Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med høns der har fået antibiotika  (Læst 6171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline garysplace

• Bruger
Jer med høns der har fået antibiotika
« Dato: 11 Maj , 2016, 09:54 »
Hej alle sammen
To af mine høns har været forkølede en uges tid nu og efter at have læst herinde osv kontaktede jeg dyrlægen, podede dem og har så fået antibiotika til dem i går. Jeg har fået noget som skal blandes i drikkevandet i 6 dage.

Nu startede jeg først behandlingen i går formiddag, men synes endnu ikke der er den store bedring, måske lidt hos den ene som ikke er ligeså hårdt ramt som den anden.

Jeg har læst at en høne drikker ca 200ml pr dag, det gør vist ingen af mine, ej heller når de ikke er syge, så jeg har forsøgt mig med at give dem lidt ned i næbet med en sprøjte, kan også se de drikker lidt selv indimellem. Men for det meste sidder de bare og sover.

Jer der har fået antibiotika til jeres høns, hvor længe er der gået før I så bedring og er der nogen der IKKE har oplevet bedring trods behandling?

Min bekymring går egentlig mest på om de nu også får nok medicin, fordi kuren "kun" er på 6 dage og de langt fra drikker portionen op (2 liter pr dag til 6 dværghøns, hvoraf jeg smider over halvdelen ud igen)

Måske bekymrer jeg mig bare for meget 🙈 jeg vil bare så gerne have de får det bedre de små gokker  :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Jer med høns der har fået antibiotika
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2016, 12:00 »
Nej - jeg synes ikke, du bekymrer dig for meget. Når hønsene er syge og sløve, hverken drikker eller spiser de ret meget og derfor får de på ingen måde optimal gavn af den antibiotika, som blandes i vandet. Jeg behandler selv helst med en oral opløsning, som jeg giver med sprøjte, når jeg giver antibiotika eller anden medicin.
Bliv endelig ved med at give dem 2-3-4 ml af blandingen med sprøjte i næbbet helst flere gange om dagen. Når medicinen virker, som den skal, så skal man gerne se en bedring efter 2-3 døgn

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline garysplace

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2016, 12:43 »
Tak for svar Helle :) jeg har givet dem ca 4 gange i går og et par gange i dag indtil videre mellem 10-30ml med sprøjten, men du har da ret det kunne have været fedt med en mikstur så man var lidt mere sikker 😳
Vores egen dyrlæge ville helst ikke udtale sig vedr høns da hun ikke mente hun havde nok styr på det så jeg kontaktede en som skulle have godt forstand på høns og han fik også alle info også at de ikke rigtig drikker osv.

Jeg må lige se det an et par dage, ellers ved jeg snart ikke 😔 Det er hårdt at gå og se de er skidt tilpas, og selvom vi kun har haft dem i to uger er jeg bare så glad for dem og vil så nødigt hugge hovedet af dem 😳
Den ene havde øjnene klistret til til morgen men da jeg duppede dem og den kunne se igen har den opført sig næsten som den plejer, spist lidt, støvbadet og skældt de andre 4 ud, men virker stadig træt, så håber den er ved at være frisk igen.
Den anden som startede med at være syg er det lidt status quo med, men i dag nægter hun nærmest at åbne næbet og skræpper af mig når jeg forsøger at give hende vandet, så lidt kræfter må hun vel have fået? Eller også er hun bare træt af at jeg generer hende hele tiden 🙈

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2016, 13:49 »
Når man begynder at brokke sig og stritte imod eller nægte at tage sin medicin, så er man klart i bedring  ;D

Det kunne lyde som om dine nye høns var syge, da de flyttede ind hos dig - hvad var symptomerne, da de kom i antibiotikabehandling?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline garysplace

• Bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2016, 14:17 »
Hehe ja det var også det jeg tænkte og håbede 😊😄

Jeg tror også de allerede var syge for den ene nøs allerede dagen efter vi fik dem, men de begyndte først at blive rigtig skidt præcis en uge efter.
Det startede med øjenbetændelse hos den ene på det ene øje som vi så duppede med saltvand, men så begyndte den at sove mere og lægge æg ude på græsset i stedet for redekassen og bare stå og se trist ud. Et par dage efter begyndte den, som nøs da vi fik dem, at nyse og hoste mere og også ralle når den trak vejret, og de begge lavede sådan nogle underlige bevægelser med halsen (lignede dog ikke gabesyge).
Dyrlægen bad mig pode fra hals og øjne og der var udslag for en masse bakterier sagde han, men som den penicillin vi nu har fået skulle virke godt på det hele (han viste mig petriskålen).
Vi havde, og har stadig, vores 4 welsumere inden wyandotterne (som er syge) kom til, og de har ikke frembrudt med noget, bortset fra den ene som også kortvarigt havde noget øjenbetændelse, men det er som om den har klaret det selv.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2016, 15:27 »
Stress i forbindelse med en flytning sætter ofte gang i en spirende dårligdom og det passer vist meget godt med det, som er sket med dine nye beboere. Det lyder til, du har en god hønsedyrlæge, som ud fra dyrkning af bakterierne har sørget for den helt rette type antibiotika - de skal nok komme sig, men det forudsætter selvfølgelig, at de får nok medicin  ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline garysplace

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2016, 16:58 »
Ja jeg håber i hvert fald jeg får givet dem nok 👍🏼