Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høgtel, fuglen der lægger vagtelæg så store som hønseæg  (Læst 2151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Høgtel, fuglen der lægger vagtelæg så store som hønseæg

Bemærk dato!

De små plettede vagtelæg på 12-15 g har længe været solgt som en delikatesse i specialforretninger, men deres størrelse har forhindret en større anvendelse af de små æg.

Det er rigtig ærgerligt, for vagtelæg er faktisk sundere og mere velsmagende end hønseæg. De har flere proteiner og essentielle aminosyrer end hønseæg og specielt blommen er rig på  vitaminerne A, B1, B2. Foruden vitaminer i blommen indeholder den også en masse caroten, som har en positiv effekt på hjernens funktion. En undersøgelse af vagtelæg i forhold til hønseæg viste, at vagtelæg indeholder 5 gange mere fosfor, 7,5 gange mere vitamin B og 15 gange mere vitamin B2. 

Nu har den anerkendte danske forsker og ph.d. i fjerkræfysiogmi, Poul Try fra Videncenter for Sundhed og Fødevarer (Vifsof) stået bag udviklingen af fuglen “Høgtel” som er en krydsning mellem høne og vagtel. Efter flere års forberedelse er han nu klar her 1. april til at lancere æg fra høgtel, som er vagtelæg i hønseægstørrelse.

Æggene er allerede vel modtaget blandt udvalgte kundegrupper og særligt det såkaldte “speltsegment” har været meget positive overfor de plettede æg som gør sig godt i æggebægrene. At de så også er sunde er et yderligere plus og der er basis for en rigtig stor eksport at høgtelæg spår specialkonsulent Tijane Pedersen fra Overløse Research Center for Speltsegment Markedsføring. (ORCSM) som allerede har kontakt til købestærke russiske kunder i provinsen полба.

« Senest Redigeret: 02 April , 2017, 08:38 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Høgtel, fuglen der lægger vagtelæg så store som hønseæg
« Svar #1 Dato: 01 April , 2017, 12:50 »
Stakkels gode gamle Poul Try, som altid er så uheldig med datoen for sine gode opfindelser.  ;D /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 01 April , 2017, 17:07 »
Spændende ny race, skal den også holdes inde for tiden  ::), eller betragtes den som en vildfugl  :angel: ;)

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 April , 2017, 08:37 »
Ha ha, jeg faldt i med begge ben  :P :-[

Tænkte at sådan nogen kyllinger kunne jeg godt tænke mig. ;D

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 02 April , 2017, 08:38 »

Nu er historien jo også fra i går, 1. april..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 April , 2017, 09:04 »
Ja, men i går flovede jeg mig. Der skulle lige en nattesøvn til at krybe til korset.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02 April , 2017, 18:04 »

Vil bare sige at det var du ikke ene om  :-[

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 02 April , 2017, 18:18 »
Hint. Poul Try
― Mahatma Gandhi