Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan søren holder I styr på afstamningerne?????  (Læst 1282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

GKV

• Gæst
Hvordan søren holder I styr på afstamningerne?????
« Dato: 31 Maj , 2009, 10:21 »
Som fuldstændig grøn i alt, hvad der hedder opdræt af fjerkræ, men ellers har prøvet en masse andet, har det undret mig det der med afstamningen.

Min datter er jo helt vild med silkehøns og mig?, ja, det er så Araucanerne.Vi har haft fjerkræ til eget forbrug i over 30 år, har i det tidspunkt aldrig købt æg eller fjerkræ i butikkerne.Også i år vil der indkøbes slagtekyllinger som kan leve et kort, men godt liv.

Nu ender det vist med, at vi bliver grebet af det, ikke at vi ønsker det store racehønsehold, men gerne, at det vi har ER racerent og gerne af god kvalitet.

Er det ganske almindeligt, at de små kyllinger og andet fjerkræ, ikke bliver ringet, så man sidenhen kan se, hvem de er, hvem der har lavet dem og hvorfor?

Hvis man har en hane med tre høns gående og man tager æg fra dem, har alle hønerne så samme nummer, for man kan da vel ikke vide, hvem der lagde det og det æg, eller er der en eller anden magnetordning der gør at kun en bestemt høne kan gå i en bestemt rede? Det jeg mener er at det er ligesom ikke så nemt, hvis kun den ene høne f.eks. er højt præmieret, men de to andre ret beset kan være ringere.

Nu melder vi os i fjerkræforeningen og dermed kan vi vel selv ringe vore dyr så vi kan finde ud dem senere.

Nu er det jo så fjerkræ, der tales om og det er ikke en dødssynd, at tænke tanken at slagte det overskydende, prøv at sige det til heste-katte-hundeopdrættere, ikke desto mindre, ville det være godt om det også der blev kotume at gøre det indenfor hestene, hvor mange dyr, især ponyer desværre lever et omtumlet liv fra ejer til ejer og marked til marked.

I Wandas tråd har jeg spurgt om regler ved import af fjerkræ, men jeg har fundet en gammel tråd herinde, hvor det er belyst. Jeg undersøger det selv ved fødevarestyrelsen, men noget tyder på, at jeg har eksport- og importtilladelse i kraft af, at jeg har eksporteret og importeret får og heste. Hos disse er der en forskel når man taler om avlsdyr kontra slagtedyr om man er momsregistreret eller ej, ( er man momsregistreret behøver man ikke at betale momsen ved importen af avlsdyr,(stambogsførte) da man jo får den tilbage senere.)

Det var noget af en smøre, håber I kom igennemden ;D ;D

VH Gunni.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hvordan søren holder I styr på afstamningerne?????
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2009, 14:17 »
 ;D Ja så kom jeg igennem, jeg har racerene dyr, men jeg har ikke ringe på da jeg ikke udstille, men jeg tror alle haner af samme race får samme nr altså dit nr ligeledes hønerne inden for samme race, med hensyn til hvilke høne der ligge hvilke æg, ja det må man jo holde øje med, men hvis du har 1,3 høns og de er af samme race så er det jo underordnet hvem der har lagt det æg.

Jeg føre regnskab med hvor jeg køber fjerkræ og hvem jeg sælger til, for så har jeg styr på hvor de forskellige racer kommer fra.

Jeg håber du kan bruge noget af dette  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2009, 14:42 »
Når du køber ringe, så har hver enkelt ring et fortløbende nummer dvs. hvis du køber 10 ringe af str. 16 så kan de f. eks hedde 05261 - 05262 - 05263 osv.

Så hver hane/høne har sit eget nummer.

Nogle avler med en flok høns og en hane, nogle avler med en flok høner, som er i familie og så med en fremmed hane og nogle avler med kun med 1,1.
Så der er mange måder at gøre det på.

Jeg besøgte en Rhode Island Red (R.I.R) opdrætter i foråret og han skriver alt ned omkring parringer og han havde lavet stamtræ med sine haner og høner. Så der var fuldstændigt styr på hans avl.
Og jeg behøver vel næsten ikke at skrive at dette har givet ham fremragende resultater og gode dyr.

I det du skriver om hesteavl så vil jeg give dig fuldstændigt ret i at der bliver lavet alt for meget l...
(fordi det er så sjovt at få et føl) men som desværre må henslæbe sin tilværelse på diverse markeder og hestehandlere, når folk ikke mere gider dem.

Jeg kender en dame, som har lejet sin stald ud til nogen, som har heste og hvad ser jeg der en lille grim travhoppe med MEGET dårlige forben og gudhjælpe mig om ikke ejeren vil have føl på den !!

Men f.eks Niels Hausgaard han slagter hellere sine middelmådige heste end at sælge dem til skovturs heste. Og hvis vi spiste mere hestekød herhjemme, så skulle de i heller ikke til Italien med kummerlige transporter !!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2009, 14:46 »
Tak Lene så lærte jeg også noget idag,  :D
Hilsen

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2009, 15:46 »
Tusind Tak især til Lene for et fyldestgørende svar. Jeg kunne godt tænke mig at gøre som den opdrætter af R.I.R og bare lidt , men godt. Det går jo rimeligt stærkt sammenlignet med hesteopdræt og da jeg lige for tiden har de afkom som jeg selv skal bruge og de skal være mindst et år gamle inden jeg igen blot tænker på at lave flere, ja så kan jeg jo få lysterne styret med lidt racehøns.

Må indrømme, at de der Lavender Araucanaer også har min store interesse, er der opdrættere af dem i DK?

Underligt er det dog, at når man ser disse fugle fra England og andre lande for den sags skyld så har de allesammen hale og skæg, så det er vel en anderledes race, når det kommer til stykket, eller hva? Hold da op der er spil´me da mange ting at finde ud af.

Jeg ønsker mig tre flokke af Araucanaer, men det skal ikke være over hals og hoved.

VH Gunni.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 31 Maj , 2009, 18:52 »
Jeg har hørt at de lavendel araucaner har hale, og jeg har ikke hørt at der er opdræt af dem i Danmark, men de kan vel også blive godkendt herhjemme.
Hilsen

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2009, 18:59 »
  ;)Eller også kunne det være en sjov opgave selv at opdrætte dem og få dem godkendt? Går selv og overvejer at lave blå/sølvhalsede Araucana. Skal bare lige finde en "opskrift". Men jeg holder mig nu til de haleløse uden skæg....
Med høns kan man jo heldigvis spise sig ud af eventuelle avlsmæssige kiksere ;D-
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Maiken Brændmose Jensen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2009, 22:03 »
Mine avlsstammer, har jeg også styr på.

eks.
Jeg har 3 avlsstammer af de vildtfarvede dværg silker.
de går 1,3 hvor jeg har skrevet nr. ned på hver dyr, og hvert hold har en bestemt farve og  nr. som f.eks (v1 har farven lilla, v2 har farven grøn og v3 har farven gul)
Det vil sige at, nå jeg tager rugeæg fra v1 skriver jeg v1 på ægget, og når det klækker kommer jeg en lilla strips på benet af kyllingen (den skifter jeg selvfølgelig som den gror til) og når kyllingen er stor nok, får den en belgisk båndring på i lilla, så kan jeg kenden den og, finde dens avlsstamme.

Mine høns har også den faste ring på.

håber at, det kan bruges til noget