Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En glædelig overraskelse.  (Læst 8416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bjarne Andersen

• Gæst
Sv: En glædelig overraskelse.
« Svar #45 Dato: 27 Maj , 2009, 12:27 »
Det må kræve en helt usædvanlig grad af føling med fuglene for at det lykkes, når man også kæmper med den slags sære ideer.

Netop dette er med til at gøre det meget spændende at have med fugle at gøre og glæde ved når man får det til at fungere er så også ekstra stor nr det lykkes.

På trods af at jeg har haft fugle siden sidst i tredserne kommer der stadig nye oplysninger omkring foder mm. Især de sidste år hvor der er stoppet for importen og fuglene er blevet væsentlig dyre end tidligere er der rigtig komme gang i forskning omkring måden vi holder fugle på. Før var det bare noget man havde og når man var bed fuglehandleren og hente foder fik man lige de hanner og hunner med hjem til at suplere op med dem der var døde i mellemtiden ofte af fejlernæring. Efter min mening noget være svineri, da der blev hentet store mængder fugle i naturen og 80-90 % af dem døde undre transport og hos fugleholderne.

Det sidste nye jeg har hørt er at man i Asien opmader Schamadrosler ved at spytte i det foder ungerne skal have for at tilføre dem insymer.

Tinamuer blander man afføring fra de gamle fugle i kyllingeres drikkevand, da de ingen tarmflora har som nyfødte. Hvis man ikke gør dette dør de i løbet af få dage.

En fugleholder holder fugle der kun opmader ungerne med ederkopper.

Hos schamadrosler går han og hun hver for sig og så snart hunnen flyver med strå og hannen fløjter optimalt sættes de sammen så hannen kan pare hunnen og han fjernes igen, da han lynhurtig kan aflive hunnen hvis hun ikke lige vil som han vil.

En fugl byggede meget svage reder der ofte faldt ned, man forsøgte med et kunstikt materiale som de ikke ville bruge da de kun brugte grønne strå og materiale til at bygge rede af. Man farvede materialet med frugtfarve og de brugte materialet og rederne holdt og der kom unger.

Sådan kan jeg nævne et utal af spændende tiltag der duker op når man forsøget at sætte sig ind i naturens luner.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #46 Dato: 27 Maj , 2009, 12:32 »
Bjarne det er altid så intresandt at læse det du skriver, det er både lærerigt og spændende.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 27 Maj , 2009, 12:37 »
Jeg er så enig med Berit.
Du burde skrive en bog!
Det bedste er næsten, at du også kan formidle glæden ved alt besværet ;D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #48 Dato: 27 Maj , 2009, 13:28 »
Jeg elsker også dine indlæg  :D Det er helt sikkert takket være din viden og erfaring at mit vagtel-eventyr er gået så godt indtil nu! Stort *l til dig og  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #49 Dato: 27 Maj , 2009, 19:12 »
Det er godt, man ikke er schamadrossel!  :o
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #50 Dato: 27 Maj , 2009, 22:13 »
Personlig har jeg også selv stor glæder ved at skriver noget andre kan bruge til noget og har fornøjelse af at læse, samtidig med at jeg er dybt facineret af naturen og dens måde at fungere på. Når man så selv oven i købet har mulighed for at afprøve de forskellige ting bliver det ikke ringere.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #51 Dato: 03 Juni , 2009, 23:27 »
Lige et billed af ungerne på nuværede tidspunkt hvor de er ved at få de glansrige fjer og er blevet lidt større end på det første billed.
Jeg er spændt på at se når ungerne hopper på pind om de sider i bunden de første dage eller er på pind med det samme.
Hvis de opholder sig i bunden de første dage er det tegn på at det foder jeg har brugt ikke er optimal.

I øjeblikket ruger det første par Lille Blåøret igen. Denne gang kun på et æg.

Et par af mine Purpur glansstære ruger på 3 æg, som jeg ikke har lyst endnu. 2 par mere er i fuld gang med at bygge rede. Jeg håber at der kommer unger efter Purpur glansstærene i år, da de total svigtde sidste år, hvor alle ægene var ubefrugtede.

