Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: MRSA, fugleinfluenza og fødevarestyrelsen  (Læst 1752 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
MRSA, fugleinfluenza og fødevarestyrelsen
« Dato: 02 Marts , 2017, 07:47 »
Fra DR nyheder om MRSA:

"Noget tyder nemlig på, at MRSA-bakterien er bundet op på støvpartikler og lignende, som findes i store mængder i konventionelle stalde, forklarer Stig Mellergaard, der er souschef i kontor for dyresundhed i Fødevarestyrelsen.
- Når grisene kommer ud i den friske luft under økologiske forhold, hvor der heller ikke er så mange dyr til stede, så er de ikke under det løbende infektionspres, og så renser de sig selv, siger han."

Hold da op - tænk - det havde vi da aldrig regnet ud  ;)

Nu mangler vi bare at fødevarestyrelsen også undersøger fjerkræindustrien ift fugleinfluenza mv. Mon ikke konklusionen vil være den samme. Mange dyr sammen i beskidte stalde øger sygdomsfrekvensen. Tror enhver hobbyhønseholder er klar over det!!!!!

Offline Lilli

• Bruger
Sv: MRSA, fugleinfluenza og fødevarestyrelsen
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2017, 16:48 »
Enig, de enormt store besætninger som hønsene udsættes for er ikke godt. Gad vide om naturen tror der er overbefolket og derfor kommer med en sygdom, som gør at mange går til. Ligesom hvis der er overbefolket i akvariet, der dør fiskene også indtil antallet er ok igen.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Online Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2017, 19:50 »
I er nogle barske damer i to -  /o /o, men der er nok noget om det, at mange på et sted, ikke er godt for helbredet, hvis der er syge individer imellem.
I min lille parcelhushave - engang - havde jeg et dejligt syltekirsebærtræ der gav formidabelt. Da jeg flyttede til en gård med 1.200 syltekirsebærtræer gik det helt galt. Jeg kunne ikke få træerne til at yde som ønsket. De gik med tiden til af bla monilia - Hvis de skulle yde, skulle de sprøjtes igen og igen, men det ville jeg ikke - så.......

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2017, 21:35 »
Et eller andet sted burde "det være logik for burhøns" at levende væsner trives allerbedst, når pladsen er god og de kan komme ud og få lys, luft, masser af grønt og ikke mindst sol. Og et eller andet sted er det ganske grotesk at mange landbrugs dyr igennem rigtigt mange årtier er holdt og opdrættet i komplet lukkede staldmiljøer....
Bare se forskellen på børn i skovbørnehaver kontra burbørn i traditionelle børnehaver inde midt i byen
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2017, 21:37 »
Apropos MRSA, så hørte jeg forleden i radioen at øko grise (som ikke har MRSA) de bliver smittet på slagterierne, så en stor % af dem også får MRSA, hvilket ( i mine ører) er ganske grotesk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 03 Marts , 2017, 06:56 »
Apropos MRSA, så hørte jeg forleden i radioen at øko grise (som ikke har MRSA) de bliver smittet på slagterierne, så en stor % af dem også får MRSA, hvilket ( i mine ører) er ganske grotesk.

Det kan vel strengt taget betyde at alt kød på slagteriet bliver inficeret - kan ikke huske det præcise tal, men i dag er størstedelen af det kød vi køber inficeret. Det er godt nok bekymrende!

Iøvrigt stod der i pressemeddelelsen at de inficerede svin ( eller størstedelen af dem) kunne bekæmpe bakterien ved at komme ud og gå. Egentlig burde alle slagtesvin tilbringe de sidste måneder af deres liv på græs. Endnu bedre lukke smågriseflokkene ud. Så engang en flok på en mark. Hold da op hvilken fest de havde.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 03 Marts , 2017, 19:53 »
Og så fik jeg lige læst i avisen at der var 44 personer som var blevet smittet med MRSA fra mink eller folk med mink.  :o

https://ing.dk/artikel/dtu-nu-har-danske-mink-ogsa-faet-svine-mrsa-180654

http://www.dr.dk/nyheder/politik/44-personer-smittet-med-husdyr-mrsa-fra-mink-paa-tre-aar
« Senest Redigeret: 03 Marts , 2017, 19:56 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #7 Dato: 05 Marts , 2017, 12:22 »
Så længe folk vil købe flæskestege og hakket grisekød til 40 kr. kg og 5 kyllinger for en "hund", vil der være "brug" for svine/kyllingefabrikker. Det er udbud og efterspørgsel.

Min erfaring er at hvis man skal sætte tænderne i en kylling, som bare tilnærmelsesvis smager som en hjemmeopdrættet, er de eneste, som vi har stødt på i alm. butikker, de franske fritgående majskyllinger (de hed engang Løgismose) De har det gule fedt, som vidner om et liv med rigtig græs og det kræver kræfter at skille overlår fra kroppen, hvilket indikerer de faktisk har gået rundt på pågældende ben. Pris for en kylling på 1.2 - 1,4 kg. kr. 99,- i Netto og 119 i Føtex.

Så jo, det er festmad. Er jeg heldig, kan kyllingen tillavet i ovnfad (med rødvin, svampe, timian, oliven, 1 ds. tomater, løg .... det franske tema er nødt til at blive kørt igennem :-D )   strække til 1 kvinde og 2 mænd og stadig med lidt levninger til næste dag. Men det vil altid være et valg, hvad man synes man vil (og kan) ofre på måltidet. Jeg vil anslå at en konventionel svinemørbrad til 65 kr. kunne give tilsvarende mængde kød .... så vi forbrugere må være bevidste om det valg i køledisken, ellers klinger det med flotte meninger om dyrevelfærd noget hult i mine ører.  En veninde, jeg har, er vegetar p.gr.a. dyrevelfærd, samtidig med hun selv laver al mad til sine hunde ... med konventionelle kylllinger .... såååå. <A..?  (vi køber en pose hundemad af de "bedre" mærker med grøn tekst og jeg vil IKKE læse på indholdsfortegnelsen .... så kald mig bare kylling  *e  for hønsene skal jo have de gode rester )

Danske øko-kyllinger har jeg opgivet, det er et industriprodukt, måske lidt mere lødigt, men efter min mening, stadig et industriprodukt.

(og undskyld, hvis jeg afsporer tråden  <: <: )
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!