Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor er hønen  (Læst 1336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
hvor er hønen
« Dato: 27 Juni , 2017, 16:29 »
Jeg går hver aften ud og lukker for vores høns, det går om dagen frit på ejendommen. En aften da jeg kom ud og talte, manglede der en. Jeg tog en tur rundt på gården, men kunne ikke finde den.Tænkte, at det kunne være ræven, og ledte efter spor, fjer osv.  jeg fandt ikke tegn på at ræven havde været på spil, men underligt var det da. En morgen nogle dage senere, var jeg ved at gøre foder klar til hønsene, da der kom en høne fra en anden del af stalden, den ville ind i hønsegården for at spise, og det kom den så. Nysgerrig som jeg var, gik jeg ind hvor den var kommet fra, det er en del af stalden, som vi bruger til at sætte have møbler, og andet der skal opmagasinere, fra på. Men jeg blev noget overrasket, da jeg kom derind, for der lå 18 grønne æg, de var lagt i noget flis. Jeg gik ud, og lukkede hønsene ud, og kunne se at skrukhønen gik derind igen. Kom til at tænke på og det kunne lade sig gøre at lægge æggene på noget halm, og gik ud for at finde halm, det gik også fint men der havde været flere høns derinde, og nogle af æggene var ødelagte. Jeg fik lagt omkring 12 æg på halm, men kunne se, at hun selv trillede dem ned på flisen igen. Det måtte hun så selv om. Ind imellem lægger hun et æg udenfor reden, mon det er fordi den ikke dur? Lige pt. venter jeg spændt på om der kommer noget af de æg, de er godt nok blevet sorte af at ligge i flisen, men det er spændende hvor mange der kan blive.
En uges tid efter at denne høne var "forsvundet" manglede jeg igen en høne ved mandtal om aftenen, det var underligt, men jeg har ledt alle steder, den er forsvundet, sammen med mit normale ægge antal, jeg får nærmest ikke nogen æg. Gad vide om hun pludseligt kommer med en flok kyllinger!
Det er slet ikke kedeligt at have høns  :)

Offline Lilli

• Bruger
Sv: hvor er hønen
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2017, 09:27 »
Ja det er sjovt med høns :) Jeg fandt engang en bunke æg bag en dør og et enkelt i en sæk med hø. Ved godt hvem af hønerne der lagde dem bag døren, men det i sækken havde en meget brunere farve end de ellers lægger, så den kan jeg ikke regne ud.

En aften da jeg talte dem manglede en høne, men om morgnen da jeg lukkede op for dem var hun der, så hvor hun havde gemt sig om aftenen, det aner jeg ikke, havde virkelig kikket alle mulige og umulige steder efter hende :)

Bliver spændende om du får en flok ekstra kyllinger om nogen uger  ;)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2017, 10:49 »
Jeg kunne heller ikke finde min høne i huset. Lige pludselig vente jeg mig om og så sad den oppe på dørkarmen. Den kunne være smuttet så let som ingenting da jeg åbnede døren. De mærkeligste steder de kan finde på at gemme sig.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2017, 13:24 »
Tak for jeres historier. Jeg venter også spændt på hvad der sker. Den ene høne kan jeg jo se, og det er nok i denne uge, der skal vise sig noget. Den anden er stadig væk, om den ligger et sted ved jeg jo ikke, men jeg får jo ikke mange æg, og derfor venter jeg med at lukke hønsene ud, håber at de på den måde vil glemme at evt. lægge æg i den hønes rede. Jeg kigger meget  nøje efter hvor de går mest, men det er endnu ikke lykkedes mig at finde spor efter hende. Det bliver vist en hyggelig sommer.  ;D

Offline SødeSigne

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juli , 2017, 17:15 »
Hvordan går det i det lille hønseri? Nye erfaringer, du vil dele?
Dværghøns: Gl. eng. kamphøns, Sølvplettede Hamborgere, Wyandotter.
Kaniner: Blå Wiener, Californian, Hvid Land, Stor Chinchilla.
Japanske Vagtler.

Offline Lene Vesterby

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juli , 2017, 22:26 »
Hej, tak for interessen. Der er desværre ikke noget nyt. Hønen i stalden er skruk, og ligger på måske 5 æg, der kommer nok ikke noget, så hvor længe mon hun bliver liggende? Hun lader sig ikke flytte, jeg prøvede forsigtigt i går, men det gik ikke. Den anden, som måske er i haven eller et eller andet sted på ejendommen har ikke vist sig, og det skulle hun efter det jeg kan regne mig til. Så status må være, at der ikke kommer kyllinger. Ærgerligt, da jeg ikke er så heldig med rugemaskinen. Måske jeg kunne finde daggamle kyllinger, bare 3, som jeg kunne lægge under hende, det kunne være sjovt.
hilsen
Lene

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #6 Dato: 06 Juli , 2017, 11:03 »
Har du prøvet at lyse æggene for at se om der er liv? Håber du kan finde nogen små, hvis der ikke er liv i dine. Ellers er det nok meget forskelligt hvor længe de ligger.

En af mine damer lagde sig skruk for 6 uger siden i dag, i forgårs syntes jeg at nu var det på høje tid hun gik af reden, for hun havde ingen æg, (skulle gjort det for længe siden). Tog hende ud og satte et net foran redekassen (to delt), hun vil nemlig kun ligge der, både når hun lægger æg, ruger og har kyllinger, så det var ikke nødvendigt at isolere hende. Hun virker ikke så skruk i dag, heldigvis :) De andre lægger altid æg andre steder, så det går ikke ud og dem.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte