Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger og varmelampe døgnet rundt  (Læst 14068 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malyho

• Passiv bruger
Kyllinger og varmelampe døgnet rundt
« Dato: 02 Juni , 2016, 23:40 »
Jeg har søgt lidt, og er i tvivl. Vi fik 2 uger gamle kyllinger hjem idag. De får derfor varmelampe mindst en uge mere selvom det er afsindigt varmt udenfor. Spørgsmålet er så, om jeg skal slukke om natten?
Meningen med lampen er jo at de ikke må fryse, men hvis lampen altid er tændt, så kan de vel ikke sov? Hvad gør vi lige her?
Hvad du ikke kan kan' du lære

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Kyllinger og varmelampe døgnet rundt
« Svar #1 Dato: 03 Juni , 2016, 05:32 »
Kyllingerne skal have varme hele døgnet, så du må ikke slukke varmelampen om natten.
Kyllingerne kan godt sove, selv om lampen lyser op. De vil vågne flere gange i løbet af natten og spise, så der skal være adgang til mad og vand døgnet rundt.

Man kan købe en varmepære, som kun varmer uden at lyse op og ellers findes de såkaldte 'kyllingemødre', som er varmeplader kyllingerne putter sig under.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 03 Juni , 2016, 06:46 »
Kyllinger er typisk ikke varmefri før 5 ugers alderen, så de skal nok have varme mere end en uge. Hvis varmen fortsætter og det ellers er en race der får hurtigt fjer, kan det godt være de kan undvære varme lidt før.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Juni , 2016, 09:27 »
Ok så tiltaler sådan en kyllinge moder mig meget. kun 15W
http://america-thisted.dk/?id=22&vhmenu=1&hmenu=5

Men skal de så stadig have lys, for at kunne finde mad?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 03 Juni , 2016, 10:34 »
Ja så skal de ha lys i dagtimerne.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Juni , 2016, 02:28 »
Så behøver de jo ikke en varme lampe? De står i et godt isoleret rum, så ville man ikke bare kunne sætte en radiator op inde i rummet og så bare sørge for at der var den temperatur de skal have? Eller skal de kunne mærke varmen direkte på deres kroppe? Det er vel bare for at de ikke fryser

Offline Marita

• Bruger
« Svar #6 Dato: 05 Juni , 2016, 04:52 »
Til lykke med kyllingerne. Har du læst dette dokument her fra forum? Der står, hvor mange graders varme, sådanne små kræver de første leveuger.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=37

Især dette afsnit fra artiklen giver svar på præcis det, du spørger om:

Citér
Temperaturen skal være

1.uge: 30-32 grader
2.uge: 28-30 grader
3.uge: 26 grader
4.uge: 25 grader
derefter til kyllinger er befjeret ca. 23 grader.

Temperaturen skal måles ca. 5 cm over gulvet.Lyt til kyllingerne det er nemt at høre om de befinder sig godt. En let kvidrende pippen er et tegn på er de er tilpasse. Derimod et højt skrigende pippen ikke så godt, de fryser temmelig sikkert. Se efter om de klumper sig sammen i et hjørne. Tjek temperaturen en ekstra gang.

Held og lykke med dem.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Juni , 2016, 08:34 »
Ja den har jeg læst, men netop fordi der alle steder kun står noget nævnt om at de skal have en vis temperatur og det ikke nødvendigvis er den direkte varme fra kyllinger mor, varmeplade ellers lampe, tænker jeg at en radiator i rummet er god nok.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Juni , 2016, 09:52 »
Selv om det er så varmt har jeg stadigvæk en griselampe at hænge over dem og de er lige knap 4 uger. Selvfølgelig er det sådan at de kan trække væk hvis det er for meget og jeg følger bare det skema som står her. Og det ser ud til at de befinder sig godt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marita

• Bruger
« Svar #9 Dato: 05 Juni , 2016, 20:15 »
Jeg ville aldrig så meget som overveje at tage varmen fra kyllinger, før jeg var hundrede procent sikker på, de er varmefri. Og helt sikker er man først, når de er fuldt befjeret.

Havde kyllingerne haft en høne at gå hos, ville du opleve, at den fortsat varmer kyllingerne, når de er to-tre-fire uger gamle - også selv om der er 25 grader udenfor.   Og man må jo gå ud fra, at hønen ved, hvordan kyllingerne skal behandles. Kyllingerne sidder tæt til hønens krop, ofte under vingerne og nyder godt både af hønens fjer, men også af hønens kropsvarme. Så for at svare på dit spørgsmål, om de skal mærke varmen direkte på kroppen: ja, det vil jeg mene. Ellers ville de nok bare ligge ved siden af hønen og ikke under.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 05 Juni , 2016, 23:13 »
Jeg går ikke og indtiller temperaturen for hver uge, en høne bliver jo heller ikke koldere for hver uge. Kyllingrene går bare mindre og mindre under hende, fordi der bliver mindre plads og fordi de har mindre behov for varmen. Hos de helt små daggamle sørger jeg for at der er ca 30  grader under lampen og de går typisk i "startburet" som er et stort akvarie, i 2-3 uger, alt efter om der er ledig plads i stalden. De kan lægge sig hvor de vil ift varmen, så det styrer de selv.

I stalden har de en varmelampe, som jeg bare kan mærke på hånden føles varm, og den hæver jeg eftrehånden som kyllingrene vokser, så de ikke kan nå den med hovederne, og igen kan de jo lægge sig under den eller gå længere og længere væk, som de synes. Kig på kyllingernes adfærd. Hvis de pipper og klumper sammen under varmelampen, så har de det for koldt.
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2016, 16:37 Fra Raziel »

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 05 Juni , 2016, 23:52 »
Du kan ikke bare lave en ensartet temperatur i rummet. Det er vigtigt at de skal bevæge sig væk fra varmekilden, og ud i noget koldere for at spise og drikke. Så de kan lære at regulere temperaturen selv.
Nu er det så ikke så koldt ude pt. men jeg kan se på mine 4 ugers kyllinger at de stadig går under deres mor af og til selvom her er 25 grader udenfor.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 05 Juni , 2016, 23:54 »
Det er vel et godt tegn at de pipper? Og jeg troede altid at små kyllinger klumpede sig sammen for trykhedens skyld. Men som i skriver. Den bedste løsning er nok et så stort start bur, at de selv kan gå til og fra varmen, som de lyster.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #13 Dato: 06 Juni , 2016, 00:04 »
Ja den var måske ikke så smart formuleret. Man kan tydeligt høre på kyllingerne om forholdene er i orden. De pipper meget hjerteskærende hvis de ikke er tilfredse. De kan selvfølgelig godt ligge tæt sammen og sove nogen gange, men hvis de klumper sig helt sammen under varmen, og pipper højt, så er det for koldt.

Offline Malyho

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 06 Juni , 2016, 12:01 »
Forstået :) Tak for hjælpen allesammen