Min erfaring er at man altid bygger et hønsehus og gård for lille...

Byg det stort nok fra starten af ud fra de forhold som hønsene har brug for.

Jeg kan virkeligt anbefale "den store hønsebog" af Jørgen Liljensøe, den lånte jeg på biblioteket dengang jeg var ny hønseejer.
Høns elsker at skrabe og jo mere plads i kan give dem fx under buske/træer, hvis har lidt krat. Vores høns elsker at gå ved kompostbeholderen og der hvor vi smider grenaffald og den slags. Buske/træer/krat giver også hønsene mulighed for at søge læ og beskyttelse for rovfugle. Mht. katte, har vi også to og naboens katte kommer også jævnligt i haven. Ingen af dem tør gå efter hønsene, så det ville jeg altså ikke være bange for, og vi har både dværghøns bag lavt hegn og store høns. Vores katte går i hønsegården og -huset på jagt efter mus, men høns og katte ignorerer mest hinanden. Vi beskytter små kyllinger indtil 5-6 ugers alderen i en hønsefræser.
Så, jeg ville indhegne den mest rodede del af haven med tættest beplantning til hønsegård. er du virkelig bange for katten, så kan i altid sætte en strømførende tråd øverst på indhegningen - så skal katten nok hold sig væk!