Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spændt :)  (Læst 1987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Spændt :)
« Dato: 17 Marts , 2016, 21:18 »
Ih hvor er jeg spændt på de næste par dage, hvor årets første kuld ventes at klække. De stakkels æg har ikke haft det bedste forløb... jeg samlede rugeæg i en periode med frostvejr, de ældste æg blev 3 uger gamle inden de kom i maskinen, jeg har ikke været så godt til at huske at vende rugeæg og da de endelig kom i maskinen (hjemmelavet) drillede temperaturen, som ellers havde lagt fast i de to døgn, jeg havde startet maskinen op. Den er opvarmet af to 40 w pærer, og den ene var sprunget. Den blev så udskiftet, men jeg kunne ikke få maskinen til at varme op. Derfor havde æggene det for koldt i op til 2 døgn, og det endte med at jeg (læs: min mand, for den er ski.... tung) måtte flytte rugemaskine med indhold indenfor. Jeg startede med 53 æg, og undervejs er 28 æg lyst fra. Jeg fik flyttet de overlevende 25 æg i klækkebakker i går og fik hævet fugtigheden, men maskinen ville igen ikke varme ordentlig op :( Så det tog næsten et døgn inden den var ordentlig oppe i temperatur igen. Nu er jeg altså meget spændt på om der kommer nogle kyllinger ud af de æg......
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Spændt :)
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2016, 22:18 »
Man kan somme tider blive overrasket.

Kan man skifte pærerne ud med 60 watts?

Ellers er det nok værd at overveje - man bruger så meget psykisk energi og møjsommelig overvågning på at passe en primitiv rugemaskine - som måske alligevel ikke lykkes helt med rugningen. Og gode - måske dyre æg har man skaffet, måske af en sjælden race. Så skal man måske ønske sig en bedre rugemaskine?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 18 Marts , 2016, 06:18 »
Jeg har faktisk lige købt en anden rugemaskine også ;)

Jeg synes den hjemmelavede kørte noget mere stabilt sidste år. Der klækkede såvidt jeg lige husker ca 60 kyllinger i den ad to omgange.

Jeg tror ikke det vil løse problemet med større pærer. Det er nærmere en bedre termostat, jeg skal ha fat på :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 18 Marts , 2016, 14:46 »
Så er der hul i tre æg og små pippelyde :)

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #4 Dato: 18 Marts , 2016, 18:38 »
tillykke med det. Jeg under dig det virkelig men hvorfor vil det ikke lykkes hos mig. Jeg har synes jeg selv gjort alt lige efter bogen. Temperaturen er stabil osv. Men nej jeg er ikke heldig. Men vent bare en stædig sønderjyde giver ikke bare op.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2016, 19:26 »
Gerda, prøv at skrive lidt mere om hvad du gør. Hvilke æg er det? Hvilken rugemaskine? Hvordan har temperatur og luftfugtighed lagt under hhv rugning og klækning? Hvad er der sket med æggene? Altså om de er udviklede til et vist stadie eller om det er klækningen der går galt.

Jeg har pt en kylling ude og hul i 6-8 æg :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2016, 20:16 »
Hurra for pippelyde!

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2016, 21:39 »
Jeg vil vente ca 14 dage med at svare fordi der hvor jeg har fået æggene fra han har også puttet æg i sin maskine. Og så vil jeg se om det måske er æggene der ikke er gode nok eller om det er min maskine. Han har den fra Harald Nyborg og jeg har den mindste fra venje af den grund at jeg ikke vidste om det var noget for mig og så ville jeg ikke sætte for mange penge i det endnu. Men jeg fik at vide at den var god så nu må vi se. Æggene er fra brune hybrid for som min veninde sagde jeg skulle lige øve mig lidt. Jeg har byttet mig til de æg.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2016, 06:43 »
7 kyllinger ude her til morgen på dag 21 :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2016, 14:34 »
Så kan man være glad. Og gladere hvis der kommer flere. Men af og til må man nøjes - jeg har prøvet ca alt, tænker jeg - fx 5 ud af 20, 0 ud af 20, 18 ud af 22 osv. Jeg har aldrig haft 100% klækning. Så bliver man ydmyg og glad for lidt :-)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2016, 15:18 »
Ja jeg er godt tilfreds. Sagde efter den dumme start at jeg ville være glad hvis der klækkede 20 kyllinger ud af de 53 æg, og der kom jo 25 i klækkebakkerne. Lige nu er der klækket 15 og der er hul i 3. Den ene kyllinger ligger dog på ryggen og har gjort det flere timer nu. Den virker egentlig frisk nok og prøver at komme op en gang i mellem, men det lykkes ikke så godt.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2016, 16:43 »
Det lyder som en spagatkylling.  Hvor er det dejligt at der alligevel er kommet så mange, sikken påskestemning du har i huset :-)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2016, 17:14 »
Ja det kunne måske godt være spagatben, der er grunden til, at den ikke kan komme op at stå. Har før haft en spagatkylling, men den lå bare på maven i stedet. Bliver interessant at se, når jeg får dem ud af maskinen i morgen..... 16 ude nu <L

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #13 Dato: 20 Marts , 2016, 14:17 »
Det blev til 20 kyllinger, som nu er taget ud af rugemaskinen. De sidste 5 æg får lige chancen til i morgen, men jeg tror ikke de kyllinger kommer ud.

Den der lå på ryggen er i øvrigt fint oppe at stå i dag. Kan ikke se forskel på den og de andre.

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #14 Dato: 20 Marts , 2016, 14:29 »
hvad er det for kyllinger du har ruget ud.