Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Beplantning i hønsegården  (Læst 2661 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brolykke

• Passiv bruger
Beplantning i hønsegården
« Dato: 03 Maj , 2016, 05:12 »
Mine høns har to hønsegårde, en langs huset og en i gavlen af huset. Vel i alt  godt 50 kvadratmeter. Men der er kun et par hybenroser derinde hvor bladene sidder så højt at de ikke kan nåes. Resten er plukket så grundigt at de ikke kommer mere.
Jeg forsøgte for et par år siden at plante nogle stikkelsbærbuske og de får hver forår samme grundige behandling. Det er en pløret hønsegård med bar jord efter et par dages regn.
Hvad kan jeg plante derinde som de ikke omgående æder og hvad kan jeg gøre ved den bare jord så den ikke er så pløret efter regn? Den er så keeedelig at se på og hønsene har ikke noget at tage sig til derinde. Sætter jeg et par træstammer derind flyver de ud og spurter hen i blomsterbedene. De får hele året dyre salathoveder, grønkål og spinat hver dag, så de mangler ikke grønt. (11 kr om vinteren pr. stk!).
Er der ikke nogle venlige medlemmer som kan give nogle gode råd? Hønsegården er for stor til at jeg kan dække jorden med halm og jeg er villig til at ofre rigtige menneskepenge på at lave en fin pædagogisk hønsegård med (uspiselige) buske og hurtigvoksene spiselige. De kradser alt bunddække itu for at finde småkravl. Så, hjælp søges til hønsebasserne og undertegnede.
Mange hilsener Brolykke

Offline Gok

• Bruger
Sv: Beplantning i hønsegården
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2016, 08:01 »
Der er nok ikke megen hjælp at hente, for dine problemer har alle, som har begrænset plads til gokkerne  ::)

At jorden er våd og pløret, skyldes at du har en "tung" jord, med ler osv. så vandet ikke bare siver ned.
Jeg har f.eks. en meget let jord, med stort indhold af sand og grus, og ikke ret meget ler. Det betyder at der aldrig står vand, og jorden tørrer hurtigt.

Mine Dværgdotter har nu på 3-4 måneder gravet deres stykke af græsplænen op med rod. Alle disse totter ligger på jorden, og er årsag til en væsentlig aktivitet hos hønsene, for de stopper aldrig med at skrabe og vende disse totter, og dermed er de aktiveret konstant.
Disse græsrodstotter forgår naturligvis, så der skal findes på noget nyt, for at skabe aktivitet, og måske er en vis mængde halm eller hø alligevel en løsning.

Jeg har netop plantet nogle aflæggere fra en Solbærbusk hos hønsene. De er så store, at jeg håber hønsene ikke kan nå de øverste blade, og dermed kan buskene overleve og blive større.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2016, 09:22 »
Jeg har gjort samme erfaring. Plantevækst og høns kan ikke forenes /d
Jeg er hoppet på halmen, og det var fantastik i efteråret at gå på våd halm i stedet for mudder - både for mig og hønsene. Nu er halmen så småt ved at forgå og forsvinde, men det betyder at de bruger dagen på at skrabe efter orme - og spiser rent faktsik også af halmen.
Når du nu ikke er bange for at bruge penge på de små, synes jeg du skulle give halmen en chance. Jeg var positivt overrasket over HVOR meget en lille balle rent faktisk fyldte, da den blev klippet op. Jeg har kun brugt 2½ balle halm siden november på mine 25 m2 gård.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Brolykke

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2016, 09:52 »
Bortset fra mad! Er der så andre ting som høns godt kan lide at beskæftige sig med? Hunde, katte, grise osv kan beskæftiges med bolde, kradsetræer, tyggepinde, you name it, men er der nogen der har fundet de vises pædagogiske sten når det drejer sig om høns?
Jeg har altid koncentreret mig om økologisk foder, blødfoder og madrester som kan spises op med det samme, men ellers ikke tænkt i legebaner. De bliver nusset og taget op og kælet med, hvilket de godt kan lide, men det er også alt. Er der en dyrlægepædagogisk legetante på tråden?
Mange hilsener Brolykke

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2016, 10:11 »
Jeg har hørt at de godt kan lide en hønsegynge! http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=42799.0

Derudover så et par siddepinde og støvbad i hønsegården.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2016, 18:14 »
Du kan lave en høj ramme, som beklædes med volieren,. Rammen skal ligge på jorden,  så der er 5-10 cm mellem  jord og volieren,  så kan du så efter græs eller andet i rammen. Hønsene vil have adgang til grønt, men kan ikke spise det "i bund", ligesom  de heller ikke kan skrabe.
Mht,. den plørede hønsegård: prøv med et godt lag flis. Når det skal  skiftes, er det velegnet i bedene i haven i et ikke for tykt lag.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Gok

