Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fugtighed i rugemaskine  (Læst 17038 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tenna1972

• Passiv bruger
  • er kok,men kun af proffesion og ikke i hønsegården
fugtighed i rugemaskine
« Dato: 09 Marts , 2017, 08:52 »
jeg har nu fået startet min nye rugemaskine ryomgård 24 fuldautomatisk op.den er sat til 37,5 i grader, men mit spørgsmål går på fugtigheden: der er ingen vand i, men fugtigheden siger 30, skal jeg så lade være med at komme vand i den indtil 18 dagen eller.....jeg hældte for at teste maskinen en halv deciliter i, og så strøg den op på 99 i fugtighed,tænker jeg skal passe på med ikke at komme for meget vand i de sidste dage inden klækning- evt kun en våd svamp/klud.råd modtages gerne
indehaver af:
1,3 blå maran
0,2 farverolles-laksefarvet
1,0 cavalier king charles spaniel
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Sv: fugtighed i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2017, 09:25 »
Jeg kender ikke modellen, men jo mindre overflade på vandet jo mindre fordampning - dvs. hvis du sætter en lille skål ned med vand så bliver fugtigheden ikke lige så høj som hvis den halve dl. vand er hældt ud og dækker hele bunden.

Jeg er slet ikke erfaren inden for rugning i maskine - fik den første sidste år :) - men har lige klækket et lille "test-hold", hvor fugtigheden i maskinen de første 18 dage lå på 35-40% og så op på 70-80% de sidste 3 dage og de er kommet fine og rene ud af æggene :)

Har du evt. et billede af maskinen (eller er det bare mig, der er dårlig til at Google :) )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2017, 09:36 »
center-gros.dk der er den inde...jeg ved ikke hvordan man sætter billeder ind her på siden, det har jeg aldrig fundet ud af
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2017, 09:45 »
Er det sådan en her?
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2017, 09:46 »
Er vandet fordelt ud over hele bunden, når du hælder det i? eller er der nogle "kamre", hvor du kan vælge fx at fylde et, to eller flere?
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2017, 09:51 »
ja det er den....der er sådan nogen løbebaner der er formet som et kryds i hele bunden af rugemaskinen,de er vel ca 2 cm høje, så der kan da ligge en pæn mængde vand i dem..jeg har lige påfyldt den med en sjat vand, bare hældt ned i bunden uden egenlig at forsøge at ramme noget.af mængde vil jeg tro jeg hældte en stor spiseskefuld vand i, den viser nu 76 i fugtighed
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2017, 09:54 »
jeg har testet temperaturen med et digitalt stegetermometer, og temperaturen passer med det som rugemaskinen siger der er i maskinen, men måske skulle jeg investere i et extra hygrometer, for at udelukke at der er fejl på det i maskinen
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2017, 09:59 »
ja det er den....der er sådan nogen løbebaner der er formet som et kryds i hele bunden af rugemaskinen,de er vel ca 2 cm høje, så der kan da ligge en pæn mængde vand i dem..jeg har lige påfyldt den med en sjat vand, bare hældt ned i bunden uden egenlig at forsøge at ramme noget.af mængde vil jeg tro jeg hældte en stor spiseskefuld vand i, den viser nu 76 i fugtighed

Prøv at nøjes med at hælde vand i det ene felt (det er ikke dybden på "vandbeholderen", der betyder noget i forhold til fugtighed - dybden er alene et spørgsmål om, hvor tit, der skal efterflydes :) ) og tjek fugtigheden efter fx en halv til en hel time - prøv så at fylde i et felt mere - bare for at se effekten :) Luftfugtigheden i rummet betyder også noget - så det der virker i dag har ikke nødvendigvis samme effekt om en måned.

edit: Det blev vist lidt "knudret" formuleret :) Det er overfladearealet, der betyder noget i forhold til fordampning - ikke vandmængden  /o
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2017, 10:01 Fra MOK »
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2017, 13:30 »
nu har jeg prøvet det hele du har foreslået...ved 1 spsk vand ryger den op over 90 ,ved en halv deciliter over 90,hvis jeg fylder den ene rende med vand også over 90...dvs det er åbenbart ligemeget hvor lidt eller meget vand der er i maskinen, så ryger den da i vejret...hvad faen gør jeg det øjeblik jeg skal klække hvor den ikke må komme så højt op.jeg har planlagt at lægge æg i den imorgen
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2017, 13:48 »
Det lyder altså vildt  ??? Er der nogle ventilationshuller, der kan lukkes op (uden at temperaturen selvfølgelig falder  :) )

edit: Det er OK med høj luftfugtighed de sidste 3 dage, hvor æggene ikke skal vendes og ligger og gør "klar til klækning" - det er de første 18 dage, hvor luftfugtigheden ikke skal være så høj - der skal være mulighed for, at der kan fordampe noget af væsken i ægget, så luftlommen bliver større (men der skal alligevel være fugt nok til, at hinden i ægget ikke bliver uigennemtrængelig for kyllingerne, når de skal ud af ægget)
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2017, 13:50 Fra MOK »
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2017, 13:50 »
der er et hul på str med en lillefingernegl i hver side(altså ilalt 2 huller.plus der er et meget lille hul i fronten der i str svarer til et skruehul, andet er der ikke
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2017, 13:52 »
der er et hul på str med en lillefingernegl i hver side(altså ilalt 2 huller.plus der er et meget lille hul i fronten der i str svarer til et skruehul, andet er der ikke
ja - det lyder jo ikke voldsomt  ??? Hvad siger brugsanvisningen mht. styring af fugt?
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2017, 13:53 »
jeg ved godt de sidste 3 dage er vigtig med høj fugtighed, men vel ikke 90 plus, så tror jeg de drukner
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline tenna1972

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2017, 13:55 »
har brugsanvisning, men den siger intet om noget egenlig kun at den er udstyret med div alarmer der hyler ved for høje og lave udsving, der står intet om hvordan man udbedrer fejlene, andet end man kan trykke på en knap så sirenen stopper...den er lidt mangelfuld ,vist mere en brugsforvirring
indehaver af:
1,3 blå maran
0,1 alm huskat

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2017, 13:56 »
Jeg klækkede med 80% - det med at drukne skyldes vist mere, at netop luftlommen ikke er blevet stor nok i de første 18 dages rugning - inden selve klækningen begynder kyllingen at trække vejret inde i ægget - luften i luftlommen - og den ikke stor nok, så er det vist, at det går galt :)

Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder