Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En glædelig overraskelse.  (Læst 8378 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: En glædelig overraskelse.
« Svar #15 Dato: 18 Maj , 2009, 12:41 »
God jagt! Eller hvad det nu hedder ;D
Man må da kunne avle melorme selv, eller er det for risikabelt af hensyn til ens fødevarer i al almindelighed?

Mystisk, hvad er det for en melorme-dille der må have bredt sig i Århus og omegn. Så populære plejer de da heller ikke at være!

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 18 Maj , 2009, 12:51 »
Du må ud på melorme-pusherstreet
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #17 Dato: 18 Maj , 2009, 13:28 »
God jagt! Eller hvad det nu hedder ;D
Man må da kunne avle melorme selv, eller er det for risikabelt af hensyn til ens fødevarer i al almindelighed?

Mystisk, hvad er det for en melorme-dille der må have bredt sig i Århus og omegn. Så populære plejer de da heller ikke at være!
[/quote].

Man kan godt selv avle melorme, men det der kan være et problem er at der går mider i dem så hele kulturen dør.
Jeg har selv forsøgt men resultatet har ikke været tilfredsstillende.
Hvis der er nogle der har lyst til at prøve at opdrætte foderinsekter i større stil er der et marked for det, da rigtig mange der har krybdyr samt mange insektædende fugle og små fugle er afhængig af levende foder af forskellig art. Priserne liger ved salg fra ca. 80 -90 kr. for melorme pr kg. og opad alt efter hvilke foderinsekter det drejer sig om. Melorme var på et tidspunkt hvor der var mangel på dem, helt oppe i ca. 150 kr. pr. kg.
Jeg har heldigvis i mellemtiden fundet ca. et halvt kg.
Jeg skal ganske vidst køre 100 km. efter dem, men hvad gør man ikke for at få unger på pind af fugle der sjældent opdrættes.

At de blev solgt så hurtig i Århus skyldes formentlig at mange har vidst at der var ved at være mangel på dem. Det var blot lige gået mine øre forbi.

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #18 Dato: 18 Maj , 2009, 14:11 »
At de blev solgt så hurtig i Århus skyldes formentlig at mange har vidst at der var ved at være mangel på dem. Det var blot lige gået mine øre forbi.
Det var godt at du fandt nogle melorme, Bjarne.
Tænk at spekulere i melorme, ganske ufint.
Jeg har lige givet både vagtler og kyllinger. Nu hedder det altså ikke andet end melorme rugby når kyllingerne får melorme. Det er så morsomt at de er så vilde med dem.
Hold da op hvor jeg grinede af din beskrivelse når de tager fejl af kyllinge fødder og melorme. Men det må være lidt dramatisk for den kylling som det går ud over.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #19 Dato: 18 Maj , 2009, 18:27 »
Ja jeg vil nødig slæbes frem og tilbage i haven af den øvrige familie i det ene ben. Man vil nok tænke efterfølgende hvem den næste i familien bliver der vil forsøge at træke benet af en  <O 

Jeg har i øvrigt set at hunnen har bragt levende foder til ungerne og det ser også ud toil at hun varmer dem ind til videre. Hannen mæsker sig blot i myreæg, bænkebidere, melorme og andet godt jeg finder til dem. Han må jo mene at han fortjener det, da han har set efter hunnen hele perioden medens hun har ruget.
« Senest Redigeret: 18 Maj , 2009, 18:32 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #20 Dato: 19 Maj , 2009, 21:11 »
Så er hannen også begyndt at fodre ungerne. Jeg har blot det problem at de kun bruger melorme, myrepubber og havemyre til at fodre ungerne med. Frosen optøet pinkis (Fluelarver/madiker) bruger de kun lidt af og jeg har dsv. ikke nået at kunne lave nogle friske til dem. Det der kan være problemet med deres fodervalg er at der ikke er nok væde i det og ungerne kan risikere at dehydrer. Dette sker ikke hvis de også fodre med regnorme. Men det virker meget harmonisk på nuværede tidspunkt, men intet er sikkert før de er på pind, men 4 unger er klækket og det at de alle er levende på 3 dagen, tegner rimeligt. Når først de er blevet så store at man kan høre at de tigger foder højlydt er faren mindre for at forældrefuglene opgiver ungerne, da det animere dem til at fodre jeg håber så at jeg kan få dem til at tage regnorme på dette tidspunkt.

