Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ny hobby-hønser melder sin ankomst  (Læst 2860 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ny hobby-hønser melder sin ankomst
« Svar #15 Dato: 25 Maj , 2009, 15:22 »
Dem kan du nemt få fat i. Prøv at kikke på nogle af klubbernes hjemmesider.
f.eks.
http://www.123hjemmeside.dk/SOROE-KREDSEN/19259087
eller
http://www.dv-wyandot.dk/
Du kan også gå ind på markedspladsen her på forum og skrive en annonce.
God jagt  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #16 Dato: 26 Maj , 2009, 21:03 »
Velkommen til forum fru. Klein.  <I

Det er et "farligt" forum, du er kommet til. Her er hønse"tosser" i overflod, men også uendelige strømme af viden om alt med fjer.

Jeg vil anbefale dig at kigge i leksikon og i galleriet. Du skulle jo gerne ende med høns i haven, som du bliver glad af, at se på. Der er meget forskellige oplevelser med de forskellige racer, og jeres valg kommer også til at afhænge helt og aldeles af jeres smag.

Når i overvejer, om det skal være dværge eller store høns, vil mit spørgsmål være, om i har tænkt jer at spise dem? Der er ikke meget mad i en silkehøne eller for den sags skyld i en dværg wyandotter.  ;)

Jeg har selv børn og især min datter på 7 år er meget engageret i hønseholdet. Jeg kan varmt anbefale dig at få kyllinger. Enten ved at vælge en race som skrukker, så du kan købe befrugtede rugeæg (måske til næste år) eller ved at starte hønseholdet op med kyllinger. Det giver godt nok ventetid på æggene, men høns kan blive rigtig tamme, når de bliver præget til det fra starten af.
 <O
I forhold til de mange spørgsmål, der kommer i starten, så har mange andre ofte haft lignende spørgsmål. Derfor mener jeg, at forum er "farligt", fordi jeg har brugt uendeligt mange timer på at læse gamle tråde, som jeg finder i søgefunktionen. For mig er det er en tidssluger af rang, men også en nærmest daglig kilde til ny viden. Der findes intet så skønt som at kunne dele begejstringen over sine høns med ligestillede. OG der er forum stedet.  *o
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #17 Dato: 27 Maj , 2009, 07:48 »
Jeg vil også lige byde dig velkommen, og så vil jeg tilslutte mig det Helle har skrevet, både forumet og det at have høns er tidsrøvende.  *p *p *d
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 27 Maj , 2009, 14:50 »
Ja altså stod det til mig, er der ingen der skal nærme sig de høns med en gaffel, men min mand er af en lidt mere naturlig opfattelse. Synes også at det kunne være hyggeligt med kyllinger, men ville da gerne have æg i år. Kan man sætte kyllinger ind til voksne høns? hvis de ikke er deres egne?  Og så lige et sp. om rede kasser.. kan de stå ovenpå hinanden, eller skal de stå ved siden af hinanden?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #19 Dato: 27 Maj , 2009, 14:58 »
Jeg forsøger at spise mine hanekyllinger, men de har en grim smag af kæledyr  ;)
Du kan altid sætte flere ind, men altid mindst to af gangen. Kyllingerne skal nok have en vis størrelse, før du sætter dem sammen med voksne høns måske en 10-12 uger? Men måske er der andre, der har et bedre svar?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #20 Dato: 27 Maj , 2009, 15:05 »
Vi har dem både som kæledyr og nyttedyr. Manden er lige nu ved at hugge hovedet af en høne, der fandt ud af at æg kunne spises :-[
Det går ikke, så af med hovedet og i fryseren til næsre gang der skal koges suppe.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 27 Maj , 2009, 15:39 »
Måske kunne man lave en lille klub for alle dem, hvis fjerkræ har den grimme bismag af kæledyr, og så bytte, når det er slagtetid. De andres høns smager vel ikke grimt, også? ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #22 Dato: 27 Maj , 2009, 16:09 »
Det var måske en god idé, Tine  :D
Selv Jensen I som jo gentagne gange sprang i benene, havde jeg svært ved at spise - meeeen sovsen var god  ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #23 Dato: 28 Maj , 2009, 20:03 »
@fru Klein.
Hvad angår redekasser så ville jeg sætte dem ved siden af hinanden. Flere bruger kattetoiletter med tag. Andre murerspande med hul i, andre bare opvaskebaljer.

I mit galeri kan du se hvordan vi har lavet vores redekasse så den sidder uden for selve hønserummet i stedet for forsvindingsreder som mange har dårlige erfaringer med.

I det hele taget er der rigtig mange forskellige løsninger og meget afhænger af hvordan dine forhold er og hvad dit temprement er til. :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #24 Dato: 28 Maj , 2009, 20:37 »
Ja, lad endelig være med at bruge penge på forsvindigsreder. Og hvis du ikke kan lade være, må du gerne bruge dem på mine. ;D
Forsvindingerederne er der ikke så mange høns der gider. Der er hul i bunden, så æggene triller ned i et underrum, og der vil mine høns i hvert fald ikke aflevere deres æg. Jeg har stoppet hullet til, så det kunne lige så godt være kattebakker eller noget lignende, der var noget billigere. Man regner vist med en kasse pr. 4 høns, så hvis du skal have en 4-5 høns er to kasser nok.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline fru.klein

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 31 Maj , 2009, 21:15 »
jeg siger mange tak for alle de gode svar.. vi har en del af en gammel box-reol, som passer fint i størrelsen, men  bedst hvis redekasserne er over hinanden. vil hønsene mon have et problem med det?

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #26 Dato: 01 Juni , 2009, 08:44 »
Jeg ved at nogle redekasser sælges sådan to og to ovenpå hinanden og har man høns der godt kan flyve derop skulle det vist ikke være et problem. Så er det jo bare om hønsene vil lægge deres æg i redekasserne. Det er nemlig ikke altid hønsene mener de skal aflevere æggene de samme steder som menneskerne synes. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #27 Dato: 01 Juni , 2009, 20:12 »
Et lidt forsinket velkommen herfra også!

Mht redekasser, så havde vi i vores gamle hønsehus noget, der lignede en boksreol, 2x4 (længst vandret), placeret med bunden af nederste række i ca 70 cm højde. Foran hver række var der slået et brædt forneden, således at hver redekasse havde en lille "mur" i bunden, ca 5 cm høj. På den måde faldt redematerialet (hø/halm) ikke så nemt ud.

Derudover var der placeret en lægte ca 10 cm ud fra ovennævnte brædt, så hønerne havde noget at lande på (og så de kunne lande foran én redekasse, og sidesteppe hen til den næste, hvis der nu var mere end én høne i kassen i forvejen!).

Det fungerede rigtig godt, selv vores tunge orpingtondamer kunne finde ud af at flagre op i de høje luftlag.  Sjovt nok var der to af kasserne, der var absolutte favoritter, og det skete tit, at der lå to høner i hver af de to kasser, og der stod én eller flere og ventede tålmodigt udenfor - selvom der var 6 andre, identiske kasser ledige lige i nabolaget! ::)

Måske virkede det så godt, fordi hønsehuset var STORT (over 15 m2), og fordi der for 25 år siden, da det blev bygget, var tænkt rigtig godt over indretningen, så der simpelthen ikke var andre indbydende steder at lægge æg end i etagekasserne?

Vores nuværende hønsehus er bygget, så redekasserne (2 styks) er lige under sovepindene - i gulvhøjde, og det virker lige så fint...
Med sommerlige hilsner, Christian