Som fuldstændig grøn i alt, hvad der hedder opdræt af fjerkræ, men ellers har prøvet en masse andet, har det undret mig det der med afstamningen.
Min datter er jo helt vild med silkehøns og mig?, ja, det er så Araucanerne.Vi har haft fjerkræ til eget forbrug i over 30 år, har i det tidspunkt aldrig købt æg eller fjerkræ i butikkerne.Også i år vil der indkøbes slagtekyllinger som kan leve et kort, men godt liv.
Nu ender det vist med, at vi bliver grebet af det, ikke at vi ønsker det store racehønsehold, men gerne, at det vi har ER racerent og gerne af god kvalitet.
Er det ganske almindeligt, at de små kyllinger og andet fjerkræ, ikke bliver ringet, så man sidenhen kan se, hvem de er, hvem der har lavet dem og hvorfor?
Hvis man har en hane med tre høns gående og man tager æg fra dem, har alle hønerne så samme nummer, for man kan da vel ikke vide, hvem der lagde det og det æg, eller er der en eller anden magnetordning der gør at kun en bestemt høne kan gå i en bestemt rede? Det jeg mener er at det er ligesom ikke så nemt, hvis kun den ene høne f.eks. er højt præmieret, men de to andre ret beset kan være ringere.
Nu melder vi os i fjerkræforeningen og dermed kan vi vel selv ringe vore dyr så vi kan finde ud dem senere.
Nu er det jo så fjerkræ, der tales om og det er ikke en dødssynd, at tænke tanken at slagte det overskydende, prøv at sige det til heste-katte-hundeopdrættere, ikke desto mindre, ville det være godt om det også der blev kotume at gøre det indenfor hestene, hvor mange dyr, især ponyer desværre lever et omtumlet liv fra ejer til ejer og marked til marked.
I Wandas tråd har jeg spurgt om regler ved import af fjerkræ, men jeg har fundet en gammel tråd herinde, hvor det er belyst. Jeg undersøger det selv ved fødevarestyrelsen, men noget tyder på, at jeg har eksport- og importtilladelse i kraft af, at jeg har eksporteret og importeret får og heste. Hos disse er der en forskel når man taler om avlsdyr kontra slagtedyr om man er momsregistreret eller ej, ( er man momsregistreret behøver man ikke at betale momsen ved importen af avlsdyr,(stambogsførte) da man jo får den tilbage senere.)
Det var noget af en smøre, håber I kom igennemden

VH Gunni.