Jeg kan forstå på Jer eksperter herinde, at man kan se på farven af kammen, om en høne er på vej i æglægning. Men er farven ikke meget individuel fra høne til høne?
For nu har jeg været ude at studere farver på mine høne-kamme, og kan ikke finde en sammenhæng i min lille flok mellem rød kam og æg

.
Nu har de fleste af min høner ikke en decideret kam, med kun en "kam-stribe" i hovedbunden. Er det det, der hedder rosenkam? Men jeg går ud fra at kam-typen er underornet for farven.
1) "Stribe" der ikke har lagt æg siden i sommers, er rigtig nok pænt bleg.
2) "Columbia" lægger æg relativt stabilt ca. hver anden dag, men hun er højst en anelse mere rød end "Stribe".
3) Så er der "Rande" som lagde sig skruk et par dage i december. Hun har endnu ikke genoptaget æglægningen, men hendes kam er så ildrød at hun måske ville være en bedre vejviser for julmanden end Rudolf
4) Så er der min hybrid "Medium". Pæn rød kam, men i øjeblikket noget ustabil æglægning - givetvis fordi hun fælder.
5) Tidligere havde jeg "Blege", som blev opkaldt efter og genkendt på, at hun havde en meget bleg kam. Men hun var lige fra start til slut en formidabel, næsten daglig, æglægger (desværre svigtede skal produktionen). Men hendes kam var aldrig særlig rød.