Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kyllinger efter "natur-metoden"  (Læst 1723 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
kyllinger efter "natur-metoden"
« Dato: 08 Juli , 2018, 22:04 »
Som det vil være nogle bekendt, så går mine høns så godt som altid frit. De har en hønsegård, men den benytter jeg kun når ræven er lidt for nærgående.Jeg kan også finde på at lukke for udgang, når jeg får for lidt  æg Så går de inde en lille uges tid og det hjælper, ihvertfald i nogen tid.

Men nornalt så er der en stor have til rådighed. Den benyttes flittigt og efter helt faste regler. Det virker ihvertfald, som om de afsøger området efter en fast plan. Og i vise områder er der badeanstalt andre og dem deles vi om, der forventes der enstra fodring. Især foran køkkendøren, der er der livlig trafik, især når jeg viser mig ;D

Nå men så er der det med æg lagt uden for hønsehuset. Om efteråret eller i løbet af forårsmånederne, dukker der af og til en rede æg frem i blomsterbedene. De bruges ikke, heller ikke hvis jeg tilfældigt finder dem om sommeren og hvor de er relativt friskt lagt.

Igennem nogen tid, har vore vejne krydsetes, en af sidste års høner og jeg.Når hun er kommet for at blive fodret, hun er nemlig skruk. Puster sig op når jeg eller en af hendes medsøstre kommer for tæt på.Hanen afvises på det kraftigste. Jeg har ærligtalt ikke tænkt på, at hun ville kunne komme med kyllinger.

Min kyllingepruduktion i år, er elendig. Men så i forgårs - lige udenfor køkkenet kom frue stolt og præssenterede familieforøgelsen. Jeg havde godt set hvor hun rugede. Under stigen hvor skvallerkålen skjulte hende - indtil for nogle dage siden, da tørken sørgede for, at stængler og blade ikke rejste sig mere. En noget udsat plads, men....

Hvad kom hun så med ...... 13 dejlige kyllinger. De sidste 3 havde hun dog glemt, men da jeg hørte deres hjerteskærende kalden, fik jeg dem forenet med mor og søskende.

Her til aften er de blevet placeret i hønsefræseren, hvortil der hører et hus for natten eller når det regner (hvis der nogensinde kommer regn igen), foreløbig sover de vist ude. Efter at have serveret et lille aftens måltid bestående af hårdkogt æg godt mast i småstykker med en gaffel, overlod jeg dem til sig selv.

Er spændt på at se dem i morgen - de små puslinger.  <I

Offline Gerda

• Bruger
Sv: kyllinger efter "natur-metoden"
« Svar #1 Dato: 09 Juli , 2018, 07:37 »
skønt når de kommer på den måde. Held og lykke med dem.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 09 Juli , 2018, 08:06 »
Dejlig historie  :)

Når din kontrollerede kyllingeproduktion nu ikke er særlig god, så er det da godt, at hønerne selv kan tage affære  ;D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 09 Juli , 2018, 21:54 »
@Gerda - tak  :)
@Helle K - yes  /o

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2018, 17:38 »
Så skete det igen !. Her i formiddags kom jeg på min vej til glasaffaldsspanden forbi staldlængen - her hørte jeg min skruk gå - jeg forventede det var hende med de 14 - men det var det ikke, det var en af mine store Brahmaér og hvad gik hun med ? rigtigt KYLLINGER - men jeg troede jo ikke min lille dværghane kunne træde hende. Har overværet et af hans forsøg, og da faldt han af  ::)
Men her går hun så og har - utroligt men sandt - 14 kyllinger.

Det er da helt fantastisk, som de kan - når bare jeg ikke blander mig i det. Nu er der 2 skruks med hver 14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2018, 17:57 »
Tillykke med familieforøgelsen.

Hvor herligt  når naturen klarer det hele selv  /o

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2018, 18:55 »
Det er da sådan det skal være. Sidste søndag fik jeg 3 kyllebasser. Og i går satte jeg en ny portion over. Det er til slagt. Hentet nede hos Walter.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2018, 21:48 »
Tak,  :D, ja det er da rigtigt. Jeg ved, at der ligger endnu en dame et eller andet sted, tror det er under den uægte Jasmin i haven. Har set en Barneveder komme ud der fra og kort tid efter galede hun i højen sky, for at fortælle omverdenen "Jeg har lagt et æg, er jeg ikke dygtig"  ;D.
Og flere gange er hun kommet om på gårdspladsen, når jeg holder hof, dvs når jeg fodre med Hønseguf, madrester eller alm korn. Så te´r hun sig som en rigtig skruk, især når hanen syntes han skal sikre familiens vider fremgang, Det afviser hun på det bestemteste  ::),
Vi får se hvad der sker. 

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 29 Juli , 2018, 21:00 »
Det gik som forventet, i dag kom hun så med sin del af kyllingetilvæksten på gården i år. I rosenbedet, som jeg kan kikke ud på fra morgenmadspladsen i køkkenet, gik hun og skrabede på livet løs. Rundt om hende vimsede de små nye beboere her i hønsefarmen. Jeg har lidt svært ved at få talt de små, men 8 eller 9 er der - det er da helt utroligt som der er tilvækst i år. Men det gode varme og især tørre vejr er naturligvis medvirkende til det gode resultat.

Jeg ville gerne udstille på EE2018, men det er kun en ægte kylling jeg har, så det opgiver jeg. Men alle de andre er jo også dejlige. Der er en pippende hele dagen, som fortæller mig, at de vil have noget at spise - og det får de så