De trefarvede ruger på 2 æg.

Jeg er begyndt at bruge et Hollandsk universalfoder der hedder Avian et utrolig godt produkt med rigtig mange insekter i. Prisen pr. kg. er 40 kr. så det er forholdvis dyrt, men jeg er helt sikker på at prisen passer med kvaliteten. Det eneste jeg er lidt i tvivl om er jern indeholdet, da stære dårlig tåler foder med for meget jern i og derfor blandes dette med halvt med Tovo Universal også et godt foder med honning, og meget lavt jernindehold ind til jeg er siker på jern indeholdet.
Dsv. har der på det sidste været lidt problemmer med at den nuværede forhandler har pakket det om fordi det var ved at blive for gammel allered da jeg købte det og da en sæk med 25 kg. holder i 3-4 måneder er værdien i foderet langt fra optimal og dette kan meget vel være årsag til det ringe resultat sidste år, samtidig med at jeg købte noget af en anden fuglehandler hvor det viste sig at det var forurenet med e-colibakterier, der blev påvis ved labratorieundersøgelse. En i Randers midstede fugle for 18 000 kr. på grund af dette foder.
Det mest groteske var at den pågældende sælger af foderet var eneimportør af Tovo herhjemme på daværede tidspunkt. Han har ikke fuglehandel længere og heldigvis for det, da der efter signe var flere mus end foder i hans lager.
Nå han solgte ud til dyrehandler og på markeder var det pakket i fine nye poser og ingen anede uråd. Efter min mening noget være svineri, en sæk universalfoder koster imervægt ca. 800 kr. for ikke at tale om de uerstatelige tab af fugle der følger med
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2009, 23:43 Fra Bjarne Andersen »

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 03 Juni , 2009, 23:32 »
Tak for billedet, Bjarne, det er rigtigt spændende at følge med i dit opdræt.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #53 Dato: 04 Juni , 2009, 07:39 »
Sikke fint det går nu, Bjarne, du må have endnu flere bobler i maven end jeg  :D
Ungerne er ved at se næsten flyvefærdige ud nu, hvornår regner du med at de går af reden?
Ja man kan undre sig over den foderforhandler, han må jo have været fuldstændig blottet for moral  <B
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #54 Dato: 04 Juni , 2009, 07:55 »
Sikke et dejligt billede, jeg glæder mig til at komme op og se dine fugle igen. Det er jo et helt kapitel for sig at fodere sådan fugle, og det kræver en enorm tålmodighed og en stor viden,  <M
Hilsen

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #55 Dato: 07 Juni , 2009, 23:19 »
Så skete det  *o*y  i går sad en unge i bunden. Jeg puttede den i kassen igen. I dag sad den lige så fin på pinden sammen med forældrene. Den ande sad i kassen og kikkede ud i den store verden. Et par Australske topduer der gik sammen med stærene blev flyttet, da de til tider kan være stridbare overfor nye fugle i deres teritorie og blot et slag fra vingen af en topduer er nok til at der er en stær mindre. Normalt røre de kun andre fugle hvis de kommer deres reder nær, men så er det også kontant afregning.
Da ungerne ikke har lært dette endnu turde jeg ikke resikere noget. Det kan godt være at topduerne sættes lidt tilbage da de netop var begyndt at bygge rede, men det er en del lettere at lave topduer end stære.
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2009, 23:23 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #56 Dato: 08 Juni , 2009, 07:10 »
  <I<M <I <M <I
Stort tillykke, Bjarne, hvor er det godt at høre *y
Og så skal vi da også lige have nogle billeder  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #57 Dato: 10 Juni , 2009, 22:43 »
Lige et par lidt dårlige billeder af de nyudfløjne unger.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #58 Dato: 11 Juni , 2009, 07:12 »
De ser fine ud *p
Det er faktisk det nederste, hvor man kan se metalfarverne bedst.  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #59 Dato: 11 Juni , 2009, 07:17 »
Hvor er de flotte, et stort tillykke med dem, det må være en dejlig følelse når det lykkes  *p
Hilsen