Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plantning i hønsegård  (Læst 13214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

• Passiv bruger
Plantning i hønsegård
« Dato: 30 Januar , 2016, 17:34 »
Har besluttet mig for at plante træer/buske i min hønsegård. Det skal være nogle planter som vokser hurtig og lukker af. De skal også kunne holde til at hønsene går imellem dem og hakker lidt i bladene. Håber i har nogle ideer :)
Nikolai

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Plantning i hønsegård
« Svar #1 Dato: 30 Januar , 2016, 18:11 »
Har besluttet mig for at plante træer/buske i min hønsegård. Det skal være nogle planter som vokser hurtig og lukker af. De skal også kunne holde til at hønsene går imellem dem og hakker lidt i bladene. Håber i har nogle ideer :)
Nikolai
Jeg ville vælge æbletræer. Dem i ikke selv spiser får hønsene glæde af.
Et hasselnøddetræ er også godt i en hønsegård, for så undgår man for det meste orm i nødderne da fluerne som stikker er i jorden undertræet og bliver så ædt af hønsene.
Hilsen
Peter

Offline Gok

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Januar , 2016, 18:39 »
Jeg har Hasselnødder på en del af hønsenes areal (uden for hønsegården) Det er Egernene som har "plantet" dem, og de gror hurtigt og giver skygge og læ. Det er godt om sommeren med skygge, når det er meget varmt. Hønsene spiser bladene, selv om de ikke hører til de mest populære.

Jeg har også pære- og æbletræer, men da de gror langsomt, er det måske ikke den slags du skal satse på.
Især æblerne bliver spist af hønsene.

Dværgdotterne er glade for træerne, for de flyver gerne op på de lavere grene. Det er kun frugttræerne, som har vandrette grene, medens Hassel mest har "lodrette" (i lav højde), som er ubrugelige som siddegrene.

Offline Alice

• Bruger
« Svar #3 Dato: 30 Januar , 2016, 21:04 »
Jeg har plantet fjeldribs i flere rækker, så hønsene kan gemme sig mellem buskene. Fjeldribs vokser hurtigt, kan tåle det meste, får tidligt løv om foråret og er nemme at opformere, så det ikke koster en bondegård. Ellers æble og pære som større træer. Et par piletræer og et enkelt fyrretræ (lille bitte selvsået) blev det også til.

Offline Marlene H.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2016, 13:14 »
Jeg har plantet fjeldribs i flere rækker, så hønsene kan gemme sig mellem buskene. Fjeldribs vokser hurtigt, kan tåle det meste, får tidligt løv om foråret og er nemme at opformere, så det ikke koster en bondegård. Ellers æble og pære som større træer. Et par piletræer og et enkelt fyrretræ (lille bitte selvsået) blev det også til.

Undskyld jeg spørger, men hakker de ikke det lille fyrretræ i stykker? Eller bruger de det bare som "skjul"?

Hilsen Marlene
1.0 mand
1.1. børn
1.0 kat

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2016, 13:26 »
Høns skal jo helst have noget grønt hver dag. Derfor var det måske en ide, at hegne et mindre stykke inde i hønsegården og så så græs, salat eller hvad man nu har. Så kan man fjerne hegnet og vups der er grønt. Så kan et andet sted hegnes og så vider.

Bare en ide.  *e

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2016, 13:31 »
Man kan også lægge nogle rammer med trådnet på jorden, så kan de nippe af det, der vokser op igennem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 31 Januar , 2016, 15:33 »
De kan  også være hårde ved rødderne når de skraber der,  så en form for indhegning rundt om kan være nødvendigt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Alice

• Bruger
« Svar #8 Dato: 31 Januar , 2016, 16:37 »
Næh, de ignorerer bare det lille fyrretræ. Æblerne og pærerne er købt i planteskolen sidste år. Jeg har sat kyllingenet eller stammetrådnet op for  rådyrene, hønsene er ikke hårde ved planterne, men de har også 3-400 m2 at boltre sig på. De er allergladest for et større krat af gederams, hvor de selv kan lave hemmelige stier. Vi har måttet slå græs i hønsenes udegård, for de overkom ikke at holde det nogenlunde kort.
Når de har fået lov til at gå i haven, kan jeg se hvor glade de er for en lille "skov", så det prøver jeg at efterligne i deres udegård.
I selve hønsegården er der 1 fjeldribs, 1 aronie + gederams og brændenælder. De sidstnævnte klipper jeg dog et par gange om året, og hvis energien rækker, tørrer jeg bladene. Det er godt vinterfoder og nuldret og blandet med de andre grønsager bliver det ædt af de forvænte.
Beplantning giver færre uoverensstemmelser mellem hønsene..

Offline Marlene H.

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2016, 08:40 »
Super :)

Kan man med fordel lave et hegn som får en slyngplante på af sig? Som så giver skygge og nedfald.
Tænker som der er noget frugtbærende flerårigt som man kan plante inden hønsene kommer, samt afskærme med fintmasket hegn inden det er tykt nok i stammen. 

Jeg må på udflugt til planteskolen når vejret er til havearbejde :D

Hilseen Marlene
1.0 mand
1.1. børn
1.0 kat

Offline Alice

• Bruger
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2016, 13:34 »
Det kan du sagtens, men tænk på, at hvis der øverst er noget fast at sidde på, så flyver hønsene derop. Man kan ellers ofte klare sig med et lavt hegn, bare de ikke kan lande øverst på hegnet.
Skygge var også mit problem. Det blev løst - ikke særlig smukt - men funktionelt og billigt med et par gamle døre op mod indhegningen og en tiloversbleven tagplade af stå på skrå. Det blev et lille trekantskjul, som hønsene gerne opholder sig i. Du kan sikkert selv lave en smukkere hytte at genbrugsmaterialer, for det er umuligt at få nye planter til at give tilstrækkelig skygge så hurtigt.
Men høns behøver ikke være de rene vandaler. Hvis de af og til får et par trillebørfulde ukrudt at endevende, er de lykkelige. Nedfaldne blade, kompost, bare noget der er spændende for en høne.

Offline Marlene H.

• Bruger
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2016, 13:52 »
Tak for svar :)

Jeg har tænkt et hegn på 180-200 cm så ræven ikke kommer ind. Elektrisk hegn er ikke en mulighed pga. små børn. Men hvis et par slyngplanter kan give lidt læ/skygge næste år, kan en midlertidig skygge i år være ok :) eller om 2 år, planterne skal kunne følge med ;)

De vil få ukrudt fra haven samt græsafklip. Samt rester fra køkkenet
1.0 mand
1.1. børn
1.0 kat

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #12 Dato: 01 Februar , 2016, 14:47 »
Ræve kan sagtens hoppe/klatre over et hegn på 2 meter. Der skal overdækning til.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #13 Dato: 01 Februar , 2016, 16:25 »
De minitræer og buske som jeg har i hønsegården, har jeg beskyttet ved at sætte et blot 20 cm højt havehegn rundt om. Det beskytter dem mod at blive skrabet op af hønsene. Der kan sagten blive nippet i bladende, men taks, buskbom og rosenstængler falder ikke rigtig i dyrenes smag.

Det er nemt og enkelt. Du klipper et stykke hegn i den længde som omkredsen skal være. I højden klipper du så 30 cm. hvor de nederste 10 cm kun bevarer de lodrette stivere, som er lige til at sætte ned i jorden.

Med hensyn til at spise af bladende, har jeg lagt mærke til at mine høns ikke kan lide rødbladede planter.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 01 Februar , 2016, 17:20 »
De minitræer og buske som jeg har i hønsegården, har jeg beskyttet ved at sætte et blot 20 cm højt havehegn rundt om. Det beskytter dem mod at blive skrabet op af hønsene. Der kan sagten blive nippet i bladende, men taks, buskbom og rosenstængler falder ikke rigtig i dyrenes smag.

Det er sørme heldigt, at hønsene ikke har lyst til at mage på taks og buskbom (rosenstængler kender jeg ikke). Taks er den giftigste stedsegrønne busk vi har - ligesom buskbom indeholder taks alkaluid buxin, som virker lammende på centralnervesystemet. Væksterne er også giftige for fugle
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14