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 19 Maj , 2009, 21:17 »
Pyh, Bjarne, det er næsten for spændende.  Fortsat held og lykke. *k
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #22 Dato: 19 Maj , 2009, 21:25 »
Hej Bjarne

jeg vil forslåg vores lokale klub at gøre dig et besøg, de er ved at planlægge en todages tur til Jylland, så måske kommer vi forbi.

Har du prøve med maddiker, det har jeg brugt nogle gange hvor jeg ikke kunne få melorme, jeg lavede dem selv på fisk, det er det der går hurtigst, det lugter lidt, men giver godt med larver.

Jeg havde lavet en ramme på 50*50 cm med tråd på og den blev sat på nogle pinde så de nvar 150cm over jorden, under den blev en bakke af plast fast gjort med to gummi stropper i bakke var der noget muldjord som larverne faldt ned i, der blev lagt fisk oppe på nettet og i løbet af få dage var de første larver klar, jeg måtte dele med musvittet og andre fugle men der var nok til alle.
En død høne/hane kan også bruges, men der går lidt flere dage inden der kommer larver.

Jeg skal lige sige at stativet stod allerbagers i haven

Tommy

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #23 Dato: 19 Maj , 2009, 22:03 »
Lige et par billeder af de nye Lille Blåøret Afrikanske glansstære. Kønne er de ikke endnu med det kommer. Hvis ellers fuglene og jeg magter at få dem på pind.
« Senest Redigeret: 19 Maj , 2009, 22:06 Fra Bjarne Andersen »

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 19 Maj , 2009, 22:09 »
Hvor er de.... søde! Kommer dog til at tænke på 'den lille bredmundede frø'...
De er dog kønnere end papegøjeunger, som er ca. de grimmeste væsener på jord efter min mening.
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 19 Maj , 2009, 22:13 »
Undskyld, jeg glemte at ønske dig al mulig held og lykke med at få dem godt i vej, men hvis ikke du kan...  :)
Mvh Marianne

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #26 Dato: 19 Maj , 2009, 22:19 »
Hej Bjarne

jeg vil forslåg vores lokale klub at gøre dig et besøg, de er ved at planlægge en todages tur til Jylland, så måske kommer vi forbi.

Har du prøve med maddiker, Tommy
[/quote]

I skal være meget velkommen.

Ja jeg har hver år lavet madiker til mine stæreunger. Jeg har en spand hvori der er noget fint trådvæv der er hævet over bunden, så madikerne falder ned i bunden når de har en vis størrelse. Her liger noget køkkenrulle som de kravler ind i. Det hele står i et trådbur med tag over, så katte og lignede ikke løber med det rådne kød.
Jeg bruger for det meste fjerkræ eller kattemad til at lave madiker på.
Det hele står bagerst i haven ved min kompost bunke, tæt på naboen. Fjerkræ og kattemad lugter ikke så meget som fisk og man ænser det næsten ikke når man pasere buret. Madikerne går i mel til den sorte steg er væk og bruges efterfølgende til foder. På grund af at det er først på sæsonnen har jeg ikke nået at lave nogle på forhånd men det er startet op og jeg forventer i løbet af nogle få dage at der er lidt at hente her. Min insektfanger køre også hver nat, men det er begrænset hvad den giver endnu da de store natsværmer mm. ikke er fremme endnu.

Naboen er en fodboldbane der sjældent bruges og der er bred beplantning mellem *g
« Senest Redigeret: 20 Maj , 2009, 00:00 Fra Bjarne Andersen »

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 20 Maj , 2009, 09:12 »
Man kan måske godt forstå, der ikke er nogen, der bruger foldboldbanen, Bjarne, med den hørm det kan give, hvis du har maddike-rugeri i den ene ende ;D ;D

Held og lykke med de små skaldede. Jeg håber virkelig, det lykkedes og at vi en dag får striber af billeder af dem med fjer på. :D

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #28 Dato: 20 Maj , 2009, 11:46 »
Man kan måske godt forstå, der ikke er nogen, der bruger foldboldbanen, Bjarne, med den hørm det kan give, hvis du har maddike-rugeri i den ene ende ;D ;D

At det var derfor ingen spiller fobold på banen havde jeg ikke lige tænkt. ;)

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #29 Dato: 20 Maj , 2009, 13:03 »
Hvor er det spændende, og hold da op nogle store gab de har, dé unger! :D :D :D

Og så er jeg lidt facineret over det dér maddikesnak! *r For det er jo lidt ulækkert, men også spændende! Har høns også godt af det? Og det dér kattemad, er det sådan noget vådfoder på dåse? Puh, bare tanken om maddiker! Jeg skal da ihvertfald bruge handsker, når jeg nærmer mig! ;D