Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor sove på pind?  (Læst 9185 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Hvorfor sove på pind?
« Dato: 01 Marts , 2016, 11:23 »
Hvad er grunden til, at høns skal sove på en pind?

I forbindelse med anskaffelsen af min lille besætning, læste jeg at det var vigtigt at lære dem at sove på pinden. Så hver evig eneste aften er jeg troligt ude og flytte alle hønerne op på pinden. Det har nu stået på siden midten af august, og de har stadig ikke lært selv at sætte sig på pinden <J Hver eneste aften, ligger hønerne halvejs ovenpå hinanden i redekasserne. Jeg har to redekasser, og der ligger så 3 høner (indtil for nylig 4 stk. - den ene mistede hovedet).

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg flytter hønerne op på pinden kort efter de er gået i seng, så flytter de tilbage i rederne og sover der. Jeg skal vente mindst en time, så flytter de ikke tilbage i rederne. Er det fordi det så er blevet så mørkt, at de ganske enkelt ikke kan finde tilbage til redkasserne i mørket?
Den med mørket holder så ikke helt. For i november og december måned lukkede jeg dem ud om morgenen inden det var blevet lyst - og der havde de allerede lagt deres æg - i redekasserne - i mørke  ???

Jeg synes det er rigtig dårlig stil at sove i redekasserne, når man nu er et dyr der "skider i sengen" hver nat  >:( Er der et trick, til at lære dem at sætte sig på pinden helt frivilligt?

Jeg har en eller anden mistanke om, at det måske kan skyldes hønsehusets indretning. Jeg har desværre et færdigkøbt hønsehus, som kun har halv højde i huset. Det betyder, at pinden kun sidder 10 cm. over bunden af huset. Vil det hjælpe, hvis jeg på en eller anden måde kan få hævet pinden? Men hvis jeg kan få den hævet til 30 cm. har de kun 40 cm før de støder på loftet, er det nok?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor sove på pind?
« Svar #1 Dato: 01 Marts , 2016, 12:00 »
At flyve op på pind er ganske naturligt, for det er for at komme i sikkerhed for rovdyr, men selvfølgelig så har de fleste tamhøns ikke så meget at frygte og mange af de lidt tungere dyr, er heller ikke de bedste flyvere.

Høns flyver "normalt" op og sætter sig, hvor der er højest. Især de lette af slagsen, kan næsten ikke komme højt nok op.

Om at sove på gulvet i en klump eller sove i rederne, er nok ikke specielt hygeinisk, da høns klatter en del om natten.
Og reder helst skal være rene. Så æggene også er rene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gerda

• Bruger
« Svar #2 Dato: 01 Marts , 2016, 12:14 »
det tror jeg godt du kan regne med at pinden sidder for lavt. Jeg havde det samme bøvl indtil jeg hævede pinden og så var det problem løst.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 01 Marts , 2016, 13:07 »
Hos mig virkede det at jeg i en kortere periode satte en plade for redekasserne, så kunne de ikke komme ind i dem. Det tog hanekyllingen lang tid at lære, da han i starten blot sov på gulvet, når han ikke længere kunne komme i kasserne.
Og som Gerda siger, så sidder pinden for lavt, eller redekasserne for højt.
i mit tilfælde er det redekasserne der er for høje, men at sænke dem kræver en større ombygning, så jeg må p.t. bide i det sure æble, og lære dem at sove på pinden :)
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #4 Dato: 01 Marts , 2016, 15:53 »
Ved ikke om race betyder noget, men mine Australorphøner kunne ikke drømme om at sove i redekasse, mens Orpington næsten ikke er til at få til at lade være.
Australorphanen - det store læs - kryber nogle gange i redekasse og sover. Tror han ind imellem godt vil have fred for damerne og ansvaret  :) - men lidt mærkeligt synes jeg nu det er.

Offline BKP

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Marts , 2016, 16:53 »
Jeg har Dværg Faverolles og Stor Silke, der heller ikke går på pind. Pinden er 25 cm over gulvet. Er det også for lavt ?

Offline Gok

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 Marts , 2016, 17:35 »
He he Lene! Du skulle have købt racehøns  ::)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 01 Marts , 2016, 20:52 »
Som andre også skriver, er det pga rovdyr, høns normalt sover højt. I min flok, er der også dyr, der har svært ved at finde ud af at sove på pindene.

De tunge høns kan komme der op via en hønsestige. Faktisk tror jeg de fleste benytter den, når de skal op og sove.

Mine høns delte sig i to grupper til at starte med, men nu er de fleste begynd at sove sammen, endda ret tæt. De kom i hønsehuset for 10 mdr siden.

Så er andre, igen, begyndt at sove de forkerte steder - set fra min synsvinkel. Men hanekyllingerne fra august 15 skal jeg stadig flytte ud af rederne HVER aften. Efter måneder ser det ud til, at deres Brahma mor har forstået, hvad jeg ville med det at have flyttet hende i adskillige måneder.

Nu slagter jeg snart de fleste haner, så kan jeg vel for søren slippe for at skulle flytte dyr hver aften og de aftner det ikke bliver foretaget - er æg oversmurt med møj - øv. /d

Hvilket råd jeg skal give dig ved jeg simpelthen  ikke - ud over, at reder og sovepinde ikke må være i samme højde, og at sovepinden skal være højest oppe. Om du fortsat skal aftenflytte - tja. . .  ;D

Alt den flytten fra reder til sovepind, er jo også lidt af et problem, hvis der skulle dukke en skruk op, som jeg har håbet på længe. For så forstyrre jeg hende i en naturlig del af hendes redesøgning, ak ja det er ikke nemt  *f

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2016, 18:11 »
Jeg er en tålmodig sjæl, så jeg fortsætter aftenflytningen  :)
Har kigget på om pinden kan flyttes. Jeg skal have lavet nogle nye pindeholdere, og forkortet pinden lidt. Så burde det med lidt Rasmus Klump Snilde kunne lade sig gøre at få den op i højde med redernes tag.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #9 Dato: 21 Marts , 2016, 10:18 »
Overliggeren blev hævet fra 14 dage side.
Så nu kan de sove over redekassehøjde. Desværre har de ikke forstået budskabet. Jeg skal stadig flytte dem fra rederne HVER aften - og dog, de sidste 2 aftner, er der èn høne, som frivilligt har sat sig på pinden (det kan være, at det er blevet for varmt til at ligge i lag i redekasserne  ;)).
Men den højere sovepindehøjde, betyder at de bliver på pinden hele natten, når jeg først har løftet dem derop  ;)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven