Som det vil være nogle bekendt, så går mine høns så godt som altid frit. De har en hønsegård, men den benytter jeg kun når ræven er lidt for nærgående.Jeg kan også finde på at lukke for udgang, når jeg får for lidt æg Så går de inde en lille uges tid og det hjælper, ihvertfald i nogen tid.
Men nornalt så er der en stor have til rådighed. Den benyttes flittigt og efter helt faste regler. Det virker ihvertfald, som om de afsøger området efter en fast plan. Og i vise områder er der badeanstalt andre og dem deles vi om, der forventes der enstra fodring. Især foran køkkendøren, der er der livlig trafik, især når jeg viser mig

Nå men så er der det med æg lagt uden for hønsehuset. Om efteråret eller i løbet af forårsmånederne, dukker der af og til en rede æg frem i blomsterbedene. De bruges ikke, heller ikke hvis jeg tilfældigt finder dem om sommeren og hvor de er relativt friskt lagt.
Igennem nogen tid, har vore vejne krydsetes, en af sidste års høner og jeg.Når hun er kommet for at blive fodret, hun er nemlig skruk. Puster sig op når jeg eller en af hendes medsøstre kommer for tæt på.Hanen afvises på det kraftigste. Jeg har ærligtalt ikke tænkt på, at hun ville kunne komme med kyllinger.
Min kyllingepruduktion i år, er elendig. Men så i forgårs - lige udenfor køkkenet kom frue stolt og præssenterede familieforøgelsen. Jeg havde godt set hvor hun rugede. Under stigen hvor skvallerkålen skjulte hende - indtil for nogle dage siden, da tørken sørgede for, at stængler og blade ikke rejste sig mere. En noget udsat plads, men....
Hvad kom hun så med ...... 13 dejlige kyllinger. De sidste 3 havde hun dog glemt, men da jeg hørte deres hjerteskærende kalden, fik jeg dem forenet med mor og søskende.
Her til aften er de blevet placeret i hønsefræseren, hvortil der hører et hus for natten eller når det regner (hvis der nogensinde kommer regn igen), foreløbig sover de vist ude. Efter at have serveret et lille aftens måltid bestående af hårdkogt æg godt mast i småstykker med en gaffel, overlod jeg dem til sig selv.
Er spændt på at se dem i morgen - de små puslinger.