• Bruger
« Svar #6 Dato: 31 Maj , 2016, 20:19 »
Mine Gokker nedlagde alt i vinterens forløb, så jeg så ingen anden udvej, end at give dem en indhegning, så plantevæksten i haven kunne regenerere sig.
Da foråret  var slået igennem, og de forskellige stauder var vokset op, begyndte jeg igen at lukke mine seks Dværgdotter ud i haven, og det har været en succes!
Når først det hele er groet op, kan gokkerne ikke ødelægge noget!
Nu lukker jeg dem ud fra deres 200m2 flere gange om dagen, og de finder en masse føde, uden at der er ret mange synlige spor, og de går som regel tilbage til deres eroderede indhegning helt frivillig, for det er også der de kan sandbade.
Det er vældig hyggeligt at iagttage dem, ikke mindst fordi de finder dejlige redemuligheder i vildnisset.
Jeg holder naturligvis øje med dem, og fjerner æggene efterhånden som de bliver lagt  8)

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2016, 10:36 »
Jeg har forsøgsvis plantet mynte og citronmelisser i gården, da de spreder og selvsår sig villigt.

Men jeg har også sat en selvsået hyld, som godt nok er blevet barberet i bunden, men der hvor de ikke kan nå op, der vokser den godt til. Tænker den også kan give god skygge senere hen.

Desuden har jeg nogle paller liggende i hønsegården, som jeg flytter lidt rundt på sådan her 2-3 uge, så der når at vokse noget græs og deslige frem under dem, som hønsene så kan gå amok på :-)
Pga. lorteræv nu med atomkrigs-sikret hønsegård! :-(
0.1 Gul orpington (skrukmutter)
0.0.2 kyller (blomsterhøns/brahma)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Hybrid af ukendt herkomst
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
1.1 Katte - Signe og Carl
?.?.? Chobunkin, guldfisk og græskarper i havedammen
0.2 Børn af egen avl

Offline Gok

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2016, 11:32 »
God ide med krydderurter, for dem rører hønsene ikke.
Jeg plantede Jordskokker, nogle indhegnet og andre ikke indhegnet (altså på hønsenes areal). Meningen var, at gokkerne skulle kunne spise planterne. Det viser sig desværre, at de overhovedet ikke rører dem!
Jeg har prøvet at vise dem hvordan, men det de napper af, bliver bare spyttet ud igen.
Til efteråret er der så en halv spand jordskokker på hver plante, -jeg får et problem!
Det fungerer med solbær og Hindbær. Hønsene spiser det de kan nå, og resten giver grøn beplantning i gården.
Jeg bliver desuden meget populær, når jeg plukker Hindbær til hønsene. Der er kamp om godbidderne

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2016, 11:35 »
God ide med krydderurter, for dem rører hønsene ikke.
Jeg plantede Jordskokker, nogle indhegnet og andre ikke indhegnet (altså på hønsenes areal). Meningen var, at gokkerne skulle kunne spise planterne. Det viser sig desværre, at de overhovedet ikke rører dem!
Hos mig er mine jordskokker ikke kommet op. Eller, dvs. jeg havde ikke afspærret grundigt nok, så mine kyllinger brød ind og har fået pillet skuddene (20 cm) helt ned i jordhøjde. Jeg tror de er døde nu :/
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2016, 11:37 »
Jordskokkerne glemte jeg - dem har jeg også, men de blev barberet, så de har fået en palle over sig og nu kan jeg se, at de titter frem igen. Venter med at fjerne pallen, til de bliver lidt mere robuste :-)

De der hønsenokker, de er godt nok grundige :-)
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
0.2 Børn af egen avl

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2016, 07:17 »
Der er også en anden mulighed - at få nogle høns der ikke er så skrabende og så grovædende og så lade dem gå i haven. Da jeg havde Orpingtons gik de i hele haven (køkkenhave undtaget) og det var stort set ikke til at se at de var der. Et par steder blev til støvbade og der blev nippet lidt i planter hist og her. Nu har jeg Australorps og de grovæder og skraber. Jeg har sat hegn (60 cm) om de bede jeg er mest øm over og hegnet så de ikke kommer helt op til huset - her er så den 'pæne' have.

Offline TinaK

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2016, 09:03 »
Hele haven (eller grunden) er jo ideelt - men i de 2 år  jeg har prøvet nu, har jeg fodret ræven med SÅ mange høns og har løbende foretaget ændringer, tilføjet hegn, højere hegn, ændret "gå i gården" tider osv osv, men nu er jeg endt med et overdækket fort knox, så mine stakkels høns kommer nok slet ikke ud igen :-(
Har præsteret at sidde og kigge på dem - løs i haven, mens jeg drak en kop kaffe - ind fra venstre kom ræven, snuppede en høne og drønede ud til højre - alt imens min kæbe landede på mine lår :-(
Gider ikke flere døde høns. Sidst ryddede den hele gården - og det var altså elskede høns, som jeg virkelig sørgede over.
Vi bor i villakvarter - men ræven er overalt - også her.
0.2 Wyandotter
0.2 Maran
0.1 Blomsterhøne
0.1 Faverolle
0.2 Børn af egen avl

Offline jane

• Bruger
  • Dejligt med høns i haven!!!
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2016, 09:22 »
Jeg tænker at du måske kunne prøve at sætte et par rhododendron - tænker at de måske ikke gider at spise bladene på dem.  Og så kan de lægge sig under dem og få noget skygge - når solen skinner i dk....... smil.
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #14 Dato: 16 Juni , 2016, 11:40 »
Vores hønsegård er anlagt inde i et bredt læhegn i haven, ca. 8*15 m =120 kvm. Det er en fantastisk måde at lave hønsegård på har jeg opdaget. Både fordi det var en del af haven som slet ikke blev brugt til noget, fordi der naturligt er læ, skygge, grene, bark, visne blade osv. Derudover var læhegnet fuldstændigt groet til i skvalderkål, men det skal jeg da lige love for at hønsene får gjort kål på  /o Skønt! Jorden er ved at være ryddet nu og også træer og buske op i ca 50-60 cm højde. Men når vi har fældet lidt træer, klippet buske ned osv. så har vi ladet alt gren-materiale blive liggende i bunker rundt omkring derinde.  Og det giver faktisk fuldstændig samme effekt som at bygge sådan en net-ramme henover jorden. Hønsene kan nemlig ikke komme til at skrabe i jorden der hvor grenbunkerne ligger, dvs. de kan kun spise af beplantningen når den er vokset stor nok til at komme ud imellem grenene. Og det er jo altså noget nemmere at smide en bunke grene og kvas end bygge et net. Derudover er jeg overbevidst om at insekter også gemmer sig der - til glæde for hønsene.

En anden ting du kan gøre, er at lave en (lille) åben kompostbeholder inde ved hønsene. Således at ALT planteaffald bliver smidt derind. Vi har en anden midlertidig hønsegård, som vi lukker hønsene ud i når vi er hjemme, og den går bl.a. rundt om vores tre-kammer kompost og en bålplads til haveaffald. Hønsene ELSKER at gå i komposten! de skraber, finder mad og planteraster de kan æde, men mest går de efter biller, orme og andre insekter. Det er et kæmpe hit. Alt planteaffald fra haven, madrester som hønsene ikke umiddelbart vil have, gammelt jord fra havekrukker, og møg når jeg muger ud i hønsegården, det ryger jo i komposten, som så tiltrækker masser af insekter, som hønsene elsker!

Så jeg vil anbefale at du indhegner noget buskads. Alternativt planter nogle træer, hvor du indhegner stammen, således at hønsene ikke ødelægger træerne mens de endnu er små. At du laver nogle gode store grenbunker derinde, og sår græs eller hurtigt voksende grøngødning derunder. Og så at du enten bygger en kompost, eller blot laver en kompost ende inde i hønsegården. Det vil havens planter jo også få stor glæde af. Og det er væsentligt billigere end at købe grøntsager! Har du en lokal købmand eller bager du handler ved - kan du prøve at forhøre dig om du må få grøntsager eller brød som de ellers smider du med hjem til dine høns. Det er helt utroligt så meget mad vi smider ud i dette land - som jo ellers kunne gå til et godt formål!
Mht. den fedtede jord - så sand, sand og atter sand. Hent et par trailerfulde hos en grusgrav og læg 5-10 cm sand øverst (bare ikke der hvor du laver kompost), så holder gården sig tør. Hvis den er meget faststamper (har du haft høns på arealet længe?), kan du overveje først at fræse eller grave jorden op, således at den igen bliver mere vandgennemtrængelig. Jeg har gravet min lille voliere, hvor der går kyllinger, op et par gange. Jorden bliver mere løs, regnormene kommer op til overfladen og vandet kan bedre trænge ned gennem jorden.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster