Mette, du skal ikke være så nervøs for deres hakkeri, for de hakker som regel ikke særlig hårdt, det er mere den pludselige bevægelse, man bliver "bange" for.
De første gange jeg flyttede skrukker, havde jeg nogle af de der havestofhandsker på, men det bruger jeg ikke mere. Mine skrukker er vant til at jeg "roder rundt" under dem, og det tager de med sindsro. Vi bliver nærmest perlevenner i løbet af skrukketiden, for jeg sidder jo og nusser med dem sådan lidt i nakken og på halsen, tilsyneladende kan de li' det.
Hvis jeg var dig ville jeg enten løfte skrukkerne af reden, eller lade hånden glide ind under, og mærke, hvad der sker.
Hvis der stadig er hele æg, og de må ikke have antydning af revner, kan du prøve at lægge dem i en skål med lunkent vand. Hvis der er kylling i vil ægget tydeligt give sig til at vugge i vandet. Der kan dog også være en levedygtig kylling i ægget selv om det ligger stiller. Du kan også sommetider hære små bankelyde i ægget eller høre at kyllingen pipper inde i ægget i det sidste døgn før klækning.
Skrukkerne vil ikke blive liggende, hvis æggene ikke klækker, når der er gået et døgns tid vil de gå af reden og finde mad til kyllingen. Kyllingen har indbygget madpakke med til det første døgn.
Er dine æg lagt under skrukkerne samtidig, eller kan der være nogen, der startet senere?
Har du nogen fornemmelse af hvorfor de tre kyllinger er døde?
De to gange jeg har haft skrukker, er æggene klækket over ca 2 døgn.
Held og lykke, det bliver forhåbentlig en rigtig god oplevelse for dig og dine børn