Hvornår og hvordan og hvilke?
Jeg er i god tid med mit spørgsmål, for det bliver tidligst til foråret jeg gør noget. Men jeg begynder at gøre mig mine overvejelser nu, da jeg erfaringsmæssigt ved, at jeg kan nå at skifte mening mange gange
Mine forhold:Hovedformålet med mine høns er æg til husholdningen. På grund af mine pladsforhold, vil jeg ikke have mere end 4-5 høner, og haner er forbudt hvor jeg bor.
På grund af en "meget lidt venligt stemt nabo" (mildt sagt), tør jeg ikke tilføje nye individer til en eksisterende flok. De skriger for meget mens de etablerer deres hakkeordenen.
På mange måder vil det passe godt ind i mit liv, at være "hønsefri" i sommermånederne, men det er ikke et krav.
Hvornår?Mine nuværende høner bliver 2 år til foråret. Er det så tid til udskiftning der? Eller vil de stadig kunne forsyne mig med æg (også om vinteren), frem til de bliver 3 år?
Hvordan?Det helt nærliggende svar er selvfølgelig, at slagte de gamle høns, og købe nogle nye hønniker. Jeg har bare erfaret, at det kan være overordenligt svært at finde nogle nye høner, hvis jeg vil have racehøner.
Hvis jeg gerne vil have nogle næsten æglægningklare race-høner i løbet af august måned, skal jeg så i virkeligheden indgå aftale med en avler allerede i starten af året, eller foråret? Så avleren så at sige kan lave dem på bestilling til mig. Og så er jeg vel bundet op af, at hele min lille flok bliver af samme race.
Men måske kunne jeg også selv udruge min nye flok. I øjeblikket har jeg 2 høner, som (desværre) har vist sig at være fantastisk gode til at skrukke. Kunne det være smart at benytte mig af det?
I så fald skulle jeg så ud at købe rugeæg. Jeg forestiller mig, at det er nemmere (og væsentligt billigere) at købe rugeæg end færdige høner. Eller tager jeg fejl? Og det vil vel gøre det muligt for mig, at få en flok af blandede racer.
Hvis jeg selv skal udruge min nye flok, kan mine damer på redekassen så selv finde ud af det hele? Lige fra at udruge æggene, til at integrere de små kyllinger i flokken. Altså uden at jeg har særskilte afdelinger til hver høne, og uden varmelamper og alle mulige andre foranstaltninger. Kyllingefoder foder skal jeg nok købe

Såfremt løsningen bliver selv at udruge den nye flok. Hvor gamle skal de nye høner/kyllinger så være, når jeg slagter rugehønerne? For det er jo meningen at det er de unge der skal udgøre en ny flok alene.
Så er der det med kønnet....jeg vil jo kun have høner

Så jeg er klar over, at jeg statistisk set skal have udruget dobbelt så mange individer som jeg skal bruge. Men hvor hurtigt kan man se forskel på kønnet - og dermed koge suppe på alle de stakkels hankøn? Så længe de er små, skulle jeg vel nok have plads til "dobbelt portion", men hvis jeg først kan sorterer fra når de nærmest er fuldvoksne, så er jeg bange for at jeg får et problem, dels med pladsen, men endnu mere med naboen.
Jeg tager imod for og imod min to strategier
Hvilken race?Jeg har efterhånden studeret racer 3000 gange, og taget mange beslutninger. Men så kan jeg ikke få de racer jeg vil have.
Jeg er forholdsvis ny i hønsedrift, så indtil nu har jeg kun afprøvet to racer:
Hybriden ISA-brown som jeg synes er lige aktiv nok til mine pladsforhold, og hvor jeg har været uheldig med at 50% bliver syge så jeg må slagte dem. Til gengæld er den en suveræn æg-lægger, er stille og skrapper ikke så meget op, og så er den sød og sjov og nem at gøre tam.
Dværgwayndotter er så lille at den passer rigtig godt ind til mine forhold, og så synes jeg de er enormt smukke at se på (faktisk er ISA grim og kedelig i den sammenligning), og æggene smager helt fantastisk, er slet ikke så små endda. Men det er en lidt sky høne, som jeg ikke har formået at gøre rigtig tam på ½ år, og så synes jeg den larmer en hel del. Og dens rigtige gode evne til at skrukke, er ikke ønskelig hos mig.
Dværg Astrolorps har flere gange været på min ønskeliste. Mit seneste ønske er faldet på
Rhode Island Red, hvor jeg dog ikke har besluttet om det er den store eller dværgen.
Stor Austrolorps, Faverolles og stor wayndot har også ind imellem figureret på listerne.