Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid "afføring"?  (Læst 11382 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
Hvid "afføring"?
« Dato: 10 Maj , 2009, 16:51 »
En af mine høns er helt klistret til bagi, af en slags hvidlig afføring.
Hun virker ikke helt frisk, og flere gange står hun på græsset og ligesom laver "lægge-bevægelser", men uden at der kommer andet ud end lidt klatter.
Hvad fejler hun? Kan det afhjælpes, eller er der kun en vej?

Mvh Maria

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Hvid "afføring"?
« Svar #1 Dato: 10 Maj , 2009, 17:25 »
Hej Maria
Hvilken race er hun af og hvor gammel er hun ca  ???
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 10 Maj , 2009, 17:57 »
Det lyder som dårlig mave. prøv med trækul og yoghurt/A38 og se om det ikke hjælper på maven
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2009, 18:48 »
Hej Linda,

det er faktisk en af dine! :) Jeg har bare fået ny profil, fordi jeg aldrig nåede at registrere mig, da der var ændringer med profilerne... :)

Så du kender hende jo nærmest bedst selv... Brun sussex fra sidste år. De trives ellers vældig, dog er den hane (som vi valgte at beholde) skvattet død om for et par uger siden desværre, som ham har vi måtte udskifte.

Finn - hvordan gives det, kan jeg bare hælde det i en skål som de alle kan snaske i?

Mvh Maria

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2009, 19:01 »
Prøv evt med hønseguf. Det er der a-38 i og det guffer de i sig i løber af 0,5 ;D

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Maj , 2009, 19:20 »
Hvis de bare skal have A38, så blandt lidt havregryn i så det bliver lidt mere fast, og så bare giv dem det. Begge dele hjælper på tynd mave ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 Maj , 2009, 20:00 »
Jamen Jamen Maria  ;)
Der kan man bare se, hvem kunne vide det var dig  *d
Velkommen tilbage.
Sikke da noget med hanen der bare faldt død om  :'( det er jeg ked af at høre. Men det sker sommetider,, øw øw. Hanen var ikke fra mig?? vel?? (civil betjent -- ÅÅH jeg mener senil dement)  *e

Giv hende lidt trækul som du knuser med en stor hammer så det bliver til smuller/små stykker.
God bedring med tøsen  *p
 *p Linda
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #7 Dato: 10 Maj , 2009, 20:38 »
Altså, nu er jeg jo lidt grøn her - trækul - ligesom i grillkul?  ;)

Jeg lavede en ordenligt omgang hønseguf, som alle de andre høns virkelig "guffede" i sig, mens fru sygesen sad inde på pinden. Jeg fik hende ud til de andre, men hun ville ikke rigtig spise, hun drak lidt vand, men værgede sig mod at spise.
Imens jeg var der sked hun det rene vand, og efterfølgende så det faktisk ud som om hun brækkede sig.... ?

Hvordan får jeg hende til at spise trækul?

Linda - Jo, jo hanen var også fra dig... Men ja, har hørt siden, at det sker ind i mellem, han var ellers meget viril.... ;)

Kh Maria

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 10 Maj , 2009, 22:35 »
Maria
Det glæder mig at hanen havde et godt liv inden han faldt af pinden *t
Trækul - Ja det man bruger til at grille med --bare ikke de runde briketter, det skal være rigtig trækul. Måske du har noget i brændeovnen (hvis du har en sådan) det kan også bruges.
Hvis den også brækker sig,  <J såå ved jeg ikke  <R så må der andre på banen med et bud.
Håber det bedste
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #9 Dato: 10 Maj , 2009, 23:46 »
nårh, stakkels hønemor  :-\

lyder som en grim maveinfektion...

jeg ville gøre følgende:

isolere hende fra de andre.

give hende Coca Cola (den ægte vare) at drikke eller kamillethe eller vand med æblecider - alle tre gode til sløje maver.
Og holde øje med at hun drikker - hvis ikke, så tag hønen på skødet og sprøjt væske ind i næbet med en engangsprøjte (sådan en man bruger til at dosere medicin med f.eks.). Det er vigtigt at hun får væske.

og så ville jeg nulre små kugler af hønseguf (med lidt ekstra kartoffelmel i) på størrelse med en ært, tage hønen på skødet, tvinge næbbet op og lægge "ærten" bagest på tungen - og så lukke næbbet. Så synker hun den helt af sig selv.

Du skriver hun laver "lægge-bevægellser". Prøv at mærk om der er et æg på vej, der har sat sig fast...

Pøj, pøj med hende.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

hoejberg

• Gæst
« Svar #10 Dato: 11 Maj , 2009, 08:44 »
Hvordan går det med den syge høne?

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #11 Dato: 11 Maj , 2009, 10:02 »
Ja nu sad jeg lige ude ved hønsegården ca. 10 mins tid og iagtog hende. Hun drikker meget, og ser stadig klistret ud (men ikke helt så meget som igår) bagi, men hun virkede lidt friskere... Dog måske kun fra 5% til 10%...  ::) Hun klattede ikke mens jeg var der, eller "brækkede sig"...
Hun gik da lidt rundt og prikkede lidt i jorden, så nu ser jeg det lige an et par timer, ellers må jeg tage hende fra de andre.
Det bliver dog sikkert lidt af et cirkus, de er ikke sådan vant til at blive håndteret...  :P

Linda - flere af de brune sussex piller sig oven på ryggen, så flere af dem render rund med en mere eller mindre bare ryg - hvad skyldes dette?

Mette - Hvor ofte skal alm. raske høns have sådan en omgang hønseguf, for at holde utøj og andet fra livet?

Mvh Maria

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
« Svar #12 Dato: 11 Maj , 2009, 10:15 »
Maria
At det går lidt bedre med tøsen, er da et godt tegn men prøv aligevel at lave lidt trækul og smid der ind, måske det kunne hjælpe hende lidt mere.
At de er lidt bare på ryggen kan jo skyldes den nye hane  *e som har mega travlt, men det kan også være tegn på utøj.
Fang en af dem og kik den grundig efter, eller giv dem alle en stor pift af staldchok (flue gift på spraj dåse) under begge vinger og i rumpætten.  *r
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 11 Maj , 2009, 10:54 »
Min ene høne har også i nogle uger bøvlet med lidt tynd mave. Det værste er vel at det sætter sig i ret store tørre klumper i fjerene ved kloakken. Jeg har haft hende inde til intimvask én gang, og tog hende så ind i går aftes igen. Hun sidder lige så fint stille og finder sig i det der i bunden af brusenichen. Jeg bruger håndvarmt vand og mild shampo. Bagefter pakker jeg hende ind i et håndklæde og krammer hende så tør jeg kan. Natten tilbringer hun i husets luneste rum i en papkasse med spåner i bunden.
Man skulle næsten tro, at hun synes det er rart at blive befriet for det stads, eller at hun i hvert fald forstår, at jeg vil hendes bedste, om morgenen er vi stadig gode venner, når jeg bærer hende ud til de andre.
Jeg har efter råd fra Bjarne blandet æblecidereddike i deres drikkevand (1 dl til 10 l vand), og synes også det er blevet lidt bedre.
Jeg tror ikke det smitter, det som min har, for ingen af de andre har antydning af dårlig mave. Så hun har nok bare lidt ubalance i tarmfloraen. Alle hønsene får også hønseguf næsten dagligt, de elsker det!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Maria Lisette

• Passiv bruger
    • Hyldemors Have
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2009, 08:16 »
Nå, den syge høne er lidt i bedring. Et par dage efter lavede jeg en ny omgang hønseguf, som hun nu også tog del i. Hun drikker fortsat vand, men er stadig lidt sløv i betrækket.
Vores nabo er dyrlæge, og han kom forbi og kiggede lidt på hende, og han mente også bare at det er tynd mave, så det går nok i sig selv.

Tusind tak for jeres hurtige respons med mange gode ideer.  :)

Linda - Det underlige er bare, at det kun er sussex hønsene, og ikke landrace hønsene som har denne her bare ryg? Og hanen er på begge slags.

Kh Maria