Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad har jeres hønsehus kostet jer? (Enten fra ny eller hjemmebyg)  (Læst 22001 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Og hvilke materialer har I brugt?

Knus Christina
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2010, 16:18 Fra Christina »

Fru.Berg

• Gæst
Hej Christina..

jeg har selv købt et stort legehus på DBA. som jeg gav 1500,- kr. for.
det er så stort at jeg kan stå oprejst inde i det og det vejer lidt over 180 kg. så det bliver stående hvor det er.  *f
der er en fin lille veranda på som jeg kan sidde på med plads til to stole, derfra kan jeg se mine små høns. (når jeg engang får dem købt)..  :D (venter på at hønsegården bliver færdig)

så har vi selv bygget hønselem på og sat redekasser op samt siddepinde..

hilsen Jane

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Mit har ikke kostet synderligt, da jeg har inddraget det inderste af garagen til formålet, vi bruger den alligevel aldrig til bilen.
Lidt lægter, lidt hegn og andre småting, og så en automatisk hønselem.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
Hejsa..

Jeg har selv lavet mit helt fra bunden af.
Jeg mener at de løb op i 3000 - 3500 kr for det hele, det var osse med løbefolden.
Men så gik der osse en masse timer i projektet..
Det er 8.75 kvm.
Er lavet af trykimprægneret forskallingsbrædder 16 X 100 der overlapper hinanden.
Indvendig er det beklædt med spånplader som jeg fik fra mit arbejde.
Der er isat 2 vinduer med 3 lags glas,som jeg er blevet foræret af en arbejdskammerat
Taget er et decra tag som jeg har byttet mig til for noget røget fisk og friske æg.
Ude i løbefolden er der gravet fliser ned i jorden som lægterne der ligger vandret på de støtter på.
Jeg mangler lige at sætte tagrender på , som der så skal stå en 600 L
regnvandsbeholder til , hvori der bliver sænket en dykvandspumpe ned så jeg kan vande drivhuset. Plus nogle lamper med sensor på. Der er lavet fast strøm i selve huset. Så skal der lige et tag på halvdelen af løbefolden.
Om vinteren bliver der en åbning i drivhuset som de kan gå ind og ud af som det passer dem. Det er et hus på 12,2 kvm med polycarbonat, hvor der osse er fast strøm installeret.
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Rigtig mange tak for jeres svar! :) Jeg har forgæves forsøgt at finde et legehus, som var stort nok. I øjeblikket har jeg 2 legehuse i brug, men de er altså ved at være for trange!

Brian, jeg fik meget inspiration fra dig, og fandt faktisk 260 nye brædder i målene 5x3 cm (mener jeg det er), og 2,2 m høje. De stod til 2000,- i DBA, men jeg fik ham sandelig krejlet ned til 1000,- Og et vindue har jeg, fra da vi satte nye i køkkenet, så det kører rigtig godt nu! ;D
« Senest Redigeret: 23 November , 2009, 21:01 Fra Christina »

Offline Danny Westh

• Passiv bruger

Brian, jeg fik meget inspiration fra dig, og fandt faktisk 260 nye brædder i målene 5x3 cm (mener jeg det er), og 2,2 m høje. De stod til 2000,- i DBA, men jeg fik ham sandelig krejlet ned til 1000,- (Image removed from quote.) Og et vindue har jeg, fra da vi satte nye i køkkenet, så det kører rigtig godt nu! ;D

Jeg håber at du husker forkert ang. målene på brædderne. Ellers er det godt nok nogen mærkelige brædder. De har mere mål som lægter (men ikke helt).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Mit hønsehus er også et "tidligere" legehus. Det er købt fra nyt og jeg fandt det på tilbud til 1500 kr. Det er ca 3-4 m2. Der er derfor ikke plads til opmagasinering af foder, spåner mv. så det står i en lille reol på vores overdækkede terrasse. Hønsene har fanget hvor godterne er, så dem har vi tit på besøg på terrassen.

