Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Da Lillepigen druknede i havedammen  (Læst 2335 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Da Lillepigen druknede i havedammen
« Dato: 08 Februar , 2017, 11:55 »
I 2012 havde jeg en lille stamme hollandske dværge. Jeg havde købt stammen, da jeg syntes godt om de små miniaturehøns. Desværre havde hanen et alt for stort ego, og kunne ikke gå sammen med de store haner fra de andre hønsegårde. Jeg valgte derfor at sælge stammen videre igen, men inden da, havde jeg fået en enkelt kylling fra stammen - klækket sammen med et "snydeæg", et gammelt araucanaæg, som viste sig at være frugtbart.

Den lille hollandske dværg blev til en fin høne, og araucanaen fra snydeægget var også en høne. De var Lillepigen og Vinge, bedste venner i hele verden. Vinge lever i øvrigt i bedste velgående endnu.

For et års tid siden fik jeg to små nye hollændere, og de gad ikke være i hønsegården, hvor Lillepigen altid har gået uden forsøg på at flyve over hegnet. Det gjorde de nye hollændere og de ville indenfor. Lillepigen lurerede hurtigt deres kunst af, og i det seneste års tid har Lillepigen været fast inventar indendørs. Fuldstændig som en skødehund. Hun tiggede mad ved bordet, hun klagede sig højlydt hvis hun skulle ind og lægge på æg i mit klædeskab (!), for selv om hun ikke havde lagt et æg siden hun var 1 år gammel, så havde hun stadig trangen til det, og så elskede hun at blive aet hen over ryggen. Hun sov på eget tæppe i sofaen.

I går gik det galt. Vi har en havedam lige udenfor stuen. Kun en lille terrasse adskiller dam og hus. Da jeg kom hjem og havde hentet brænde ind til brændeovnen så jeg noget ligge i vandet. Da jeg så efter var det Lillepigen! Ligge i overfladen med hovedet under vand. Druknet :'(.

Hun var brudt ud af hønsegården og muligvis forsøgt at drikke vand af dammen, da hun er faldet i. Jeg forsøgte at genoplive hende, men hun havde allerede ligget i dammen et stykke tid. Gid fanden have den skide havedam!

Nu sidder jeg her og skriver om Lillepigen i datid. Hun er savnet. Det lyder måske mærkeligt at man kan have et så nært forhold til en høne, men det kan man altså.

Jer der er gamle "rotter" her på siden, husker nok også, at Lillepigen kun ville sove i sin redekasse ude i hønsehuset, hvis den var foret med lavendel. Hun var unik.

Lillepigen juli 2012 - 7. februar 2017.  <.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Da Lillepigen druknede i havedammen
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2017, 14:48 »
Øv hvor er det trist 😭
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2017, 10:01 »
Øv hvor er det trist 😭
Ja, det er noget værre hø, og så lige yndlingshønen. Selvføgelig :( :(
Venlig hilsen Tanja

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2017, 15:16 »
Sikke en trist historie - og ja man bliver ked af det når den 'særlige' dør. Synes det er helt legalt - det gør jeg nemlig også  :)

Offline Margrethe

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2017, 18:39 »
Det var da forfærdeligt, men desværre, hvad der sker. Det er umuligt at være forudseende over for alle ulykker, selvom man kan forbande sig selv bagefter. Hollændere er bare min yndlingsrace. Så bedårende, tamme og intelligente. Her er en anden "hollænder" som er ramt af samme "hønsesyge". Håber hans historie kan muntre lidt op:

https://www.youtube.com/watch?v=AQe_YLCG8-g

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2017, 16:48 »
Øv, jeg kan ikke se noget. Måske er det fordi jeg har Windows 10 og det fungerer ikke ret godt på Fjerkræ Forum. Jeg prøver og ser på min arbejds-PC i morgen. Vil rigtig gerne se filmen.

Nej, det er ikke nemt at være en pylret hønemor, og det rammer hårdt når den lille yndlingspige dør under tragiske omstændigheder.  /d
Venlig hilsen Tanja

Offline Marie1

• Bruger
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2017, 17:17 »
Årh hvor sødt  :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 13 Februar , 2017, 07:07 »
Så fik jeg set videon. Hvor er den herlig. Tak fordi du uploadede den, den gjorde mig i godt humør. De høns kan da smelte ens hjerte fuldstændig.  <.
Venlig hilsen Tanja

Offline Lone

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 Februar , 2017, 10:21 »
Et sted, jeg arbejdede, stod en murerbalje til opsamling af regnvand - lige i nærheden af de fuglekasser, hvor stærer og musvitter bragte unger til verden og senere også sendte dem ud på deres første flyvetur. For nogen blev den første tur den eneste - for de plumpede i den halvfyldte balje og klarede den selvsagt ikke  :'(  Jeg fandt et stykke kyllingetråd og satte over baljen, trykkede det godt fast om og under kanten. Måske var det løsningen på havebassinet? For andre småfugle kan vel også drukne, de opdages/savnes bare ikke?
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2017, 11:53 Fra Lone »
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lorens

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Februar , 2017, 11:11 »
Hej.ja os med dyr kommer ud for lidt af hvert,både sjove og mindre sjove ting.som da jeg fandt en gås druknet i en alm.spand med vand.vh lorens

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2017, 15:21 »
Et sted, jeg arbejdede, stod en murerbalje til opsamling af regnvand - lige i nærheden af de fuglekasser, hvor stærer og musvitter bragte unger til verden og senere også sendte dem ud på deres første flyvetur. For nogen blev den første tur den eneste - for de plumpede i den halvfyldte balje og klarede den selvsagt ikke  :'(  Jeg fandt et stykke kyllingetråd og satte over baljen, trykkede det godt fast om og under kanten. Måske var det løsningen på havebassinet? For andre småfugle kan vel også drukne, de opdages/savnes bare ikke?
Vand og dyr er ikke altid den bedste kombination. Nej, det er desværre ikke muligt at overdække dammen. Vores hane faldt i for nogle år siden, da en løs hund jagtede ham ind over vores matrikel, men han padlede stille og roligt i land. Det var dog om sommeren og jeg halede ham op da han kom ind til land. Der var ikke vand i lungerne på Lillepigen, så jeg tænker at hun er død af skræk eller kuldechok. Ikke at det gør det hele så meget bedre :(.
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2017, 15:22 »
Hej.ja os med dyr kommer ud for lidt af hvert,både sjove og mindre sjove ting.som da jeg fandt en gås druknet i en alm.spand med vand.vh lorens
Ja, det er rigtigt. Når man har dyr følger der desværre også kedelige ting med :(.
Venlig hilsen Tanja