Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: And med byld på hovedet  (Læst 15294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
Sv: And med byld på hovedet
« Svar #15 Dato: 02 Juni , 2009, 12:01 »
Hej Lisbeth.....er ikke kommet så langt endnu, skal have det gjort efter fyraften i dag....forsøger at forberede mig mentalt på det... ;D

klorhex....et-eller-andet.....det har jeg da heldigvis i husapoteket...

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 02 Juni , 2009, 12:03 »
Du kan også bruge en meget, meget mild brinteroverlite +vand blanding (tre dråber brint. til 1 dl vand ca.)
Når det skummer, udvider det sig.. når det udvider sig, skal der være plads, eller bliver "bylde-hulrummet" større og det kan faktisk blive noget værre noget. Så tynd, tynd rensende opløsning af klorhexidin eller brintoverilte. Men bare det at betændelsen kommer ud, vil være en stor hjælp.
God fornøjelse.
Yirk! <R

hoejberg

• Gæst
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2009, 13:04 »
Sidder lige og spiser middagsmad mens jeg bliver opdateret på hønsenettet. Det plejer vist ikke at kan ta appetiten fra mig, men det er da lige før i dag :-X

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2009, 13:16 »
Super Storm-Olsen....

Jeg bruger faktisk brintoverilte til at rense sår på mig selv - specielt hvis en and kommer til at rive mig med dens skarpe klø´r....diverse kattekradser m.v.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2009, 19:28 »
Godt vi fik dig på banen, Storm-Olsen ...  ;)
Mvh Marianne

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #20 Dato: 03 Juni , 2009, 08:48 »
Pyha - det hjalp ikke noget....bylden er helt hård - og det eneste jeg opnåede var at give hende et sår.....om jeg skulle have været dybere ind, ved jeg ikke - men da blodet dryppede ned af andens hoved og jeg intet kunne se, da forlod modet mig godt nok....

Så her til morgen ringede jeg til Dr. Dyr - og fik en snak med dem (de er altid så søde) - de vil nu ringe tilbage - om hvad jeg evt. mere kan gøre eller hvad det vil koste at få anden ind til dem.....hm, det ville så godt nok være første gang at jeg kører til dyrlæge med en and......højst sandsynlig er prisen så høj, så jeg kunne købe mig 2-3 ænder i stedet for - men hun er altså bare så sød.....

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #21 Dato: 03 Juni , 2009, 08:59 »
Så er det pengene værd Hanne.
Skide være med om det virker fjollet, anden er vigtig for dig.
Det er ikke i alle situationer at vi kan være lige rationelle.
Held og lykke med anden.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 03 Juni , 2009, 09:00 »
Min ene hankat udviklede en dims på det ene øre sidste efterår. Det lignede faktisk en væskefyldt vabel, men den var hård. Jeg er jo en kylling og også en forfærdelig hønemor i forhold til mine dyr, så han kom til dyrlægen. Første gang fik han en sprøjte med antibiotika, dyrlægen sagde at det kunne være en lille rift, hvor cellerne under ophelingen "var gået amok" og blevet ved med at producere cellevæv. Desværre hjalp det ikke så han måtte også i narkose og under kniven. Dimsen var på størrelse med en stor ært og sad ude ved randen, og jeg er MEGET imponeret over at dyrlægen kunne fjerne den uden at lave hul i øret. Efterfølgende var der jo et ret stort åbent sår, for der er jo ingen hud man kan trække sammen og sy i der.
Det gik fint, og heldigvis begyndte øret ikke at producere nyt ekstra væv ovenpå operetionen.
Jeg ved godt det ikke har noget at gøre med hverken bylder eller fjerkræ, men bare for at illustrere at buler kan være mange ting.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #23 Dato: 03 Juni , 2009, 09:07 »
Hvorfor er det mere "lovligt" at tage en kat eller hund eller marsvin med til dyrlæge end en and? Det er jo dyr og er man glad for dyret er det jo uden betydning om det er det ene eller andet. Hvis man ikke selv kan fixe problemet er det godt vi har dyrlægen. Det lyder heller ikke som om det er helt nemt bare at åbne bylden og rense den. Jeg kan godt forstå du ringede til lægen. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 03 Juni , 2009, 09:37 »
Yeps. Man må gerne tage sin and til dyrlægen!
Men, jeg arbejder jo hos en, og jeg har aldrig oplevet, at nogen gjorde det! Heller ikke høns. Eller duer.
Vi har en enkelt gang aflivet en parakit med benbrud.

Det gør så også, at de mange almindelige dyrlæger ikke har særlig forstand på fjerkræ. Man er nødt til at lure dem ud, der har.

Men alle dyrlæger burde være i stand til at gennemskue, om din and fejler noget stygt og i givet fald hvad, og så maå man jo tage den derfra. Selvfølgelig kan man have en yndlingsand og selvfølgelig kan den gå til dyrlægen.At ænder ikke gør det så tit, hænger vel sammen med at vi har en mere landbrugsagtig tilgang til fjerkræ? Vi hugger ikke hovedet af kattekillinger (jeg gør ihvertfald ikke), men det er okay at gøre det med høns?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 03 Juni , 2009, 13:01 »
Jeg har da ringet til dyrlægen en gang og spurgt om høns, men det vidste han ikke noget om, så jeg må finde andre veje (forum) når det gælder syge høner og ænder. Ellers ærgeligt, men det kan være jeg kan komme derned med en høne nu hvor du er der Storm-olsen  ;) :D
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 03 Juni , 2009, 16:59 »
Hellere dyrlægen en gang for meget end én for lidt efter min mening.
Minder mig om en gang vi havde et helt nyfødt lam til dyrlægen, fordi den havde noget med det ene øje. De kiggede lidt i venteværelset, dem der sad med hunde og katte, og vi sad der med det lille dyr, som brægede jammerligt efter sin mor... Heldigvis kom vi hurtigt til, så den kunne komme hjem til hende igen.
Mvh Marianne

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #27 Dato: 06 Juni , 2009, 19:05 »
Hvordan går det med anden? Kunne dyrlægen løse problemet?  ???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #28 Dato: 07 Juni , 2009, 19:23 »
Hallooooooooooooo? Hvordan gik det med anden?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #29 Dato: 08 Juni , 2009, 09:40 »
Hejsa......hæ, jeg er vågen.....har dog ikke været hjemme fredag/lørdag....

Rapanden Snuske er p.t. på en 5-dages antibiotika-kur fra dyrlægen, med "pille" både morgen og aften. Og hvis jeg er en lidt forsigtig optimist, så ser det ud til at det allerede har hjulpet (kun efter 1 døgn).

Heldigvis er det i pulverform, så det opløses i ganske lidt vand - så i en engangssprøjte og jeg giver det direkte i munden på anden. Nu har jeg så fundet ud af, at anden "sluger" kun første gang og ikke som andre dyr flere gange, så mængden skal være så lille, så alt kommer med i første "runde" - det er faktisk kun sådan noget som 10 dråber vand jeg opløser det i.