Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nærkontakt med ræven  (Læst 2549 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
Nærkontakt med ræven
« Dato: 11 Maj , 2009, 09:55 »
Min stakkels hane Mikkel havde et tæt møde med ræven i lørdags. Vi gik 3 mennesker rundt i haven da der udbrød panik. Vi kunne høre Hanens advarselssignal der tog til i styrke og løb alt hvad vi havde lært. Da vi var 10 meter fra den lille flok løb ræven lige forbi 2 høns der nær var væltet i farten, og hunden var hurtig bagefter. Der var fjer over alt og vi frygtede det værste. Pluselig kom hanen nærmest flyvende rundt om hækken med en høne bagefter, og fjerne de raslede af den stakkels hanemand. Han løb om til fordøren hvor han gemte sig med hønen. Så gik den vilde jagt på de sidste 5 høns, og til alt held var de der alle sammen...men hvor kom alle de fjer fra  ??? Efter en halvtime var flokken samlet i hønsegården, og ved nærmere eftersyn var der tydelige mærker på hanen efter nærkontakten. Heldigvis har ræven kun plukket rygfjerne, men den stakkels Mikkel var tydeligvis i chok. Hele søndag gik han i hønsegården og lignede en der havde opgivet helt...ingen kykkelikyy eller klukke lyde...kun en skygge af sig selv. Nu håber jeg at han kommer sig efter chokket, så den lille flok kan komme på havevandring igen. Men trods en hård weekend er dagen da startet godt, for da jeg var over og sig godmorgen til flokken kom der et noget rusten og forsigtig....kykli...kyy... *y
Der går nok lige et par dage inden jeg tør lukke dem ud igen, og det bliver under skarpt opsyn fra undertegnede. Imens må de plejes og forkæles indtil Mikkel er på toppen igen.
Hilsen Vinni

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nærkontakt med ræven
« Svar #1 Dato: 11 Maj , 2009, 10:46 »
Utroligt, at ræven tør komme i haven, når I er der!  <B
Heldigt I var der, så den blev jaget væk, forhåbentlig har den indset at jeres have ikke er beregnet på ræve.
Jeg  *k *k for at jeres Mikkel kommer til hægterne snarest.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 11 Maj , 2009, 11:03 »
Stakkels Mikkel.
Plejer det ikke at være ræven der hedder Mikkel ::)
 Men jeg mener altså at det er hanen det er synd for ;)

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #3 Dato: 11 Maj , 2009, 11:33 »
Jaaa...Det var da vist 2 x Mikkel, der tog en slåskamp. Og det var "lille" Mikkel der vandt. Håber også at ræven holder sig langt væk......for altid. Tror at det har været en fordel at vi har hund. Hanen har aldrig regnet hunden for noget særligt, også kommer der en bette ræv og spille smart....nej, nej tænkte Hanen og klapsede rævebassen. Lige et lille billed af Mikkel da han var på toppen  ;D
Hilsen Vinni

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Maj , 2009, 11:51 »
Utroligt, at ræven tør komme i haven, når I er der!  <B

Desværre er der mange ikke så kløgtige mennesker, der fodrer rævene. Det gør, at mange af dem næsten ikke er bange for mennesker mere.
For nogle år siden hørte jeg om en pige der havde ligget og slikket sol i haven og vågnede op ved at en ræv snusede hende i hovedet. Den blev forskrækket da hun vågnede og bid hende inden den stak af.

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 11 Maj , 2009, 12:10 »
godt at der ikke skete mere med din lille hønseflok,men ræven må godt nok have været sulten siden han vovede sig ind i din have imens i gik der
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 11 Maj , 2009, 12:45 »
Heldigt at der ikke skete mere og det er skide træls at den kommer om dagen.  >:( Grunden til at den kommer om dagen nu er at den har unger og skal skaffe en del føde til ungerne, (vi oplevede det sidste år at den tog en høne lige op ad os og kæresten gik og larmede men han så den) det gør at den kommer ved højlys dag og tager den nemmeste føde den kan finde. >:( Derfor skal man virkelig passe på sine høns, killinger mm lige de næste par måneder.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 11 Maj , 2009, 13:15 »
Godt billede.

Offline sandbye

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 Maj , 2009, 13:43 »
godt i var i haven og kunne nå at gøre noget. så heldige var vi ikke igår, vi var lige gået ind for at få noget frokost da der var en farlig ballade i haven. da vi kom ud et øjeblik efter var der fjer på store dele af græsplænen og der lå en død høne og ræve i fuld spring ud over marken med en anden høne i munden >:( >:( >:( >:( >:( for at gøre det fuldendt havede han også lige fået bidt halefjerne af vores hane som nu er hale løs, men heldigvis i live.

så nu er der kun adgang i haven under opsyn
med venlig hilsen
Kenneth Sandbye

suham

• Gæst
« Svar #9 Dato: 11 Maj , 2009, 13:55 »
Vi bor i parcelhus med enge og marker 400 meter væk. Jeg har et par gange mistet høns til ræven. Det har dog være om natten.

Sidste gang, der bed den alle halefjerene af en af hønsene, som i 2 mdr efter gik rundt for sig selv, dybt traumatiseret. Den blev aldrig helt sig selv igen, men begyndte dog længe efter oplevelsen at lægge æg igen.

Den var dog ikke så "stakkel" som dem der blev spist, hvis man skal se lyst på det.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2009, 15:32 »
Har forresten hørt at hvis man har mulighed for at hænge en død høne i et stødhegn eller lign. så ræv får stød når den vil tage hønen, skulle være meget effektiv, det skulle holde den væk i et par dage. :)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2009, 16:27 »
Hej

Det er især nu at man skal passe på med at lukke hønene i haven, rævene har store under og de kræver en del mad, så ræve mor tager lidt større chancer nu og så er der bliver grønt og lang græs, så kan de bedre gemme sig og ligge på lur ind til der bliver fred og man lige får vendt rykken til, så mine dyr er kun i haven når jeg er i nærheden.

Tommy

Offline Martin Nicolaisen

• Passiv bruger
  • Det lille hønsehold.
« Svar #12 Dato: 14 Maj , 2009, 09:13 »
Hej lidelsesfælder
For ca. 3 uger siden havde jeg besøg i hønsegården af mikkel. Det startede med morgenkaffen kl 0730 søndag morgen. Der kom ræven i gårdspladsen, kravlede op i en sandstak, hvor der var - for sjov - placeret en fiskehejre af plast. Ræven ville lige have nem morgenmad, men luntede skuffet vidre ind i skoven igen - vi har skov rundt om ejendommen -. Da jeg kom ud til hønsene var hanen og 4 høns vær. Kun fjer var tilbage, og de resterende høns var meget skræmte. Andrikken havde gemt sig inde i hønsehuset og andemor, der ruger havde ræven heldigvis ikke bemærket, mikkel havde gravet sig under hegnet.
Nå - mandag købte jeg en ny hane og 5 høns, dejligt med galen igen.
Næste søndag morgen 0600 hørte jeg larm i hønsegården. Jeg kikkede ud af soveværelsesvinduet, da var der helt stille, så så vi hinanden i øjnene. Jeg styrtede ud i hønsegården - med jagtgevær -, men ræven var væk. (Under hegnet et nyt sted - det er så slut nu) Hanen og en høne lå døde i hønsegården. Heldigvis havde jeg aftenen i forvejen fået min and med 10 nye ællinger gennet ind i stalden! F.....s! Jensen (min Parson Terrier) blev sat ind i sagen og sendt til skovs.
Ræven kommer jævnligt luntende rundt om huset, Jensen bliver sendt efter, men mikkel er snu den klarer frisag. Så når jeg er sikker på at hvalpene er af graven, så bliver det alvor!

vh/Martin
Martin

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 14 Maj , 2009, 09:17 »
Martin vi har fliser gravet ned på højkant som sokkel rundt i hønsegården, Mikkel har en enklet nat forsøgt at grave sig ind; den prøvede flere steder, men kom aldrig under. Det ville nu heller ikke have nyttet noget, for smuthullet til hønsehuset var lukket.
Du kan evt. se billede i mit galleri, af hvordan vi har gjort.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 14 Maj , 2009, 09:50 »
Hvor er det synd for jer der får plyndret hønsebestanden. Fra mit stuevindue kan jeg kigge lige over på vores nærliggende rævegrav. Den ligger i en høj godt 100 m herfra. Vi flyttede hertil for 2 år siden. Her var et hønsehus men de tidligere ejere havde opgivet da ræven gerne luntede rundt i haven sammen med dem midt om eftermiddagen og tog høns lige for fødderne af dem. De kunne næsten stille deres ur efter rævens gang i haven. På trods af at de var en stor familie med børn og en meeega rotweiler !!!
Vi lavede en indhegning rundt om hønsegården...den er bestemt ikke rævesikker hvis den ellers gad grave lidt. Jeg nyder at vi har ræve så tæt på så tænkte at det måtte komme an på en prøve hvordan vi nu kunne holde høns. I de knap 2 år vi har haft høns (og ænder sidste år) har ræven snuppet 3 ænder. det går jeg i hvert fald ud fra eftersom de forsvandt og ungerne har fundet knogler ovre ved rævegraven. Der er gået mdr mellem hver forsvinden. Det er kun sket når fjerkræene har været lukket ude af hønsegården.
3 ænder på 2 år er en acceptabel tabsprocent for mig. Sidste år legede ræveungerne midt ude på vejen når vi cyklede til skole om morgenen. Naboen har jagtretten og skød 2 ræve sidste jagtsæson. Så jeg er sluppet for den store massakre indtil videre samtidig med jeg kan nyde både høns og ræve. Håber det fortsætter på denne måde.

Skulle ræven gå amok ...ja så må jeg jo lave en rævesikret hønsegård ....men indtil videre synes jeg vi alle lever i ret fin harmoni.

Knus Søs
Med venlig hilsen Søs