Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man mærke daggamle kyllinger?  (Læst 2649 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Kan man mærke daggamle kyllinger?
« Dato: 12 Februar , 2017, 17:27 »
- og hvis ja. Hvordan?

Jeg bilder mig ind at jeg kan kende høner og haner fra hinanden allerede som små ( Australorps- stor). Har kun begrænset erfaring, men de tre kuld jeg har købt indtil nu har jeg kunnet dele i haner-høner- og de tvivlsomme. De tvivlsomme har altid været haner - MEN jeg ved jo ikke om det er de samme høner jeg regner for høner osv . Kunne være sjovt at prøve af ved at mærke kyllingerne.

Har set det der med at se på vingefjer - men ikke forsøgt endnu.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
Sv: Kan man mærke daggamle kyllinger?
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2017, 17:43 »
Spændende emne. Det lader til, at de to sikreste metoder er at se på vingefjerene, som du nævner, og at se på kloakken. Sidstnævnte er mindre blid ved kyllingen.

Det er de to metoder som hønserier bruger oftest, har jeg ladet mig fortælle.

Ellers er der andre metoder som at løfte kyllingen og se om løbene bliver strukket ud, men der er rimelig stor usikkerhed med den metode.

Søg evt. på engelsk på "sexing chickens" så skal der nok dukke en masse (sjove) metoder frem!

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2017, 18:11 »
Det første der falder mig ind er, at man kunne klippe lidt af nogle fjer et sted - men da kyllingerne skifter fjer flere gange under opvæksten er det en lidt usikker metode. En klat neglelak på undersiden af næbbet er mit bedst bud. Ikke på et alt for synligt sted, for kyllingerne vil gå og hakke efter en andeledes farvet plet - men ellers - ville jeg foreslå at du sorterer dem ud i to bure.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline DoktorLarsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2017, 18:51 »
Hvad med benringe eller noget der ligner?

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2017, 19:54 »
Hvad med benringe eller noget der ligner?
Tænker også i den retning eller i noget farvning. Har i denne omgang kun tre kyller så ikke delbart antal.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2017, 20:27 »
Strips, men de skal skiftes ofte, mens de vokser.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2017, 21:29 »
Strips, men de skal skiftes ofte, mens de vokser.
Har du prøvet at bruge dem? Ved ikke hvad et lille ben kan holde til.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2017, 22:54 »
Strips fås i små tynde udgaver og i forskellige farver, så.......

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2017, 12:50 »
Jeg prøver med strips. Tak for svar.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 14 Februar , 2017, 10:44 »
Strips er nemme at sætte på - men hvordan klipper man dem af igen uden at brække det lille kylleben?
Hvad med blødt uldgarn?
Nogle maraner, nogle araucana.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2017, 12:52 »
Strips er nemme at sætte på - men hvordan klipper man dem af igen uden at brække det lille kylleben?
Hvad med blødt uldgarn?

Har faktisk også tænkt på uldgarn - men kan kløerne sætte sig fast har jeg så tænkt. Jeg har ikke sat noget på endnu. Overvejer om tre stk ikke er til at kende fra hinanden. Men så har jeg ikke et håndfast bevis.

Det er første gang jeg har ruget i maskine - en testrugning af om jeg kunne styre processen. Det gik jo fint selvom jeg var oppe den halve nat da de klækkede. Skulle jo se hvad der foregik. Det er bare sjovt :)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2017, 21:13 »
Der er altid en fare for at kyllingen kan få problemer med mærkning omkring sit lille ben. Jeg vil dog mene, at en lille strip af plastik er bedre end en af uld. Plastik er glat - det er uld ikke. Mon ikke skit mm glider af, når "ringen" er af plast, end af uld ?. Skidt og små pinde sætter sig let fast i uld. Uld kan vel ligeledes minde om noget der kan spises - det er jo blødt - ja det er alt sammen gæt fra min side, jeg har ikke erfaring med ringning.

Jeg har en kat der har en lang uldpels, og hvad den kan indeholde, det er ikke småting, skulle jeg hilse og sige.  ;D

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #12 Dato: 15 Februar , 2017, 09:16 »
Vi har brugt små elektrikkerstrips i forkellige farver igennem mange år til vores kyllinger for at mærke dem hvilken stamme de kom fra. Selv de helt små Sebright har det fungeret med selvom det er noget småtteri og stå med.
De skal skiftes en gang om ugen selvom man måske kan vente 1,5 uge imellem skiftede alt efter hvor hurtigt de vokser. Når man klipper af de små ben er det vigtigt man lige har det rigtige tag på det så de ikke kommer til skade.

Man kan også bruge farverine til småfugle, men skal her være ekstra årvågen for hvor længe de udvider sig til hvornår de ikke gør længere og begynder at skære i benet. Plus de er meget besværlige og få af igen som regel, men kan lade sig gøre.

Man kan også købe en mærketang og klippe et hul i huden mellem tæerne. Der er 16 forskellige mærkningsmuligheder på den måde og svare til et hul i ørerne på os.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #13 Dato: 15 Februar , 2017, 14:38 »
Hvad med blødt uldgarn?

Negleklipper til gnavere ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

gunvor66

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Februar , 2017, 15:26 »
 :) jeg bruger looms til mærkning, ( de små elastikker i alverdens farver det var så moderne at lave armbånd af )
de skal lægges dobbelt til daggamle, det er nemt og holder fint i starten  :D senere skifter jeg til de små strips