Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns angriber ræv  (Læst 2295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Høns angriber ræv
« Dato: 12 Marts , 2019, 20:31 »
Den er vist ikke set før.

Chickens 'teamed up to kill fox' at Brittany farming school

https://www.theguardian.com/world/2019/mar/12/chickens-teamed-up-to-kill-fox-at-brittany-farming-school
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Høns angriber ræv
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2019, 20:58 »
Ja, ja, kan man nu tro på det  ::)

Offline Alice

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2019, 22:44 »
Det er jo en fantastisk historie.

Fra en af mine hønsevenner har jeg fået en beretning om, hvordan en høne med små kyllinger forsvarede dem, da spurvehøgen troede, den kunne få et lækkert måltid. Det lykkedes den lille høne at jage røveren væk. Godt gået.

Jeg har selv set en spurvehøg slå en skovdue. De var lige store (jeg så aftrykket af vingerne på ruden).

Høns har meget forskelligt temperament. Min lille silkehøne forsvarede de fælles kyllinger, mens den større høne sørgede for maden.

Min nuværende flokhane dyrker desværre parolen: Efter mig! Den har de længste ben og løber stærkest, når der er fare på færde!

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2019, 05:19 »
Min hane har engang fået sendt en stor kat til dyrlægen for at få syet 'korssting' på en dyb flænge. Hanen havde ingen skader.
Hønseflokken har også en spurvehøge hun på samvittigheden. Den blev lynhurtigt hevet ned på jorden og hakket ihjel, da den forsøgte et angreb på hønsefamiliens kyllinger.
Vi er så uendelig heldige, at der ikke kommer ræve her - jeg tvivler på, hønsene ville vinde en sådan kamp, selv om viljen var der.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lone

• Bruger
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2019, 07:19 »
Utroligt!  :o
Hvis jeg fortæller den historie til børnebørnene på 5½ år, tør de ikke mere samle æg under hønsene. Alle rederne er optaget af silkehøns, der ligger skruk, og børnene klager over, 'de stikker' (hakker)   :(
Der er jo noget med det der slægtsskab med de gyselige veloceraptorer i 'Jurassic parc'..  <J
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2019, 07:54 »
Lone - så kan du berolige dit barnebarn med, at er man selv sød og rolig ved hønsene, ser de en som en ven  :)
Min hane angreb katten, fordi den ikke overholdt hans haveregler. Jeg har 9 katte og de er alle opdraget af hønsene til at kende og respektere disse regler.

Spurvehøgen ville ha' kylling til middag - det ligger også udenfor havereglerne  ;)

Her er en lille film af en råge, der tillod sig at flyve ind i hønsenes overdækkede gård, hvor deres mad står. Madtyveri er heller ikke tilladt for råger her hos os.

PS - Jeg kom rågen til undsætning og den reddede livet og fløj ud - dog noget rystet.

https://www.youtube.com/watch?v=WwxI1DrzGzs
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline momik

• Bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2019, 15:28 »
og her gik jeg lige og glædede mig sådan til at få høns. ;D ;D ;D ;D
Dog kun kyllinger i første omgang, men de bliver jo også store. /o

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2019, 22:26 »
Jeg synes det er dejligt at vores højtforædlede racehøns stadig har så gode og naturlige instinkter at de også kan slå fra sig. Hurra for det.

Måske skal vi passe på også at hanerne ikke bliver for flinke - hvis resultatet er at de løber fra deres ansvar?
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 14 Marts , 2019, 07:11 »
Måtte lige tjekke datoen en ekstra gang  :) Der kommer jo af og til sjove historier på denne årstid.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #9 Dato: 14 Marts , 2019, 07:42 »
Jeg synes det er dejligt at vores højtforædlede racehøns stadig har så gode og naturlige instinkter at de også kan slå fra sig. Hurra for det.

Måske skal vi passe på også at hanerne ikke bliver for flinke - hvis resultatet er at de løber fra deres ansvar?

Meget, meget enig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 14 Marts , 2019, 09:01 »
Alt for mange af mine høns og haner kom til kort sidste år, da ræven raidede vores (med både 160 cm vildthegn og to tråde el-hegn) hønsehave, nu har vi fire tråde el, og indtil videre ingen uønskede gæster.
Det var tydeligt, at både haner og især skrukker havde kæmpet bravt.  <W
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #11 Dato: 14 Marts , 2019, 14:46 »
Vores nabo fandt en morgen fornylig  en død ræv i vejkanten - under 100 m fra os. Nogle gange bliver man helt glad for trafikken. Godt nok træls hvis man skal til at elektrificere hele haven :(