Så er hønsegården på ca 50 m2 lavet af 3 ruller hegnsnet og tentorpæle - måske til ca 500 kr. Dertil kommer diverse remedier til indretning (vandautomat, fodertrug, forsvindingsreder) til små 500 kr. Forsvindingsrederne er dog fuldstændig unødvendige for hønsene syntes først de var anvendelige da de blev lukket i bunden, hvor det "smarte" hul er. ::)

Så alt i alt står arrangementet mig vel i 2500 kr.

Jeg købte det nye "færdige" hus, da min ellers meget handy'e mand ikke var særligt tændt af idéen om høns på daværende tidspunkt og jeg derfor besluttede mig for at opføre huset på egen hånd - og jeg kender mine håndværksmæssige begrænsninger. ;) Jeg kunne have fået mere for mine dollars, hvis byggeriet var hjemmebygget, men det krævede lige en indsats David ikke var parat til at yde dengang. ;D
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mette Marie Andersen

• Passiv bruger
  • Glad hønseejer
Gemalen og jeg brugte al til rådighed værende fritid hele sidste forår/sommer/efterår på vores nye hønsehus/'maskinhus'/udhus/trælager (på loftet). Vi byggede et rødt murstenshus på 31 kvm med eternittag. Hønsene har fået en 'boks' på ca. 3 kvm i huset med udgang til ca. 25 kvm hønsegård. Det der egentligt fik os igang med det var at vi var så enormt trætte af at blive overrendt af rotter hver vinter fordi der lå et gammelt rådent ulækkert hønsehus på grunden, som åberbart var vildt attraktivt for rotterne. Vi havde ikke engang vores høns idet, men i et træhus ved siden af, som tilsidst var så gennemhullet af rotterne af noget måtte gøres. Vi ville lave et rottesikkert hus til hønsene og så greb projektet li'som lidt om sig..... Man altså vi kalder det hønsehuset, da det jo trods alt var de kære kræ der var hele grunden til at vi kastede os ud i projektet  ;D. Vi har lavet det HELE selv; gravet grund, støbt grund, muret (pyyyhaaa det var hårdt), lavet spær, sat tag på, lavet døre og vinduer, støbt gulv osv. Materialerne har stået os i 70.000, så det er jo i den lidt dyrere ende  ::).
.....Hønsene ser heldigvis også ud til at være meget glade for deres luksushønsehus ;D og i vinter har vi ikke set spor af en eneste rotte!!!!!
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline lis nielsen

• Passiv bruger
de to af dem. har vi lavet af gamle paller trærester mm. de ser ud som de fleste legehuse gør.
det andet er et legehus købt i jem og fix til 2000,- eller noget i den stil og så har vi lagt rigtigt tag på for det tagpap der er med dur ikke, taget var noget vi fandt i den gule avis (gratis)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Tjoooh...mit bette hønsehus stod her da vi flyttede hertil. Så havde naboen da lige en gård inde fra stalden de skulle af med...... det kombineret med ekstra hegn og træ gav min nuværende hønsegård. Kom vel af med en 1000 kr. til nye suplerende matarialer.
Da vi havde hund på daværende tidspunkt blev der købt brugt vildthegn til haven.... 500 kr for ca 300 m tror jeg + stolper.
Hund har vi ikke mere ...så nu har vi hegnet hele det bagerste skel ind ...ca 50 m langt og 3-4 m bredt (lidt afhængigt af træernes placering). Så kan hønsene får det som gård og holde jorden ren mellem træer og buske.Venter på jeg får en campingvogn forærende om kort tid ..så flytter de ind i den. der er mere plads ...og så kan den flyttes alt efter hvor vi lige synes de skal bo henne. Vi har kun boet her i 2 år ...så der bliver stadig rykket rundt på ting og sager alt efter hvor man planlægger nye luftkasteller.

Måske er en gammel campingvogn ikke det kønneste...men vent nu bare til den bliver vasket og poleret og jeg går i gang med kreativ spraymaling *loool*

ENGANG når ungerne er flyttet hjemmefra og man er færdig med at betale til diverse efterskole ophold og deslige JA SÅ har jeg da den der drøm om fine flotte gårde/volierer med diverse racer ......

Er dog overbevist om at mit krejlergen nok skal få udgifter til at holde sig på et forholdsvis fornuftigt plan (måske ;D)

En ting er at lede i gul og gratis mv efter billige hønse/legehuse (er de endelig store nok er de bøvlede at flytte) en anden ting er mund til mund metoden...lader aldrig nogle være i tvivl om hvor de kan aflevere ting jeg kan bruge. Og DET virker dælme  ;)

Man kan spare virkelig mange penge ved at bruge mottoet: alt godt kommer til den der venter.  :D
Med venlig hilsen Søs

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Spændende tråd...
jeg har dog ventet lidt med at svare for jeg er lidt pinlig berørt over at jeg nu er igang med at bruge mange penge.  :-[
For selvom jeg ikke er jyde elsker jeg at tingene er billige eller endnu bedre gratis..... Og tænk lige på at jeg bor i et kvarter hvor samtlige kvinder gerne og helst render rundt med en lille håndtaske til "små" 8.000,-  :o Altså lige undtaget mig....

Mit gamle hønsehus var udelukkende bygget af genbrugs materialer fra kommunens container plads. Men nu er der kommet en ny plads med "smarte" containere der kvaser alt godt for en krejler !
Dvs. at mit gl. hønsehus der holdt i 14 år kun havde kostet: søm-skruer-beslag-volieretråd og tag.... ca. 1500-2000,- vil jeg tro.

Det nye.... har jeg slået stort ud med armene og sagt til en tømmer hvad og hvordan jeg vil ha at hønse slottet skal være. Så det har jo kostet. *e
Den endelige pris har jeg ikke endnu...... men, for der er et men... Jeg har jo mere eller mindre fået det for svie og smerte.... Forsikringspenge for kritisk sygdom efter cancer diagnose og operation i vinters.
Så det er en gave til mig selv og livet !!! <E
Der følger snart flere billeder i tråden: villa villahøns 2960 når der sker synligt mere.... på onsdag får jeg assistance til at grave til gården. *p

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Det den bedste medicin du kan bruge penge på !!!!!!

Med venlig hilsen Søs

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Ja mit hønsehus er såmænd en gammel svinestald som vi har lavet om, så lidt lægter, hængseler, skruer og tråd, og så sved på panden  *f
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Tja, alt inkl. har hønsehus og -gård vel kostet 5-6000. Vi har købt et haveskur 2x3 m i samlesæt fra en tømmerhandel, der er støbt fast bund, og hønsegården er af ordentlige materialer. Desuden har min søde mand (som er tømrer) lavet fast tag med tagpap i stedet for plast-taget. Der er også lavet nedløbsrør, så vi kan opsamle regnvand til drivhuset ved siden af. Jeg bruger det også til drikkevand, hvis tønden lige er blevet fyldt af en ordentlig, frisk skylle.
Måske en del penge, men det tænker vi ikke over nu. Havde bare ønsket, at vi havde bygget større fra starten!
Desuden har jeg måttet investere i et brugt mini-hønsehus med gård (bilka-model), som jeg fandt til omkring 700,- i Gul og gratis. Godt til store kyllinger m.v.
Så har jeg et skrukke-bur, som jeg har krejlet mig til.
Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hønsehus + gård som på billedet ligger vel på 20.000 kr. Huset er dog noget større end til hønsene, for de går kun i en del af det, resten er et udhus. Det er så muret op og gården er overdækket og med volieretråd. Huset er delvist nyt, for det var et gammelt hus hvor noget af det var faldet sammen, så det blev revet ned til "solidt murværk" og så bygget op igen og lagt nyt tag på.

Billedet er dog ikke fra hverken idag eller igår...

Andegård under konstruktion hvor stort set det hele er i træ. Trapez-pladerne fandt jeg på genbrugspladsen, træet var stort set noget jeg havde, dog undtagen reglar+lægter (500 kr). Eternitpladerne (uden asbest) der er gravet ned er købt brugt (400 kr) . Tråd, hængsler, skruer og lidt diverse er vel på 500, så det giver ca. 1400 kr. men størstedelen af træet var også noget jeg havde liggende
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi