Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling  (Læst 6206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette E

• Passiv bruger
Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling
« Dato: 15 Maj , 2009, 08:13 »
Mine to skrukker, der ligger i samme rede, har nu udruget 4 kyllinger. 3 er desværre døde. De flytter sig ikke fra reden, så jeg kan ikke se hvor mange æg der stadig ikke er udrugede.
Men hvad hvis æggene ikke er befrugtede, så de aldrig bliver til noget. Bliver hønen bare naivt liggende?
Hvis jeg skal under begge høns er det med handsker for de hakker mig, når jeg nærmer dem.
Hvornår forlader de så reden med den ene kylling? hvis altså den lever endnu. Jeg har ikke set den i et døgn, da damerne ikke rejser sig. Grunden til at jeg så den var at den var fladet ud af redekassen, så den måtte hjælpes op igen. Men nu er den ikke faldet ud.

Vil bare så gerne have at det går godt denne gang, da ungerne prøver at følge vores første lille kylling.

Mette
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Hjælp!!! med 2 skrukhøner og deres ene kylling
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2009, 08:22 »
Nej hvor trist, jeg tror de forlader reden for at den lille kylling kan spise, men det kan godt tage et par døgn hvor man ikke ser dem, men på et tidspunkt flytter skrukken sig fra reden, men hvis jeg var dig ville jeg nu undersøge hvor mange æg der er og om de er befrugtet, og så lige se om den lille er i live, så på med handsken og ud og kikke  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2009, 08:31 »
Mette, du skal ikke være så nervøs for deres hakkeri, for de hakker som regel ikke særlig hårdt, det er mere den pludselige bevægelse, man bliver "bange" for.
De første gange jeg flyttede skrukker, havde jeg nogle af de der havestofhandsker på, men det bruger jeg ikke mere. Mine skrukker er vant til at jeg "roder rundt" under dem, og det tager de med sindsro. Vi bliver nærmest perlevenner i løbet af skrukketiden, for jeg sidder jo og nusser med dem sådan lidt i nakken og på halsen, tilsyneladende kan de li' det.
Hvis jeg var dig ville jeg enten løfte skrukkerne af reden, eller lade hånden glide ind under, og mærke, hvad der sker.
Hvis der stadig er hele æg, og de må ikke have antydning af revner, kan du prøve at lægge dem i en skål med lunkent vand. Hvis der er kylling i vil ægget tydeligt give sig til at vugge i vandet. Der kan dog også være en levedygtig kylling i ægget selv om det ligger stiller. Du kan også sommetider hære små bankelyde i ægget eller høre at kyllingen pipper inde i ægget i det sidste døgn før klækning.
Skrukkerne vil ikke blive liggende, hvis æggene ikke klækker, når der er gået et døgns tid vil de gå af reden og finde mad til kyllingen. Kyllingen har indbygget madpakke med til det første døgn.
Er dine æg lagt under skrukkerne samtidig, eller kan der være nogen, der startet senere?
Har du nogen fornemmelse af hvorfor de tre kyllinger er døde?
De to gange jeg har haft skrukker, er æggene klækket over ca 2 døgn.
Held og lykke, det bliver forhåbentlig en rigtig god oplevelse for dig og dine børn *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2009, 08:42 »
JEg ville nu også lige løfte de to madammer ud, de tager heller ikke skade af at strække benene lidt :) OG så tjek æggene.
Og som Marianne siger, de hakker ikke så hårdt, men tag evt et par havehansker på det tager da lidt af nappet, men jeg har som regel ikke engang fået et rødt mærke eller noget.

Pøj pøj :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2009, 10:26 »
Tak, uha så må jeg hjem og tage havehandskerne på.

Den ene skrukkede først, og så kom den anden 1 uge efter og masede sig på i samme rede.
Jeg har sat kyllinge mad og vand op til i redekassens anden rede til kyllingen, der er en varmelampe udenfor redekassen, redekassen er flyttet væk fra de andre høns. Vi har i den periode de har været skruk ikke fået så mange æg, så vi tror de andre 3 høns har lagt æg i samme skrukredekasse. Jeg ved godt at det er noget rod, men nu har jeg lært til næste gang at skrukken skal fjernes med det samme fra de andre. Troede bare at de kunne alt ting selv fra naturens side og at de andre høns lod dem være.
Jeg tror de andre høns har hakket de 3 andre kyllinger. Den ene lå ca 2,5 meter fra redekassen, den anden 0,5 meter fra redekassen og den sidste fandt jeg i redekassen, men i den rede de ikke ligger i.
De var alle fuldbårne.

Jeg er på arbejde nu, men vil køre tidligt hjem. Tage hønsene ud af redekassen. Lave nogle reder i noget hø, dele de resterende æg (hvis der er flere) i 2 reder på halmgulvet, så kyllingerne selv kan komme ud og ind af reden. Puha håber det går godt, jeg er vildt nervøs for at det mislykkedes. Håber virkelig at jeg finder den ene unge levende endnu.

Mange tusind tak hvor hjælpen, er dog nervøs for hakkeriet. I høre fra mig efter flytningen.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2009, 10:37 »
Mette jeg har altid haft mine skrukker i hønsehuset sammen med de andre. Jeg har mærket rugeæggene med en blyanstreg hele vejen rundt, og så fjernet friske æg dagligt. Det er gået fint. Mine skrukker har dog ligget i hver sin redekasse, og iflg. noget Lene skrev, er det nok en god idé, så skrukkerne ikke kan komme op og toppes om æggene, hun havde oplevet knuste æg på den konto.
Det er slet ikke nødvendigt med varmelampe, når du har kyllingerne hos en skruk; varmelampen er til maskinudrugede kyllinger.
Det undrer mig meget, hvis de andre høns har fået lov til at hakke kyllingerne ihjel, for det jeg oplever med mine skrukker, er at de går gennem ild og vand for at beskytte kyllingerne, og de andre høns får ikke et ben til jorden i den sag.
Men måske kan andre komme med en god forklaring.
Hvis du har mulighed for at lyse æggene, kan du måske også skønne om der er nogle "halvrugede" imellem. Jeg ved ikke om du har mulighed for at få dem ruget færdig evt. hos en anden.
Det er mit indtryk at alle skrukker bliver påvirkede at kyllingernes pippen, og derfor hopper af reden for at pleje kyllingerne. Måske har du mulighed for at tage den ene skruk afsides, og lade hende gøre arbejdet færdigt?
Jeg er spændt på at høre hvordan det går *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2009, 10:47 »
Hvis jeg fjerner ene skruk høne, og ligger hende tilbage til de andre høns, og lader hende ruge på en ny portion æg (på en flytbar spand). Bliver hun så ikke for afkræftet og dårlig, hvis hun skal ligge 3 uger mere?
Nej, desværrer kender vi ikke andre med høns.
Så det har været en rigtig begynder ting, jeg har læst og læst herinde på forum for at gøre tingene rigtigt fra starten af. I er virkelige hjælpsomme, og man får mange gode fif.
Tak  :D
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2009, 11:17 »
De æg, der er tilbage, må jo være delvist udrugede, så det bliver ikke tre uger hun skal ligge.
Jeg ved fra en avler, der avler araucana, at han ofte fjerne æggene fra en skruk og giver dem til en anden, og så giver hende en ny portion æg. Lige præcist hvorcan han gør, for at det kommer til at passe med kyllinger og skrukker osv. ved jeg ikke.
Der er da ingen tvivl om at skrukken skal være i god form, og der er da heller ingen tvivl om at det ikke skal gøres igen og igen, men nu er du jo i lidt af en nødsituation.
Jeg tror jeg ville gøre forsøget, hvis det var mig. Men jeg tror jeg ville fjerne skrukken med æggene og isolere hende, så hun ikke kan høre kyllingerne.
Pøj pøj. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2009, 11:27 »
Det vil jeg gøre. Så jeg skal først lige hjem og bygge endnu en væg, så jeg får et yderligere skruk midlertidige rum.

I høre hvordan det går. TAK
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2009, 11:34 »
Jeg tror ikke at det lykkes dig. Når først en skruk har hørt og mærket kyllinger, under sig så plejer de ikke at blive liggende ret længe. Jeg har også tit set (bla. hos min faster) at hvis en høne har fået kyllinger så er de andre skrukker også gået af deres reder for at passe de ny klækkede kyllinger.

Kender du ikke nogen med en rugemaskine? Så kunne du evt. putte resten af æggene i den. Det kræver dog at du vil have evt. nye kyllinger gående for sig selv, under en varmelampe.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2009, 11:41 »
Jeg har desværre ikke rugemaskine.

Så kan jeg håbe på at der er 2 levende kyllinger, så de kan få en hver med sig. Og så må jeg se at få lyst de andre æg.

Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2009, 11:49 »
Mette jeg kan da godt undværer nogle silke kyllinger til dine skruk de blev klækket igår,
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2009, 11:53 »
Hej Berit
Hvor er du sød, men jeg har ikke lige mulighed for at komme til Østjylland nu. Men jeg skal nok give lyd fra mig, hvis muligheden dukker op. Tusind tak.
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2009, 12:01 »
Du skal ikke regne med, at du kan dele 2 kyllinger mellem 2 skrukker, hvis de går sammen.
Iøvrigt vil det også være det bedste, at de 2 kyllinger går sammen med den ene skrukhøne.
Men hvis du får nogle kyllinger fra Berit, feks. så ser det straks anderledes ud, hver skruk vil have lidt kyllinger, men jeg tror nok, jeg ville adskille dem i en periode.
(Man er fri for at der opstår problemer om, hvem der har kyllingerne)
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mette E

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2009, 12:06 »
Kan godt se dilemmaet.
Nu tager jeg lige hjem og ser hvor mange levende kyllinger der er, håber ihvertfald på flere end den ene. Drømmer om at komme hjem til flere udklækkede æg, og at den ene høne passer kyllingerne uden for redekassen, mens den anden ruger færdig - for så har de selv løst problemet  *y
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg