Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: rugeæg via post Danmark??  (Læst 2865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Fru.Berg

• Gæst
rugeæg via post Danmark??
« Dato: 10 Maj , 2009, 18:13 »
Ja Ja jeg ved det godt "det er hende fru.berg igen der ikke kan finde ud af det"! ::)

men jeg er jo som sagt helt ny i det her hønseri så nu må jeg lige spørge, hvordan kan det lade sig gøre at sende rugeæg med posten? jeg ville jo mene de skulle fra de er lagt, ha masser af varme og vendes osv.. men kan man (på hvilken måde)? sende dem med posten og så ved modtagelse ligge dem hos sin skruk høne??  ???

hvor lang tid kan æggende holde sig uden varme fra enten høne eller rugemaskine? ???

I herinde har jo været så behjælpelige med mine andre spørgsmål så håber i også her kan komme med gode svar.. ;)

på forhånd tak

fru.berg

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: rugeæg via post Danmark??
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2009, 18:38 »
Rugeæg skal ikke have varme før de skal ruges ud. Dvs de kan ligge i op til 14 dage i stuetemperatur (gerne lidt lavere) hvor de vendes 2 x dagligt. Så man har de 14 dage til at samle æg og evt sende dem. Så kommer de under skrukken/i rugemaskinen og 21 dage fra den dag skulle der gerne være kyllinger.

Æggene pakkes godt og grundigt ind i f.eks. papir, så en æggebakke, så i krøllet papir og så en papkasse. Frimærke på og så med Postmand Per. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2009, 18:41 »
Hej Fru. Berg.
Jeg er også ny inden for hønseri, men har hørt at man kan samle rugeæg fra høns i et par uger uden der sker noget med æggene. De skal ikke i køleskab i ventetiden, men tror det er ved ca 12 grader de skal opbevares. De skal stå i en æggebakke der er sat på skrå og vendes vist et par gange om dagen. Hvis man modtage æg med posten skal de hvile et døgn inden der startes på rugning.
Det er sådan jeg har fået fat i det, men der er andre der ved det med sikkerhed.
Håber det hjalp lidt og at eksperterne kommer på banen.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2009, 18:44 »
Hej fru Berg. Vi har alle været begyndere og det er da ikke så dumt at spørge om noget, man ikke ved....
Jeg har næsten lige købt rugeæg af "Lone". Alle 20 ankom i fin stand. De var enkeltvis pakket ind i engangsvaskeklude, pakket i æggebakker med blisterplast udenom og lejret i en voldsom mængde sammenkrøllede avissider i en stor papkasse, der var sendt som pakkepost. Det ene hjørne af kassen havde fået et tryk, men altså: æggene var hele. Æggene skal ikke ligge varmt fra de bliver lagt og til der ruges på dem. Hønen lægger jo max. 1 æg om dagen og forlader derpå reden. Begynder så rugningen, når hun synes at der er æg nok. I mellemtiden har de "rumtempemperatur". Du kan læse mere om rugning her på Forum - og der er nok også flere, der vil dele deres viden med dig. God fornøjelse - det er meget spændende, uanset om det foregår under en høne eller i en maskine.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Fru.Berg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2009, 19:03 »
hejsa

jamen det er jo helt fantastisk  :o
jeg syntes det er en utrolig måde at man kan gøre det sådan.. ja høns er da en utrolig skabning.  :D

så glæder jeg mig til jeg er kommet lidt igang og kan afprøve det..  :D