Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotteplage  (Læst 29701 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rotteplage
« Svar #15 Dato: 09 Januar , 2016, 20:06 »
Fugle kan lukkes ud af trådfælder uden at have taget skade,  så det er ikke noget problem.  Jeg har en enkelt gang haft en bogfinke i,  men det er sjældent at der går fugle i.  Rotter skydes.  En højhastigheds luftpistol virker fint. 
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 09 Januar , 2016, 21:36 »
Vi fanger også rotter i trådfælde - faktisk i en kattefælde.
Førhen gjorde terrieren så det beskidte arbejde. Det tog under 1 sek og var en langt mere skånsom død end det lyder til. Han gjorde også et godt stykke arbejde på egen hånd uden fælde. Nu har vi ikke ham mere, så ligesom Finn er vi gået på luftpistol. Det fungerer godt her.
Vi bor også ud til marker og skov og vi får rotter ind hvert år. De sender spejdere ud først, er det vores indtryk, og kommer spejderne ikke hjem, så flytter rotterne åbenbart ikke ind for alvor. De år, hvor vi ikke har haft fælder ude i god tid, får vi tilgengæld flere rotter.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 09 Januar , 2016, 21:49 »
https://www.youtube.com/results?search_query=rottef%C3%A6ngeren+jill

Jeg havde lige bedt Finn om hjælp, for min film her er for stor til at lægge ind på forum, men via min datters profil på Youtube kan den ses.
Filmen er fra min tid på Gavnø, men Jill er stadig lige aktiv, og brækker sig stadig de fleste gange efter erobringen.
Hilsen
Peter

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 09 Januar , 2016, 23:19 »
Min landmandsfamilie havde held med, en del år tilbage at bruge højfrekvent lyd, udover gift. Selvom de har korn liggende i laden, kom de helt af med dem.
Jeg ved ikke hvad det hedder, eller hvordan andre dyr har det med sådan en lyd, men det er måske værd at undersøge?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #19 Dato: 10 Januar , 2016, 00:38 »
Rotter kan desværre sagtens tage dværghøns.  /d
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #20 Dato: 10 Januar , 2016, 13:11 »
Tak for link til videoen Peter, Jill er en god hund /o.

Jeg har brugt formiddagen på at sikre maranhuset så godt som muligt. Foderbeholderen står nu på låget af en regnvandstønde, så hver aften fra nu tager jeg selve fodertårnet og sætter ind i skurvognen (rottesikker), mens låget bliver tømt for spildkorn. Jeg har klippet et stykke volierenet til, der passer til tråddøren fra foderrummet ind til hønsehuset, så rotterne ikke længere kan komme ind den vej. Klappen er sikret. De kan så komme ind, ret nemt, via taget, men jeg satser på, at de bliver ved jorden, nu jeg har lagt rigeligt med gift ud i form af parafinruller og rottemandens giftklodser.

De små dværghøns bliver i aften flyttet over i skurvognen. De vil hade det, men jeg tør ikke andet, ind til jeg ved at rotterne er væk.

Eneste problem nu er, at rotterne er dagsaktive, så de kan nemt komme til foderet i dagtimerne /d.

Jeg køber trådfælder også, jeg er bare ikke nået dertil endnu.

-Og forresten: klapfælden stod urørt, næsten som forventet, med marcipansnitten i, her til morgen. 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 10 Januar , 2016, 19:35 »
Rotter spiser helst ikke for dem ukendte foderemner, så det er bedst er fyldt fælden med kendt foder - i dette tilfælde det du fodrer hønsene med eller sådan noget som æbler som mange rotter kender fra naturen.

Held og lykke med jagten ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #22 Dato: 11 Januar , 2016, 06:59 »
Rotter spiser helst ikke for dem ukendte foderemner, så det er bedst er fyldt fælden med kendt foder - i dette tilfælde det du fodrer hønsene med eller sådan noget som æbler som mange rotter kender fra naturen.

Held og lykke med jagten ...
Jo tak. Jeg tror jeg dropper klapfælden for nu. Den virkede heller ikke sidst. Her til morgen har der været livlig aktivitet ved hønseklappen, hvor rotterne har prøvet at grave sig ind/gnave sig ind. Der ligger lidt jord der er gravet løs, men jeg tror ikke det er lykkedes dem at komme ind. Der ligger stadig lidt spildkorn i savsmuldet, det kan først fjernes helt når jeg muger ud, men det er ikke meget der ligger tilbage. Det med låget til regntønden ser ud til at fungere godt, og rotterne har ikke kunnet komme ind via deres sædvanlige rute, igennem foderrummet og under tråddøren. Sikringen dér virker efter hensigten. 

Dværghønsene er i skurvognen - og ja -de hader det. De fastboende er nu heller ikke specielt gæstfrie vil jeg sige, men det går nok. Hierakiet skal lige på plads. Carlo, hanen i skurvognen, er ligeglad. Han fryser bare, og vil helst bare have lov til at sove længe på sin pind ind til det bliver forår. ::)
Venlig hilsen Tanja

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 11 Januar , 2016, 07:46 »

Dværghønsene er i skurvognen - og ja -de hader det. De fastboende er nu heller ikke specielt gæstfrie vil jeg sige, men det går nok. Hierakiet skal lige på plads. Carlo, hanen i skurvognen, er ligeglad. Han fryser bare, og vil helst bare have lov til at sove længe på sin pind ind til det bliver forår. ::)

Mon ikke det er dig Tanja, der skal skrive juleeventyr næste gang !  Du kan endda lave en fra det virkelige liv  ;D
Hilsen
Peter

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #24 Dato: 11 Januar , 2016, 15:23 »
https://www.youtube.com/results?search_query=rottef%C3%A6ngeren+jill

Jeg havde lige bedt Finn om hjælp, for min film her er for stor til at lægge ind på forum, men via min datters profil på Youtube kan den ses.
Filmen er fra min tid på Gavnø, men Jill er stadig lige aktiv, og brækker sig stadig de fleste gange efter erobringen.
Jeg forstår godt din hund , Peter.Jeg havde også brækket mig i lange baner men det bliver vel en dyr aflivning når hunden skal have en ny skålfuld foder for hver rotte den afliver.........:-)))
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #25 Dato: 11 Januar , 2016, 17:48 »
Mon ikke det er dig Tanja, der skal skrive juleeventyr næste gang !  Du kan endda lave en fra det virkelige liv  ;D
Jo, der er mange gode historier fra Undløse Overdrev, men juleeventyret vil jeg lade andre gode skribenter om :).
Venlig hilsen Tanja

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 16 Januar , 2016, 18:08 »
Ha ha Peter...god video af hunden som tager en rotte....jeg må sige det er første gang, jeg har set en hund brække sig, fordi den har taget en rotte......det kan da ikke være fordi den synes rotten er ulækker, tværtimod..men, kan det skyldes at dens bliver overivrig....det er da meget mærkeligt   :) :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 16 Januar , 2016, 20:27 »
Ha ha Peter...god video af hunden som tager en rotte....jeg må sige det er første gang, jeg har set en hund brække sig, fordi den har taget en rotte......det kan da ikke være fordi den synes rotten er ulækker, tværtimod..men, kan det skyldes at dens bliver overivrig....det er da meget mærkeligt   :) :)
Ja Kaj. Det var næsten sikkert hver gang den nakkede en rotte, vendte den sig om umiddelbart efter for at brække sig. Derfor optog jeg seancen som gik rundt blandt smådyrsdyrlægerne for at få en forklaring. Konklusionen blev også at det var adrenalinen som gjorde at den brækkede sig.   
Hilsen
Peter

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #28 Dato: 16 Januar , 2016, 22:45 »
Ja de rotter de rotter. Her er vi også plaget af dem. Rottefængeren var her med gift for et par uger siden. Om rotten er død eller ej, er jeg i tvivl om.
Den går i mine æbler og kartofler. I går så jeg atter et æble være ½ædt. Det undrede mig - den måde æblet var spist på, men jeg tænkte ikke nærmere over det.
I dag, var et nyt æble påbegyndt spist. Nu gik der en prås op for mig. Det er ikke rotten, men en solsort der spiser. Det var helt klart at det ikke kunne være rotten.
Jeg har før haft en gærdesmutte i rummet. Den fjernede alle skjoldlus på grapefrugttræet vinteren over.

Men men, så skulle jeg lige tilse fyret, og hvad gik der - lidt længere inde i rummet ?, EN HØNE - det var altså hende der havde spist af æblerne de sidste dage, hun har sikkert også vældet en urtepotte på gulvet. Jeg troede potten vældede ifm en af mine katte havde jagted rotten.
Ud med hende, så hun kunne slutte sig til de andre høns.

Da jeg så, flere timer senere, kom ud og det var blevet mørkt og gårdspladsbelysningen var tændt - så sad hun sørme inde ved muren - hun var ikke gået ind i hønsehuset sammen med de andre.

Kan en høne glemme hvor hun bor, så hurtigt ??. Da jeg fik hende lempet ind i hønsehuset, gik hun straks op af stigen til sovepindene, så det havde hun åbenbart ikke glemt ??

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #29 Dato: 17 Januar , 2016, 09:45 »
Kan en høne glemme hvor hun bor, så hurtigt ??. Da jeg fik hende lempet ind i hønsehuset, gik hun straks op af stigen til sovepindene, så det havde hun åbenbart ikke glemt ??
Hun er nok bare en enspænder. Sådan et par høner har jeg også. De går for sig selv, og går først hjem i seng, når mørket falder på.
Venlig hilsen Tanja