Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rottegift og resistens  (Læst 5192 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
Rottegift og resistens
« Dato: 19 December , 2016, 10:00 »
Jeg faldt lige over en tråd om rotteplage fra starten af året. I flere indlæg beskrives udlægning af gift, både som korn og blokke. Og det tændte et par alarmklokker.

Jeg flyttede på landet for 12 år siden og "arvede" ved den lejlighed både rotter og høns. På anbefaling fra hende, jeg købte huset af, fortsatte jeg med at give hønsene fuldfoder.
På anbefaling fra rottemanden lagde jeg gift i kassen. Og det virkede i store træk godt. Godt med æg, og kun lejlighedsvist havde jeg rotter.
Men da jeg i embeds medfør var på besøg hos en udensogns rottefænger, satte han nogle tanker i gang om samvittighedsfuld omgang med rottegift. Både i forhold til at sprede giften til rovdyr og ådselsædere i naturen. Og i forhold til udvikling af resistens hos rotterne. Resistensen er allerede et stort problem i flere kommuner, der kun har de kraftigste midler tilbage på hylden (dem i paraffinblokke). Hvis vi er for rundhåndede med de midler, og rotterne udvikler resistens mod dem, har de nærmest frit spil!
De mere almindelige midler (røde eller grønne gryn) indeholder det antikoagulerende stof bromadiolon. Det findes der en modgift imod, og den hedder vitamin K1, som findes i fuld- og æglægningsfoder til høns! Vi risikerer altså at give rotterne både giften og modgiften!

Nu har vi haft et rutinebesøg af kommunens nye rottemand, som fortalte om nye regler på området. Det er ikke længere lovligt at udlægge gift præventivt. Og private må slet ikke håndtere det.
Johan Gadegaard

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rottegift og resistens
« Svar #1 Dato: 19 December , 2016, 11:42 »
Problemet er nok den at mange folk "forebygger" og har dermed lagt bare lidt gift ud ind i mellem, så det slet ikke har været nok til at slå rotterne ihjel. Men at de kun har hygge gnasket det og dermed opbygget et mere eller mindre immunitet over for det.

Det er lidt ligesom med ormekur, hvor folk har underdoseret for bare lige at "forebygge" men som også giver resistent hos ormene, så det bliver sværere og sværere at finde midler som virker.

K1 vitamin findes vist også i æbler, så har en masse nedfaldsfrugt.

Men det er jo så en fordel at der ikke er foder til gængligt om natten hos hønsene, så rotterne ikke kan få adgang til det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 19 December , 2016, 17:09 »
Fælder er der vist ikke udviklet resistens imod. Så de Kan med fordel bruges
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #3 Dato: 19 December , 2016, 18:15 »
Der har du en pointe ;) Men det kræver, at man kan få dem til at stikke hovedet ind, og det er ikke så let, synes jeg...
Johan Gadegaard

Offline Lilli

• Bruger
« Svar #4 Dato: 20 December , 2016, 20:07 »
Vi har næsten lige haft rottemanden her ude, for så en rotte en aften hvor jeg lukkede for hønsene. Han satte 3 fælder op med rosiner i, dem var musene glade for, så fangede 3 mus i løbet af et par dage. Skiftede til nutella og efter et par dage var der en rotte i fælden. Tjekker fælderne dagligt om der er mad eller dyr i dem, og håber at kattene tager dem som fælderne ikke gør :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 21 December , 2016, 00:00 »
Jeg har et eller måske to uglepar, som rumsterer om natten. Det er meget hyggeligt. En enkelt gang er en ugle set i dagslys. Så her skal vi også passe på med gift.

Mine 2 katte er gode til at tage rotter. De efterlader dem på gårdspladsen, hvor nogle henter dem. Skader, Krager eller uglen. Jeg ved ikke hvem det er, men de er uden gift, så......