Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye i hønsehold.  (Læst 1349 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Blobbi

• Bruger
Nye i hønsehold.
« Dato: 03 April , 2017, 12:47 »
Hejsa. Vi er helt grønne i hønsehold, men har i flere år snakket om at det kunne være sjovt at have et par stykker i baghaven.
Nu er vi så i gang med at bygge et bette hønsehus med voliere og sandkasse. Vores hønsehus og voliere bliver bygget på en gammel flisebeklædt terrasse. Hønsehuset kommer til at sidde i ca. 1 meters højde og nedenunder er det meningen der skal være en sandkasse de kan bade i. 2 af siderne i sandkassen bliver lukket, så de også kan bade i skygge og læ.
Vil det være en ide at lave en "løbegård" til dem så de kan komme på græs?
Er det vigtigt for dem at rode i jord/græs eller er det lige meget så længe de har sandkasse?
Vi har kat så vi bliver nødt til at have hønsene "spærret" inde
Har 4 skønne høner. 1 Grønlægger, 1 Sussex, 1 Sort Skovhøne og 1 tværstribet skovhøne.

Offline Gok

• Bruger
Sv: Nye i hønsehold.
« Svar #1 Dato: 03 April , 2017, 17:36 »
Hønsene skal gå på fliser?
Og så en sandkasse.....
Gokkerne vil mene, at det er jordens kedeligste hønsegård  ::)

De skal naturligvis have adgang til jord, græs eller lign.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 03 April , 2017, 19:13 »
Det er essentielt for hønsene, at de kan gå og skrabe i jorden.
I kan måske bare fjerne fliserne?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #3 Dato: 03 April , 2017, 19:21 »
Høns elsker at rode i jorden, og finde biller, snegle, regnorm osv osv. :) Vi har 4 katte og både høns og kyllinger går frit uden at blive spist af kattene. Det sker en sjældent gang i mellem at den ene af katten mener han liiiige skal jagte dem lidt, selvom han godt ved det er forbudt ;) Bare lige en tanke, hvis I egentlig gerne vil have dem til at kunne gå frit ind i mellem :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Blobbi

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2017, 20:29 »
Vores kat er en rigtig jæger som ikke går af vejen for at snuppe duer, muldvarpe, mus og rotter. Så jeg tør ikke stole på hende før vi har set hende sammen med hønsene. Vi har planer om at lave en løbegang over til en lav indhegnet flytbar hønsegård (med overdækning) og med en lem i løbegangen. Det er meningen at den skal kunne flyttes lidt rundt i haven så De kan komme på jord og græs. Men måske ikke dagligt.  ???
Har 4 skønne høner. 1 Grønlægger, 1 Sussex, 1 Sort Skovhøne og 1 tværstribet skovhøne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 03 April , 2017, 21:21 »
Mine to katte er også gode jægere - har set den ene forsøge at fange en Musvåge, som forsøgte at tage den mus katten lejede med. Mine høns går helt frit og kattene har respekt for dem. En skrukhøne vil kunne sætte en hver kat på plads en gang for alle. Så du skal ikke være bange - det ordnes indbyrdes.  :D

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 April , 2017, 10:22 »
Min erfaring er at man altid bygger et hønsehus og gård for lille...  :o Byg det stort nok fra starten af ud fra de forhold som hønsene har brug for. /o Jeg kan virkeligt anbefale "den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe, den lånte jeg på biblioteket dengang jeg var ny hønseejer.

Høns elsker at skrabe og jo mere plads i kan give dem fx under buske/træer, hvis har lidt krat. Vores høns elsker at gå ved kompostbeholderen og der hvor vi smider grenaffald og den slags. Buske/træer/krat giver også hønsene mulighed for at søge læ og beskyttelse for rovfugle. Mht. katte, har vi også to og naboens katte kommer også jævnligt i haven. Ingen af dem tør gå efter hønsene, så det ville jeg altså ikke være bange for, og vi har både dværghøns bag lavt hegn og store høns. Vores katte går i hønsegården og -huset på jagt efter mus, men høns og katte ignorerer mest hinanden. Vi beskytter små kyllinger indtil 5-6 ugers alderen i en hønsefræser. 

Så, jeg ville indhegne den mest rodede del af haven med tættest beplantning til hønsegård. er du virkelig bange for katten, så kan i altid sætte en strømførende tråd øverst på indhegningen - så skal katten nok hold sig væk!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster