Hvad er grunden til, at høns skal sove på en pind?
I forbindelse med anskaffelsen af min lille besætning, læste jeg at det var vigtigt at lære dem at sove på pinden. Så hver evig eneste aften er jeg troligt ude og flytte alle hønerne op på pinden. Det har nu stået på siden midten af august, og de har stadig ikke lært selv at sætte sig på pinden

Hver eneste aften, ligger hønerne halvejs ovenpå hinanden i redekasserne. Jeg har to redekasser, og der ligger så 3 høner (indtil for nylig 4 stk. - den ene mistede hovedet).
Jeg har fundet ud af, at hvis jeg flytter hønerne op på pinden kort efter de er gået i seng, så flytter de tilbage i rederne og sover der. Jeg skal vente mindst en time, så flytter de ikke tilbage i rederne. Er det fordi det så er blevet så mørkt, at de ganske enkelt ikke kan finde tilbage til redkasserne i mørket?
Den med mørket holder så ikke helt. For i november og december måned lukkede jeg dem ud om morgenen inden det var blevet lyst - og der havde de allerede lagt deres æg - i redekasserne - i mørke

Jeg synes det er rigtig dårlig stil at sove i redekasserne, når man nu er et dyr der "skider i sengen" hver nat

Er der et trick, til at lære dem at sætte sig på pinden helt frivilligt?
Jeg har en eller anden mistanke om, at det måske kan skyldes hønsehusets indretning. Jeg har desværre et færdigkøbt hønsehus, som kun har halv højde i huset. Det betyder, at pinden kun sidder 10 cm. over bunden af huset. Vil det hjælpe, hvis jeg på en eller anden måde kan få hævet pinden? Men hvis jeg kan få den hævet til 30 cm. har de kun 40 cm før de støder på loftet, er det nok?