Vores hønsegård er anlagt inde i et bredt læhegn i haven, ca. 8*15 m =120 kvm. Det er en fantastisk måde at lave hønsegård på har jeg opdaget. Både fordi det var en del af haven som slet ikke blev brugt til noget, fordi der naturligt er læ, skygge, grene, bark, visne blade osv. Derudover var læhegnet fuldstændigt groet til i skvalderkål, men det skal jeg da lige love for at hønsene får gjort kål på

Skønt! Jorden er ved at være ryddet nu og også træer og buske op i ca 50-60 cm højde. Men når vi har fældet lidt træer, klippet buske ned osv. så har vi ladet alt gren-materiale blive liggende i bunker rundt omkring derinde. Og det giver faktisk fuldstændig samme effekt som at bygge sådan en net-ramme henover jorden. Hønsene kan nemlig ikke komme til at skrabe i jorden der hvor grenbunkerne ligger, dvs. de kan kun spise af beplantningen når den er vokset stor nok til at komme ud imellem grenene. Og det er jo altså noget nemmere at smide en bunke grene og kvas end bygge et net. Derudover er jeg overbevidst om at insekter også gemmer sig der - til glæde for hønsene.
En anden ting du kan gøre, er at lave en (lille) åben kompostbeholder inde ved hønsene. Således at ALT planteaffald bliver smidt derind. Vi har en anden midlertidig hønsegård, som vi lukker hønsene ud i når vi er hjemme, og den går bl.a. rundt om vores tre-kammer kompost og en bålplads til haveaffald. Hønsene ELSKER at gå i komposten! de skraber, finder mad og planteraster de kan æde, men mest går de efter biller, orme og andre insekter. Det er et kæmpe hit. Alt planteaffald fra haven, madrester som hønsene ikke umiddelbart vil have, gammelt jord fra havekrukker, og møg når jeg muger ud i hønsegården, det ryger jo i komposten, som så tiltrækker masser af insekter, som hønsene elsker!
Så jeg vil anbefale at du indhegner noget buskads. Alternativt planter nogle træer, hvor du indhegner stammen, således at hønsene ikke ødelægger træerne mens de endnu er små. At du laver nogle gode store grenbunker derinde, og sår græs eller hurtigt voksende grøngødning derunder. Og så at du enten bygger en kompost, eller blot laver en kompost ende inde i hønsegården. Det vil havens planter jo også få stor glæde af. Og det er væsentligt billigere end at købe grøntsager! Har du en lokal købmand eller bager du handler ved - kan du prøve at forhøre dig om du må få grøntsager eller brød som de ellers smider du med hjem til dine høns. Det er helt utroligt så meget mad vi smider ud i dette land - som jo ellers kunne gå til et godt formål!
Mht. den fedtede jord - så sand, sand og atter sand. Hent et par trailerfulde hos en grusgrav og læg 5-10 cm sand øverst (bare ikke der hvor du laver kompost), så holder gården sig tør. Hvis den er meget faststamper (har du haft høns på arealet længe?), kan du overveje først at fræse eller grave jorden op, således at den igen bliver mere vandgennemtrængelig. Jeg har gravet min lille voliere, hvor der går kyllinger, op et par gange. Jorden bliver mere løs, regnormene kommer op til overfladen og vandet kan bedre trænge ned gennem jorden.