Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: lysning  (Læst 1274 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gerda

• Bruger
lysning
« Dato: 22 Januar , 2017, 17:49 »
juhu har her i eftermiddag lyst æg på 5. dagen med min nye æggelyser fra America. Den med forstørrelsesglas. Jeg var meget i tvivl om Sofie kunne sit arbejde, han er 7 mdr. og dertil kan jeg sige at det kan han. De 6 mørke kunne jeg kun se en plamage men på Thyra dværg var der et fint spindelvæv. Det er næsten for spændende.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: lysning
« Svar #1 Dato: 23 Januar , 2017, 13:10 »
-jeg er lidt misundelig på din 'lyser'. Bruger en lommelygte og et toiletrullerør. Det fungerer, men kunne da være sjovt hvis man kunne se mere med bedre grej. Har lige sluttet en testrugning med 6 æg- kun een uge. Første forsøg med rugemaskinen. Mest for at se om der var noget liv at spore, for at lære at få maskinen til at køre jævnt og så at blive i stand til at vide hvad jeg ser ved lysning. Var meget i tvivl om der var liv. Et æg var tydelig blankt. De andre havde mørke plamager, men jeg kunne ikke afgøre om der var liv. Luftblæren fandt jeg ikke. Troede de mørke pletter var blæren, men da jeg slog æggene ud kunne jeg se at det var fostre. 5 af æggene var befrugtede, i 1 æg var udviklingen stoppet meget tidligt, 1 æg så ud som om udviklingen var stoppet -meget lille foster. 1 æg havde et lidt større foster og to æg havde 'store' fine fostre. Æggene havde både stået for koldt, for tørt ,for fugtigt - så havde slet ikke regnet med at noget havde overlevet. Meget sarte er de tilsyneladende ikke. Jeg kunne ikke se blodårer selvom de faktisk var meget tydelige da ægget blev slået ud. Nok et punkt hvor lommelygten ikke slår til.

Der er meget at lære!

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2017, 13:15 »
Jamen du må da have sådan en lyser. Jeg lover dig det er legetøj
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2017, 13:53 »
Det ender det nok med! Legetøj til kvinden der har alt - næsten alt :)

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Januar , 2017, 09:11 »
Vil bare lige bakke op om Americas æggelyser. Jeg har også en, og den er fuldstændig fantastisk. Jeg er vild med min, og jeg har på ingen måde fortrudt mit køb. Tværtimod. Den er virkelig værd at overveje ;)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Januar , 2017, 09:29 »
Ja det er virkelig godt legetøj. Og nu går jeg og leger med tanken om at få sat kamera på og så over til computeren så mine børnebørn kan kigge med.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Januar , 2017, 10:19 »
Det er en god ide.  /o
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline lisaln

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Januar , 2017, 12:45 »
Hvis man ikke vil bruge helt så mange penge, så brug i stedet en lille LED-lygte i stedet for toiletrulle-aggregatet. Den skal lyse kraftigt, og have en lille diameter yderst (min er 17 mm) og dioden eller glasset foran den, skal ligge lidt dybt (minimum 7 mm). Så slutter ægget tæt mod lygtens kant, og så kan man let se hvad der foregår. Disse lygter kan som regel købes meget billigt i dagligvarebutikker, på tankstationer eller i f.eks. Tiger-butikkerne :-)
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess