Min ene høne har også i nogle uger bøvlet med lidt tynd mave. Det værste er vel at det sætter sig i ret store tørre klumper i fjerene ved kloakken. Jeg har haft hende inde til intimvask én gang, og tog hende så ind i går aftes igen. Hun sidder lige så fint stille og finder sig i det der i bunden af brusenichen. Jeg bruger håndvarmt vand og mild shampo. Bagefter pakker jeg hende ind i et håndklæde og krammer hende så tør jeg kan. Natten tilbringer hun i husets luneste rum i en papkasse med spåner i bunden.
Man skulle næsten tro, at hun synes det er rart at blive befriet for det stads, eller at hun i hvert fald forstår, at jeg vil hendes bedste, om morgenen er vi stadig gode venner, når jeg bærer hende ud til de andre.
Jeg har efter råd fra Bjarne blandet æblecidereddike i deres drikkevand (1 dl til 10 l vand), og synes også det er blevet lidt bedre.
Jeg tror ikke det smitter, det som min har, for ingen af de andre har antydning af dårlig mave. Så hun har nok bare lidt ubalance i tarmfloraen. Alle hønsene får også hønseguf næsten dagligt, de elsker det!