Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg overgiver mig - kaster håndklædet i ringen  (Læst 3506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Jeg overgiver mig - kaster håndklædet i ringen
« Dato: 05 Maj , 2019, 21:22 »
Nu har jeg også - ja ja, jeg ved godt jeg har talt imodt det  ::), men nu er jeg tilpas træt af ……..Så I må godt skose mig  :-[.
Rigtigt - jeg har anskaffe mig en - tro det eller lad være - en RUGEMASKINE - men de seneste års rugninger, hvor jeg har villet bestemme kyllingernes afstamning, er det gået galt. Sidste år fik jeg over 50 kyllinger, til glæde for Jer der købte de kønne kryds, som hønerne selv kom med og for ræven der tog nogle.

Men jeg vil så gerne have ægte dværghøns af min fine hane fra Holland og hans damer fra Sønderjylland. Så her ved 18 tiden i dag puttede jeg 24 æg i rugemaskine der har kørt siden i går.

Sikke den larmer - stakkels kyllinger - hvis det lykkedes. og hvor er det lidt vand der skal i. Har placeret rugemaskine i flaminkokassen  for at holde på varmen. Kan de virkelig passe, at temp stiger og falder hele tiden ?, godt nok indenfor den temp jeg har sat den til. I går hældte jeg alt vand væk og så hylede den her til morgen. Så puttede jeg 1/4 i af det der først far puttet på, man alligevel steg fugtighede til 72, nu hvor den skal være 50,- eller deromkring. Betyder det noget her i starten, at fugtighede hopper op og ned ??.

I hønsehuser har jeg 2 skrukker, som om 3 uger skal overtage kyllingerne - hvis...…..

Offline Gerda

• Bruger
Sv: Jeg overgiver mig - kaster håndklædet i ringen
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2019, 21:30 »
hvad for en maskine har du købt. De første 18 dage tørruger jeg og så først tilsidst kommer jeg vand på. Jeg skal nok lade være med at skose dig, vil blot ønske dig tillykke med maskineriet.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2019, 22:01 »
Tillykke med din nyanskaffelse.
Hvilken maskine har du købt?
Jeg tørruger også de første 18 dage.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2019, 06:23 »
Du har været standhaftig. Det må man sige  :) Tillykke med maskinen.

Jeg bøvlede også en del med fugtigheden i starten indtil jeg fandt niveauet. Jeg bruger ikke maskinens vandbeholdere. Har fundet ud af at med en lille skål i udrugningsperioden og med et lille snapseglas ekstra i klækkeperioden rammer jeg % ret præcist. Må dog som regel tørruge nogle dage undervejs for at justere luftlommen. Har en "Madam Blå".

Min første rugning var en rutsjetur mht fugtighed - var godt nok usikker på om der kom noget ud af det overhovedet. Men fik dog tre ( ud af fem) udruget. Kylle, Rylle og Pylle. Har dem endnu - og de skal ALDRIG slagtes. Så tamme.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2019, 17:29 »
Skulle lige . . . . . . derfor først indlæg nu. Det er en rugemaskine købt hos Land og Fritid(tidl DLG) og er af mærket RYOM 24 æg.

I dag har jeg indstillet den på 00 i fugt.

Skal den larme så meget ??

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2019, 12:29 »
Hej Hans Kurt

Nu er det jo relativt hvor meget meget larm er, men min hjemmebyggede rugemaskine larmer væsentligt mindre end f. eks. et køleskab.

Jeg tænker måske din blæser er i ubalance? Jeg ville nok tage tilbage hvor jeg havde købt den og spørge om det kan være rigtigt at den skal lyde sådan. Du kan formentlig få den byttet eller repareret på garantien.

Held og lykke med rugningen :-)
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2019, 13:25 »
Jeg synes også, Hans-Kurt, at der kommer en del brummen og susen fra de maskiner. Og jeg har også tænkt på, hvordan det er at være kommende kylling ind i sådan en.

Faktisk har jeg 3, en madam blå der larmer en del, en kinesermaskine der er helt ulidelig at høre på, og som jeg derfor ikke bruger, og så en Suro, som er den mindst larmende. Men stille, det er den ikke.

Nogengange hjælper det at stille maskinen ovenpå et tæppe, det tager nogen af vibrationerne. Det hjælper især på madam blå.

Alle mine larmer klart mere end et køleskab.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2019, 13:46 »
min larmer slet ikke. Og jeg skulle efter sigende ikke være døv. Det eneste er lige når den vender æggene og da skal jeg være meget obs for at høre det. Jeg sætter lige et billede ind af den maskine jeg har. Den er købt hos cply.dk
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2019, 22:16 »
Jeg kan ikke afhjælpe larmen nu, da der er æg i maskinen. Jeg tror heller ikke, de unge piger der er ansat i butikken i Tølløse kan hjælpe med brugen af maskinen, de kender dårligt hvad der er i butikken, hvis ikke de kan slå varen op på skærmen. Jeg skulle bruge motorolie til plæneklipperen, de anede de ikke om de havde, skørmen sagde det havde de ikke - så......

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 23 Maj , 2019, 22:04 »
Så er det 18. dagen og der er 10 æg ud af 24 som har en kylling i sig. De er nu taget ud af vendefunktionen og der er hældt vand på. Rugemaskine larmer fortsat, havde troet at det var vendefunktionen der larmede, men det er det så ikke.
Det med vandet se ikke ud til at værre så let at styre, men bare fugtheden er over 65 er det vel ok ?, jeg tænkte mig ikke om, da jeg fyldte på, glemte, at det burde være min 37,5 C, måske det er derfor det hurtigt steg til 75 %

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 23 Maj , 2019, 22:05 »
Havde tænkt mig at flytte ægget når det sprækker ud under en skruk, er det ok ??

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #11 Dato: 23 Maj , 2019, 22:11 »
Jeg plejer at vente, til de er klækket og tørre. Men det er ikke noget jeg ved, bare noget jeg gør ;D

Offline Lone

• Bruger
« Svar #12 Dato: 24 Maj , 2019, 08:46 »
Jeg flytter først kyllingerne ud under skrukken, når de er kommet fint på benene. Så kan de skævbenede/platfodede tages hånd om fra starten. Og tror, det er bedst ikke at åbne og flytte, mens klækningen er i gang, og fugtigheden skal holdes oppe.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 25 Maj , 2019, 10:17 »
Jeg har et par gange flyttet æggene fra maskine til skruk når den første stjerne viste sig og det har været helt fint. I år gik det dog galt. To af æggene var mast med fuldbårne kyllinger i. Tror ikke hønen fik dem rigtig på plads - så næste år kommer de ud når jeg har tjekket at de flyder, så hønen kan nå at finde sig til rette. Skulle der være nogen der ikke flyder, vil jeg ruge dem videre i maskinen. Har oplevet at der er kommet kyllinger ud af "dødsdømte" æg.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #14 Dato: 25 Maj , 2019, 20:31 »
tak for råd, venter til de er kommet ud