Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ællingefoder.  (Læst 16859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvedsmand

• Passiv bruger
Ællingefoder.
« Dato: 31 Maj , 2009, 20:04 »
Der er mange måder at fodre på. ::) Jeg fodrer mine moskusænder med naboens hvede. For at være på den sikre side stavblender jeg den, over natten opbløddede, hvede til en grød, til ællingerne.
Resten finder de selv
1,3,15-20 Moskus , 5,20-25,30-35 Brun dk landrace, 1 kast. hankat og 3 staldkatte

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Ællingefoder.
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2009, 23:24 »
Der er mange måder at fodre på. ::) Jeg fodrer mine moskusænder med naboens hvede.

Det er faneme også det billigste  ;D ;D

Men ellers må jeg sige at din foderplan måske er "lidt" tynd i mine øjne...  ::)

Mine ællinger fodre jeg de første 8 uger med startfoder, for at bygge skroget op på dem, i de første 8 uger kræver de masser af vitaminer og mineraler (især animalsk protein) for at lave et stærkt, stort skrog at kødet kan hænge på, derefter får de andepiller og hvede, lidt majs og masser af grønt, slutfedningen består af ren hvede.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2009, 19:40 »
Bjørn, hvor gamle lader du dine ænder blive / hvornår er de bedst at slagte?
Mvh Marianne

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2009, 20:09 »
Jeg slagter aldrig mine ænder før de over 16 uger gamle.

De fleste butiks-ænder slagtes når de er 8 uger gamle, de begynder her et fjerskifte som gør det svært at plukke dem rene (pga. stappe), ved fjerskifte stopper de også med at vokse, så det er mest rentabelt at slagte dem ved 8 uger, fra 14 uge vokser de igen og har her en bedre slagte- og kødkvalitet, man skal huske på at i starten af en ællings liv vokser skelettet først, derefter bliver der "hældt" kød på, så hos en and på 2800g vejer skelettet noget nær det samme som hos en and på 3800g, det du betaler mere for den store er altså for rent kød...

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2009, 20:14 »
Tak, Bjørn, det passer også bedre ind i mit indre 'verdensbillede', end at slagte dem efter 12-14 uger, som de sagde, der hvor jeg købte dem (hybriderne). De trives fint nu, får masser af motion og grønt, insekter og snegle foruden deres voksefoder med lidt majs og byg, det kan vel kun give noget godt kød... :D
Hveden får de så til sidst.
Jeg ææælsker andesteg...  :)
Mvh Marianne

Offline Ole Nørgaard

• Bruger
    • Strynø Hereford Kød
« Svar #5 Dato: 03 Juni , 2009, 11:16 »
hej, vores moskusænder får økologisk foder til høns. Kan vi bruge startfoder til kyllinger til ællinger? Vi forventer ællinger en af de nærmeste dage.
Med venlig hilsen
Nørgaard

PT. 24 rugeæg - 8 creamlegbar, 6 blanding af creallegbar og maran, 6 bielefelder og 4 af maran..

Vi har økologisk Hereford kvæg som vi sælger som levende dyr og som slagt. Vi har 3 islandske heste samt 5 gamle pensionerede får samt 1 stk. Lagotto hanhund med navnet Luca..

Anna

• Gæst
« Svar #6 Dato: 03 Juni , 2009, 15:49 »
hej
vi ville også rigtig gerne vide hvordan man kan fodre ællinger økologisk - jeg har hørt at der er antibiotika i voksefoder, og det har jeg ikke rigtig lyst til !  hilsen Anna

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Juni , 2009, 16:52 »
Jeg har brugt startfoder og nu voksefoder + korn, begge dele til kyllinger. Det fungerer fint. Men det er ikke økologisk. Dog får de ved siden af alt det usprøjtede grønt og insekter m.v., de kan finde i deres store indhegning.
Jeg mener ikke der er antibiotika i noget af det, men derimod 'noget' som skulle modvirke coccidiose i startfoderet. Der skal vi have en ekspert på banen... anyone?
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2009, 20:43 »
hej
vi ville også rigtig gerne vide hvordan man kan fodre ællinger økologisk - jeg har hørt at der er antibiotika i voksefoder, og det har jeg ikke rigtig lyst til !  hilsen Anna

Hvis du kan finde noget økologisk voksefoder så er der ikke nogen form for antibiotika i.
Ellers kan du lade dem vokse op på økologisk fuldfoder.
Som hoved regel er der ikke medicin i øko foder.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2009, 20:46 »
Jeg har brugt startfoder og nu voksefoder + korn, begge dele til kyllinger. Det fungerer fint. Men det er ikke økologisk. Dog får de ved siden af alt det usprøjtede grønt og insekter m.v., de kan finde i deres store indhegning.
Jeg mener ikke der er antibiotika i noget af det, men derimod 'noget' som skulle modvirke coccidiose i startfoderet. Der skal vi have en ekspert på banen... anyone?

Midlet cocciostat (tror jeg nok det staves) er et antibiotika og findes/fandtes ihvertfald i startfoder. Om det også har være brugt i voksefoder ved jeg ikke lige men jeg tror det ikke.
Ifølge Lugovets her på siden skulle det være blevet forbudt at tilsætte midlet fremover så der burde ikke være nogen form for antibiotika i startfoder mere.

Danny

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2009, 20:55 »
Jeg har faktisk prøvet at skaffe det - det kan man ikke mere til hobbybrug. Har tidligere brugt fasanstart til kyllinger - der var antibiotika i. Til gengæld mener jeg ikke at ænder kunne tåle det, så de fik kyllingestartfoder. Eller husker jeg forkert? Nå, men man kan altså ikke få det mere medmindre man er industri!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2009, 20:58 »
Ja man kan jo tænke på den der gamle plakat "Se de danske grise - de strutter af penicillin"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2009, 20:59 »
Jeg har engang ladet mig fortælle af en som forhandlede foder for DLG at gæslinger og ællinger ikke kan tåle startfoder, så  jeg giver voksefoder og korn til mine.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske begrundelsen  ??? :-\
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2009, 21:02 »
Hm, ja mine har gladeligt spist startfoderet, og der har ingen problemer været.
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 Juni , 2009, 23:13 »
Jeg har engang ladet mig fortælle af en som forhandlede foder for DLG at gæslinger og ællinger ikke kan tåle startfoder, så  jeg giver voksefoder og korn til mine.
Jeg kan selvfølgelig ikke huske begrundelsen  ??? :-\

Jeg har også fodret både gæslinger og moskus ællinger op på kyllinge startfoder og de er da ikke døde endnu. Så det må vist være en "and"...

Danny