun ved mindre bylder)....og ud med alt det skidt der er i det.....

Er der nogen af jer der har prøvet at have en høne, and eller lign. med byld?

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: And med byld på hovedet
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2009, 10:04 »
Jeg har ikke prøvet med en and eller høne, men derimod med en kat som havde fået en betændt byld på benet efter et lille sår. Katten var ikke ubetinget glad ved situationen, men da der blev skåret hul så betændelsen kunne komme ud, faldt han til ro, så det må have lettet med det samme !!
Jeg lagde en lille skarp kniv i kogende vand og skar derpå en enkelt hurtigt snit i bylden. Efter at have tømt bylden, duppede jeg såret med en ren klud med desinficerende væske og så fik han lige et enkelt pust med sårsprayen som jeg bruger til hestene. Jeg har kun renset det to gange i dagene efter og såret er helet fuldstændig op uden problemer !!
Jeg ville skære hul på den selv og så få det renset....men det ville måske være en god ide at isolere staklen et par dage ! Andrikker har jo for vane at bide sig fast i nakke på hunnen og det er nok ikke så smart hvis den har et sår....stakkels lille and !!
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2009, 10:39 »
Super Vipse - tak for det....

Ups - så skal jeg vist lige finde min egen "hårde hud" frem, når jeg skal til det....

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2009, 10:41 »
Ja, jeg ville helt sikkert skære hul på bylden.

Jeg har haft et marsvin med en byld. Den blev åbnet og renset og renset og renset. Der var en stor portion pus og materie inde i den. Det kom ud og jeg rensede den derefter hver dag og gav den et pust desinficering ind i bylden. Den helede derefter ret hurtigt.

Problemet med bylder er jo at får de lov at udvikle sig i det uendelige, kan de springe og det kan altså også foregå "ind ad". Så kan betændelsen inficere hele dyret hvilket som regel ender med en aflivning.
Så en steril og meget skarp kniv/skalpel, et hurtigt snit og så rensning.  :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2009, 10:43 »
avavavavavavvavavavavav...ræk mig lige sippe hatten  :-X :'(

Ja ja ..skulle nok gøre det selv hvis det blev nødvendigt ...men den her tråd går da lige i tæerne (ja ok ..det så der jeg reagerer på noget fælt...står og hopper hvis folk fortæller noget grumt  ::) :D
Med venlig hilsen Søs

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2009, 10:53 »
 ;D....ja, Søs, det er lige præcis sådan jeg har det lige nu. Synes ellers at jeg fint kan klare diverse sår m.v. - men selv skær hul.....hm, bagefter tænker jeg nok - OK, nu har du også prøvet det.

Vi har da heldigvis en super-skarp skalpel....

Jeg ved ikke om det er nu jeg skal fortælle om en stor hund her i vor landsby, som har en kæmpepels. Den havde fået en "usynlig" byld på bagpartiet, man kunne kun ane en lille bule udefra. Bylden blev åbnet og nu vil jeg "nøjes" med at fortælle at spyfluer kan lægge æg i såret....resten må I tænke jer til.....

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2009, 10:58 »
EEEEEEEEEEEEeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeewwwwwwwwwww !!!!!!!  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2009, 11:00 »
Men egentlig var det vel en god ting ..... de der små vrikkende riskorn er jo supergode til sårrensning ..men altså  :-X
Med venlig hilsen Søs

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2009, 11:00 »
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaadddddddrrrrrrrrrrrrrrrrrrr, føj for f*****.
Puha. :o

Det er ikke så slemt at få skåret hul i bylden. Især ikke når du bagefter kan se på anden at det har lindret den.
Mange hilsner
Stinne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2009, 11:01 »
Sidder med de vildeste kuldegysninger lige nu  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2009, 11:08 »
Jeg havde for nogen år siden en kylling med en byld i den ene side, i den anden side havde den perfekte ørefjer, så det var muligvis en defekt fjerrod (eller hvad sådan en nu hedder). En nabo (dyrlæge) åbnede og rensede ud, siden rensede jeg selv nogen gange, og kyllingen blev da voksen, gik vist under navnet 'Sidevind', der, hvor den kom hen.
Pudset hos fugle er tørt og nærmest osteagtigt, så det flyder ikke så nemt som hos katte og andre kæledyr, men skyl det godt, så burde anden have en chance.
Pøj-pøj..  <R
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #11 Dato: 02 Juni , 2009, 11:11 »
Sådan tørt og gruset var marsvinets også i starten og blev mere flydende hen ad vejen.

Nej, hvor er det bare blevet til en rigtig ulækker tråd, det her. ;D ::)
Mange hilsner
Stinne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2009, 11:22 »
Når min kat har fået tømt en byld hos dyrlægen, har dyrlægen også sprøjtet desinficerende væske (klorhexidin??) ind under huden med en engangs-sprøjte (uden kanyle på), prøv at spørge på apoteket.
Mvh Marianne

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2009, 11:24 »
Ja det synes jeg godt nok også, så jeg vil bare spørge, hvordan går det med anden??
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #14 Dato: 02 Juni , 2009, 11:28 »
Ja, det er en rigtig god metode. De der sprøjter har apoteket til under en 5'er stykket. Hvis det skummer hvidt når man sprøjter det på er det fordi man rammer noget der skal desinficeres - så det er et godt tegn.
Mange hilsner
Stinne