Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plantning i hønsegård  (Læst 13216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Sv: Plantning i hønsegård
« Svar #15 Dato: 01 Februar , 2016, 18:50 »
Hej Helle
Jeg vidste godt at taks er giftig. Men jeg var ikke klar over at at buskbom havde det samme stof i sig. :o
Hvad med Cypres? Den står på det stykke hvor jeg har planer om at udvide hønsegården.
Jeg har åbenbart stor tillid til at fuglene (både mine høns og de vilde fugle) selv ved hvad de kan tåle ??? Men jeg har faktisk set hønerne nippe i både taks og buskbom. Ind imellem spiser de også et par blade af Efeu - de grovæder den dog ikke. S¨jeg håber ikke Efeu er giftig  :'(
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #16 Dato: 01 Februar , 2016, 19:12 »
Efeu indeholder giftige saponiner - bladene er ikke så giftige som bærrene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Landhønen

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 01 Februar , 2016, 19:34 »
Har overvejet at plante et par rækker med spirea i hønsegården, men ved ikke om de kan holde til at hønsene går imellem dagen lang?

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #18 Dato: 01 Februar , 2016, 19:42 »
Jeg har åbenbart stor tillid til at fuglene (både mine høns og de vilde fugle) selv ved hvad de kan tåle ???

Det kan du også sagtens have. Så længe hønsene ikke sulter og i øvrigt har adgang til 'sundt' grønt, vil de ikke spise det der er giftigt (i hvert fald ikke i større mængder end hvad de kan tåle - eller lide: De fleste 'gift'stoffer smager grimt - det er plantens forsvar mod at blive ædt).

Så er der jo også altid spørgsmålet om dosis - fx. kan indtagelsen af en hel muskatnød slå et menneske ihjel, men at rive lidt ned i maden, tåler vi fint, og det har sikkert også nogle helsefremmende egenskaber.
Og så er 'gift' jo ikke nødvendigvis = dødelig udgang men kan også 'bare' give maveonde el.lign.

Nogle 'giftstoffer' kan i den rette dosis have enddog helbredende virkning på diverse lidelser og skavanker - det kendte eksempel er nok digitalis, der indeholder kinin, som i rette dosis kan afhjælpe hjertelidelser.

Og så kan der være forskel på, hvad pattedyr og fugle kan tåle, fordi vi er forskelligt indrettet. Rå hyldebær får vi men ikke fuglene maveonde, mens fugle ikke kan tåle avocado.

Denne norske side har et rigtig fint urteleksikon, der beskriver både indholdsstoffer og deres egenskaber - dog mest med henblik på mennesker :)
Her er f.eks. en fin lang beskrivelse om efeu: http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/hede_hel.htm
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 02 Februar , 2016, 10:05 »
Jeg ville bruge pil.

Det er super billigt. Hvis du har et piletræ i nærheden, så skærer et pilerid af og stikker i jorden. Så vokser den næsten med statsgaranti.
Pil vokser hurigt - og vil endnu hurtigere pga. hønsemøddet. Samtidig suger pil en masse vand op.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.