Så længe folk vil købe flæskestege og hakket grisekød til 40 kr. kg og 5 kyllinger for en "hund", vil der være "brug" for svine/kyllingefabrikker. Det er udbud og efterspørgsel.
Min erfaring er at hvis man skal sætte tænderne i en kylling, som bare tilnærmelsesvis smager som en hjemmeopdrættet, er de eneste, som vi har stødt på i alm. butikker, de franske fritgående majskyllinger (de hed engang Løgismose) De har det gule fedt, som vidner om et liv med rigtig græs og det kræver kræfter at skille overlår fra kroppen, hvilket indikerer de faktisk har gået rundt på pågældende ben. Pris for en kylling på 1.2 - 1,4 kg. kr. 99,- i Netto og 119 i Føtex.
Så jo, det er festmad. Er jeg heldig, kan kyllingen tillavet i ovnfad (med rødvin, svampe, timian, oliven, 1 ds. tomater, løg .... det franske tema er nødt til at blive kørt igennem :-D ) strække til 1 kvinde og 2 mænd og stadig med lidt levninger til næste dag. Men det vil altid være et valg, hvad man synes man vil (og kan) ofre på måltidet. Jeg vil anslå at en konventionel svinemørbrad til 65 kr. kunne give tilsvarende mængde kød .... så vi forbrugere må være bevidste om det valg i køledisken, ellers klinger det med flotte meninger om dyrevelfærd noget hult i mine ører. En veninde, jeg har, er vegetar p.gr.a. dyrevelfærd, samtidig med hun selv laver al mad til sine hunde ... med konventionelle kylllinger .... såååå.

..? (vi køber en pose hundemad af de "bedre" mærker med grøn tekst og jeg vil IKKE læse på indholdsfortegnelsen .... så kald mig bare kylling

for hønsene skal jo have de gode rester )
Danske øko-kyllinger har jeg opgivet, det er et industriprodukt, måske lidt mere lødigt, men efter min mening, stadig et industriprodukt.
(og undskyld, hvis jeg afsporer tråden

)