Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Snart er æggebakke tom .....  (Læst 1203 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Snart er æggebakke tom .....
« Dato: 19 December , 2016, 10:42 »
.....og det kom meget pludseligt  :o
Indtil fra 14 dage siden har mine 4 høner (hvoraf én er under stærk mistanke for slet ikke at bidrage) præsteret 13-17 æg om ugen de sidste par måneder. Det er faktisk mere end de leverede hen over sommeren.
Men de sidste 2 uger er det kun blevet til 8 æg om ugen. Nu er jeg spændt på hvad der sker om  2 uger,  når dagene når samme længde som fra 2 uger siden. Om det er de korte dage, eller andre forhold der har gjort udslaget.

Jeg er spændt på om hende der er under stærk mistanke for slet ikke at lægge æg begynder igen. Hun klarede det fint i foråret, men det var som om, hun lukkede helt ned for produktionen efter sin skrukperiode i sommers. Hun burde måske være blevet til en lille saftig hønesteg. Men hun er så fin at jeg ikke nænner det  :) Og er det mest anderledes farveindslag jeg har i hønsegården. Det er min sort- og hvidstribet fra profilbilledet jeg taler om  ;)

Jeg er også rigtig spændt på min hybrid. Jeg fik hende som hønnike, og de første 14-15 måneder, har hun kun sprunget æglægningen over 3-4 dage i det hele! Så hun ved bestemt hvad hun er avlet til  ;D Da hun begyndte at fælde her i november, blev hun lidt ustabil med 3-4-5 æg om ugen (hvilket var helt forventeligt). En periode gik hun rundt med en enkelt nærmest skallet halefjer. Nu er hendes hale fyldt med nye fine fjer, men de er så korte at de næsten ser forkert ud  :) En hybrid går altid rundt med en høj, rejst, stolt hale (medmindre den er syg), og nu har hun kun den her lille alt andet en imponerede fjerdusk. Jeg kalder hende for den haleløse i øjeblikket :D. Men spændende om hun virkelig begynder at have fuld plade i æglægningen igen, eller om alderen trods alt har sat sine spor. :) Hendes skaller er begyndt at blive lidt tyndere, så.....

Min december-skruk har ikke genoptaget æglægningen endnu, men det kommer forhåbentligt snart.

Til sidst har jeg min lille "hidsigprop". Lige bortset fra hendes mange skrukperioder, har hun vist sig at være pænt stabil, med et æg ca. hver anden dag (nogen gange hver dag, andre gange 3 dage imellem).

Nu venter jeg med længsel på de længere dage. Ikke så meget for at få fyldt æggebakken, men JEG savner LYS  <+
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Snart er æggebakke tom .....
« Svar #1 Dato: 19 December , 2016, 13:09 »
Du er meget heldig  -set med mine øjne -  ;), for du får æg. Omkring start november stoppede mine, da de var i kraftig fældning. Men så fik jeg foræret 3 ISAér. De begyndte få dage efter ankomst at optage æglægningen.

Med Isaerne fulgte Øko-æggefoder, som jeg så - egentlig mod mine principper -, begyndte at udfordrere. Hvad der er årsag eller ej, til at jeg nu kan se, at 3 af mine gamle høns er begyndt at lægge æg igen, ved jeg ikke. For det er ikke mange g de har fået. Men glad er jeg da.

Nu venter vi alle så bare på, at de kan komme ud igen. Mine unge dyr er vokset flot til, de er virkelig blevet flotte i fjerdragten. Nu ligner de det de er, smukke unghøns. De gamle damer og dem fra sidste år er også blevet flotte. 

Men det seneste udbrud af H5N8 er jo desværre med til at udsætte dagen.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #2 Dato: 19 December , 2016, 13:25 »
Er det ikke fuldfoder du har fået sammen med ISAerne? For æglægningpiller kan jeg ikke få økologisk. Så hvis du kan få det, vil jeg meget gerne vide hvorhenne.
Mine høns lever næsten udelukkende på fuldfoder. Bygkorn er kun slik, og så får de det grønt som jeg kan skaffe. Helst lidt hver dag, og meget når jeg har det.
Jeg har bevidst valgt høner, som også skulle lægge æg om vinteren. Men med 3 unge ISA må du være selvforsynende med nu  /o
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 19 December , 2016, 15:21 »
Min erfaring som parcelhus-hønseejer er: Hvis man gerne vil have æg (og i hvert fald hvis man har Isa'er, som lægger 1 æg hver dag) skal man give fuldfoder/hønsepiller.  Jeg tror ikke en almindelig husholdning kan skaffe nok krudtfoder, medmindre man er en madgris. Og med krudt, mener jeg protein.

Jeg har haft flere hold Isa'er og de har lagt æg i 2 år, nærmest uden stop.  Jeg har aldrig været ude for der gik kannibalisme i dem. Jeg tror kun det sker, hvis de er underernærede. Hvis folk fodrer med gammelt franskbrød og kartoffelskræller, tror jeg det kan gå galt. Her får de oste/kød/fedtrester, en gang imellem udblødt fuldkornsbrød, havregrød osv. De skal have ædelt foder hver dag. Hvis man har racehøns, som ikke overproducerer æg, kan man nok fodre lidt mere proteinfattigt. Det gjorde jeg dengang jeg havde Sussex uden det gik udover æggeydelsen. Jeg tror også der er meget krudt i græs, især om foråret. Her går hønsene ude (når det ellers er tilladt) på 150 m2 græsplæne og 100 m2 have.

Jeg køber økologisk fuldfoder hos DLG (Gadstrup)   
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #4 Dato: 19 December , 2016, 19:28 »
Hej lene 71.
Hos bangs sælger de økologisk æglægningsfodder 25 kg til 185 kr...
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Majbrittbo

• Bruger
« Svar #5 Dato: 19 December , 2016, 19:33 »
Jeg har 4 lys sussex. 2 fra marts og 2 fra slut maj. De sprøjter æg ud lige nu... en uges tid har jeg fået 3-4 æg dagligt og 2 dage i træk har jeg fået 5 æg... så lyset er ikke et problem her.. Mvh Majbritt
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #6 Dato: 19 December , 2016, 20:02 »
Hej Majbrittbo

Jeg kan godt se de kalder den for æglægningsfoder hos Bangs. Da man kan fodre med den alene, kalder jeg det for en fuldfoder - den får jeg også økologisk hos min lokale foderstof  :)
Den jeg efterlyser økologisk, er "tilskudspiller" som skal blandes op med med korn. Ikke at jeg tror det er bedre, men det ville måske være billigere.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 19 December , 2016, 21:50 »
Øh, Fuldfoder eller æglægningspiller ??, skal kikke efter i morgen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 20 December , 2016, 10:29 »
Info: æglægningspiller til høns er delt op i fuldfoder (hvor der ikke skal tilsættes korn) og tilskudsfoder (hvor der kan tilsættes en hvis % del korn til det). Kig på sækken eller spørg ekspedienten (hvis vedkommende altså ved noget om det)
Mig bekendt findes der ikke økologisk tilskudsfoder til høns. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub