Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Røde kamme  (Læst 1261 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Røde kamme
« Dato: 25 December , 2016, 11:02 »
Jeg kan forstå på Jer eksperter herinde, at man kan se på farven af kammen, om en høne er på vej i æglægning. Men er farven ikke meget individuel fra høne til høne?
For nu har jeg været ude at studere farver på mine høne-kamme, og kan ikke finde en sammenhæng i min lille flok mellem rød kam og æg  ???.
Nu har de fleste af min høner ikke en decideret kam, med kun en "kam-stribe" i hovedbunden. Er det det, der hedder rosenkam? Men jeg går ud fra at kam-typen er underornet for farven.

1) "Stribe" der ikke har lagt æg siden i sommers, er rigtig nok pænt bleg.
2) "Columbia" lægger æg relativt stabilt ca. hver anden dag, men hun er højst en anelse mere rød end "Stribe".
3) Så er der "Rande" som lagde sig skruk et par dage i december. Hun har endnu ikke genoptaget æglægningen, men hendes kam er så ildrød at hun måske ville være en bedre vejviser for julmanden end Rudolf
4) Så er der min hybrid "Medium". Pæn rød kam, men i øjeblikket noget ustabil æglægning - givetvis fordi hun fælder.
5) Tidligere havde jeg "Blege", som blev opkaldt efter og genkendt på, at hun havde en meget bleg kam. Men hun var lige fra start til slut en formidabel, næsten daglig, æglægger (desværre svigtede skal produktionen). Men hendes kam var aldrig særlig rød.

Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Røde kamme
« Svar #1 Dato: 25 December , 2016, 11:28 »
Wyandotter har det som hedder en rosenkam og din hybrid har det som hedder en enkeltkam.

Hovedele: kam, hagelapper, ansigtsfarve og øreskiver på de svære racer, som f.eks.  wyandotter skal være røde. Den røde farve kan dog variere, men skal helst være "livlig" rød.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2017, 19:24 »
I lørdags var Stribe i redekassen og lægge et æg, så hun kan åbenbart endnu  :). Men jeg forstår ikke hvorfor hun sandsyneligvis har holdt helt pause siden sommeren, og ikke kun en vinterpause i mørket og kulden. Hun er i øvrigt blevet meget rød i kammen - så der er åbenbart noget om æg og kamfarve.

I mandags var redekassen fyldt med 3 dværgæg - så nu er jeg helt sikker på at ALLE mine dværge lægger æg. Og i onsdags var der så BINGO på fuld plade. 4 æg fra 4 høner  ;D (at der så var nul æg både tirsdag og torsdag, er en anden sag ???)

Lige i øjeblikket er mine dværgwayndottere bedre æglæggere end hybridhønen.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2017, 23:13 »
Det kommer jo også an på hvor gamle de er.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2017, 08:34 »
De er alle sammen knap 2 år - fra foråret 2015.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 22 Januar , 2017, 23:51 »
Jamen jamen ved rette pasning og fodring så kan racehøns nu sagtens godt yde lige så mange æg, som en hybrid kan under de forhold private tilbyder dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub