Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En sælsom historie  (Læst 1138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alice

• Bruger
En sælsom historie
« Dato: 09 Marts , 2016, 21:41 »
Sneen har væltet ned i flere dage, så hønsene er trætte af bare at kunne gå på de skovlede stier i udegården. Det er også svært at skaffe nok frisk grønt til dem, så de har fået lov til at løbe over det hele. De hygger sig gerne i solen ved husvæggen.

I mandags så jeg pludselig en skygge komme farende og gribe en sort høne. Jeg sprang selvfølgelig ud, skreg op og skældte ud på den jagthund, som var hønsetyv ved højlys dag. Hunden slap da også hønen, men den greb omgående en lille brun høne og stak af sted. Jeg spurtede efter den og så, at den havde et solidt greb i hønen, som hang slapt ned og blev kraftigt rusket. Det lykkedes mig at få et fast greb i hundens halsbånd, så den slap hønen. Min mand så, at hønen løb ind under laden, som står på stolper.

Hundens ejer kom senere på dagen og var én stor undskyldning, ville erstatte hønen, men det var der nu ingen grund til. Jeg var bare mest ked af, at vi ikke kunne finde den døde eller skambidte høne, selvom vi kravlede på alle fire over murbrokker, knuste tegl og gamle landbrugsredskaber under laden.

I dag hen under aften da hønsene var lukket inde i hønsehuset, ordnede jeg magasiner og rammer til bistaderne. På vej forbi hønsenes udegård så jeg en lille brun skikkelse ved den åbne låge. Det var min lille høne som efter 2 nætter i frost og sne og uden mad nu gerne ville lukkes ind. Hun var fin og hel og skyndte sig ind i hønsehuset, da jeg åbnede for hende.

Da jeg senere ville se, at alt var ok hos hønsene, fandt jeg frøautomaten oversprøjtet med blod. Ikke en eneste høne fejlede noget. De har myrdet en mus og ædt den. Hårdføre kyller. Kattene går da også i en bue uden om dem.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
Sv: En sælsom historie
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2016, 23:33 »
Nåå det må have været noget af et chok for den, siden det skulle tage så længe at vove sig frem igen. Utroligt at den overlevede sådan en behandling.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 10 Marts , 2016, 10:13 »
Godt hun klarede den :)

Og tak for forklaringen på blod på foderautomater. Det har jeg også oplevet et par gange, men jeg troede der var en der havde haft en rift i kammen eller noget.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 10 Marts , 2016, 21:09 »
Det er det mest utrolige et dyr kan udsættes for og så fortsat med livet i behold. Det er jo rystende at opleve, den stakkels høne blive angrebet og se hundens behandling af samme. Men jeg har indtryk af, at et dyr der bliver angrebet, ofte spiller død, for at narre angriberen. Så slipper angriberen ofte sit bytte, da den tror sig sikker på et måltid, men byttedyret får derved lejlighed til at flygte.

Godt det gik godt.

Min eneste tilbageværende påfugle kylling, overlevede IKKE en tur med en hunds bid. Hundeejeren beklagede meget hun havde ladet sin hund løbe uden snor på min ejendom, ifm hun skulle selvplukke hindbær. Men det ændrede jo ikke på, at min kylling var død. Jeg var stjernende gal, men bed det i mig. Kunder osv osv.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 11 Marts , 2016, 07:21 »
Sikke en historie! Men fedt hønen klarede sig. /o
Hans Kurt, det gør mig ondt med din påfugl, vi har jo 1,2, som klækkede i juni sidste år, de er en stor daglig glæde, så jeg håber, du får nogle nye.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk